Hej
Vi har bestämt oss för att familjen ska bli med akvarium och har börjat tittat på blocket då vi sett att det går att göra en del besparingar på det. Men i många fall säljes akvariet och fiskar och då till min fråga, vad gör man av fiskarna innan vattenkvaliten är i skick att ta emot dem? För jag måste starta om akvariet med nytt vatten, jag kan inte flytta akvariet med vatten...Jag känner mig helt dum[:o], hur gör folk?
Tacksam för svar.
Hej! Om du ska köpa begangnat så kolla noga så att det inte finns mycket repor i glaset och att tillbehör så som filter fungerar som de ska. Kolla silikonfogarna så att de är mjuka och fina och inte torkat sönder. Nackdelen med att köpa ett kar som är i gång med vatten är att du troligen får fisk som du kanske inte vill ha.
Fördelen om du köper ett tomt kar är att du kan starta det i lugn och ro medans ett som är i gång med fisk måste flyttas och sättas upp ganska snabbt, plus att du måste packa och transportera fisk. Du transporterar då filtermaterialet bäst om du bara tar ur det ur filtret och lägger det i en plastpåse för att bevara fukten, du kan också ta en sprayflaska med det gamla akvarievattnet och spraya på filtermaterialet lite då och då. Gruset är egentligen viktigast för där finns mycket viktiga bakterier och är den mycket smutsig så skälj den bara lätt. Du har väl kanske 2-4 timmar på dig innan karet bör vara igång igen hemma hos dig. När vattnet i karet har lagom temp kan du lägga i fiskpåsarna och sakta koppa in fiskarna i det nya vattnet.:) (så fort du kommer hem kan du starta filtret i en hink med avklorerat vatten - avklorera med ett vattenberedningsmedel från akvarieaffären. Avklorera även akvarievattnet)