Hur gör man om man inte når ner?

#1 - 4 november 2005 04:03
Justprecis!
Probleeeeeem!
Mitt kar är ca 80cm högt å ja är kort... ja för kort, så kort så jag når inte ner till botten vilket kan orsaka lite problem, tex att jag inte kan plantera eller arrangera nått.. typ :)
Nått tips på hur jag ska lösa detta?
#2 - 4 november 2005 05:04
Pall, stege? ;>
#3 - 4 november 2005 05:08
[QUOTE=AquaPro]Pall, stege? ;>[/QUOTE]

Når ändå inte :)
Fanskapet är ju åttakantigt oxå så kan kan inte luta mig från sidan heller
#4 - 4 november 2005 05:25
Hyr in en basketspelare en gång i veckan?
;D
HazelCR
#5 - 4 november 2005 05:36
Det finns någon typ av "planteringsgripklo" att köpa, kanske en sådan kan hjälpa till.
Om jag bara skall flytta lite grus, så brukar jag ta ett långt skohorn i plast och peta med. Jaja, lite blöt måste man nog bli ibland iaf.
#6 - 4 november 2005 07:15
Jag nådde helle inte ner till botten då jag skulle plantera växter och hur jag bar mig åt för att nå växterna allra längts bak har jag ingen aning om. :)

Jag köpte en liten plastpall på Ikea, vet inte vad den heter, och den står alltid vid karet nu. När jag ska dona och greja så sänker jag vattennivån ca 10 cm, om det inte infaller under vattenbytet förstås. Denn pall har underlättat mitt akvaristiska liv:
- Jag når överallt i karet eftersom jag plötsligt tack vare pallen blivit ca 30 cm länge, är 1,64 cm lång.
- Jag slipper doppa tuttarna i karet då jag böjer mig över det och försöker nå allra längst in och ner.
- Jag har en liten pall att sitta på då jag känner att jag vill hamna i nivå med mina fiskar.

Summa summaro så kan jag bara lovorda pallens effekter :D Köp en och testa själv, är verkligen att rekommendera.
#7 - 4 november 2005 07:19
använda badbyxor haha

skämt åsido själv har jag 2st plastpinnar.
ser ut som ett v i ena änden och i andra skall det sitta ett rakblad.
V'na funkar bra till växter som cabomba vattenpest och dylikt.

anubias ormbunkar och liknande växter kan man ju knyta fast på en rot.
har flera små anubias fastknutna på små skifferbitar.
gör en liten grop med en plastpinne i gruset sen släpper jag i anubiasen och lägger den i groppen sen skyfflar jag över lite grus så skiffret döljs.
ser rätt snyggt ut när det är färdigt.
tänk dock på att roten inte ska täckas då den kan börja ruttna
#8 - 4 november 2005 14:08
Pinnar säger ni.. ska försöka hitta några passande sådana då!
Pallen kan jag glömma, står redan på en stege å når ändå inte, akvariumet står på en speciell ganska hög bänk som går i stil med karet. Att lyfta ner karet är ingen ide heller... eftersom bara det väger uppksattat ca 80-100kg :P
Det är som sagt runt oxå.. så de går som inte att dyka ner i det heller.
Om någon undrar så är jag 165cm kort. :D
#9 - 4 november 2005 16:12
[font=Comic Sans MS][color=blue]Köp ett lägre kar för bövelen....det måste ju va det lättaste :D[/color][/font]
#10 - 4 november 2005 16:18
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Köp ett lägre kar för bövelen....det måste ju va det lättaste :D[/color][/font][/QUOTE]
Precis!!! Och skicka omedelbums ditt värdelösa, alldeles för höga skit-akvarium till Gävle!!
Jag lovar att ta väl hand om det!!!! :D
#11 - 4 november 2005 16:21
Eller till trosa :D
sockerconny har hållt på längre skicka det till en ung akvarist med potential ^^
#12 - 4 november 2005 16:37
[QUOTE=Tastyfish]Eller till trosa :D
sockerconny har hållt på längre skicka det till en ung akvarist med potential ^^[/QUOTE]
Om jag hållt på längre har jag ingen aning om...

Men med tanke på att:
[list=1]
[*]Du föddes ungefär när jag träffade min livskamrat, dvs. min fru.
[*]Och man ska vara snäll mot de yngre. ;)
[*]Och sist, men ABSOLUT INTE MINST: så sysslar du med kampsport!![:-39] [:-82] [:-84]
[*]......(valfri text!)
[/list].......så OK, ta det du!!! :D
#13 - 4 november 2005 16:38
oj oj oj vad jag känner igen mig! :) jag når inte ner till botten längst in i hörnet ens när jag står på en stol, har iofs ett 60 cm högt hörnakvarie...
#14 - 4 november 2005 16:39
Tack för dessa fina erbjudanden men jag tror jag behåller min "tunna" ett tag till iaf ;)
#15 - 4 november 2005 16:41
[QUOTE=androxe]oj oj oj vad jag känner igen mig! :) jag når inte ner till botten längst in i hörnet ens när jag står på en stol, har iofs ett 60 cm högt hörnakvarie...[/QUOTE]

Mitt är 80x80x80.
Det är fan frustrerande när man tappat ner nått och måste använda nån pinne för att få upp det.
Får väl nå trauma å måst gå å snacka me nån hjärnskryklare snart :D
#16 - 4 november 2005 18:15
Jag köpte en planteringstång för 150:- som funkar bra när man ska plocka upp saker ur karet, funkar dock inte så bra att planera med men det gör jag inte så ofta.
Hittade en på akvarielagunen, inte en sådan som jag har men pricipen e den samma.
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1831
#17 - 9 november 2005 00:36
Jag kan meddela att salladsbestick funkar finfint :)
HazelCR
#18 - 9 november 2005 04:23
[QUOTE=Rambo]Jag köpte en planteringstång för 150:- som funkar bra när man ska plocka upp saker ur karet, funkar dock inte så bra att planera med men det gör jag inte så ofta.
Hittade en på akvarielagunen, inte en sådan som jag har men pricipen e den samma.
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1831[/QUOTE]

Den där rackaren är ju bara 60 cm. Det borde finnas ännu längre.
Någon som har tips om var?
#19 - 9 november 2005 04:37
[QUOTE=HazelCR][QUOTE=Rambo]Jag köpte en planteringstång för 150:- som funkar bra när man ska plocka upp saker ur karet, funkar dock inte så bra att planera med men det gör jag inte så ofta.
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1831[/QUOTE]

Någon som har tips om var?[/QUOTE]

Mejla guldfisken.se, dom kan säkert få fram nått.
#20 - 9 november 2005 04:40
annars finns skräpplockare.

har använt såna och bör gå fint å använda till akvariebruk bara man tvättar av dom och beroende på sort tvättar bort eventuell olja/fett och smörjer in med nåt mer akvarievänligt
#21 - 9 november 2005 04:51
Offtopic:
Raven... sover du aldrig? :)
#22 - 9 november 2005 04:58
2-20 timmar om dygnet
#23 - 9 november 2005 05:10
[QUOTE=Raven]2-20 timmar om dygnet[/QUOTE]

Då är vi två då..

[QUOTE=HazelCR]
Någon som har tips om var?[/QUOTE]

www.akvarielagret.se har en tång som heter "Planteringstång XXL" å är 50 spänn dyrare än 60cm tången. Hör av dig till dom å fråga hur lång den är.
#24 - 27 juni 2006 11:28
165 cm, tänk om man var så lång... Själv har jag ett 500 liters hörnakvarium och är 148 cm kort. Men jag har en lång son och en ännu längre make som tur är!! Men plantera själv, det får jag göra i mina små burkar! Lycka till med pinnar och dylikt!
#25 - 27 juni 2006 13:17
[quote=Ann60]Lycka till med pinnar och dylikt![/quote]

Nja, jag gjorde mig av med fetkaret för att de var så svårt å underhålla ;)
#26 - 27 juni 2006 20:34
[quote=Ann60] och är 148 cm kort. [/quote]

om man ändå va så kort, är 1.94 och får ducka överallt i butiker bussar spårvagnar medmera
#27 - 27 juni 2006 21:01
[quote=sockerconny]Om jag hållt på längre har jag ingen aning om...

Men med tanke på att:
[LIST=1]
[*]Du föddes ungefär när jag träffade min livskamrat, dvs. min fru.
[*]Och man ska vara snäll mot de yngre. ;)
[*]Och sist, men ABSOLUT INTE MINST: så sysslar du med kampsport!![:-39] [:-82] [:-84]
[*]......(valfri text!)[/LIST].......så OK, ta det du!!! :D[/quote]
:D :D :D
#28 - 27 juni 2006 21:07
Lite väl gammal tråd att dra upp bara för att önska lycka till kanske, men det var kul att få veta hur det gick med peppz höga akvarie...

Annons