Hur gör man nu när där finns små yngel?

#1 - 31 mars 2005 19:14
Hej,

Mina Röda Julvel Ciklider har fått yngel, eller vad man nu kallar de små 1mm sakerna som ligger i en grop och rör sig.

När jag idag tittade "under" mitt akvarium i den grotta där mina 2 ciklider såg man att dom nästan grävt ända ner till botten.

Där ser man många 10-20 ? små saker i 1-2mm som rör sig som fanken.

Så eftersom dessa inte är munruvare så kommer dom att snart ta ut som i resten av akvariumet ?

Och då har jag lite frågor.

Hur ska jag mata dom?
Höja tempen i akvariumet? har 24.5 - 26 i det nu.

Något annat som kan vara bra att veta ?

Första gången jag får ungar, och eftersom jag skaffa akvarium igen för 8dagar sen och i Lördags åkte fiskarna i så finns där många frågor...
#2 - 1 april 2005 06:20
Grattis till ynglena!!

Nä, du behöver inte höga temperaturen i karet.. Risken är att det blir för stor tempskillnad för de små och detta kanske inte blir så lyckat. Nu har jag ingen erfarenhet av din fisk men hade själv substratruvare för ett par år sedan.

Våra Citrinellumciklider var underbara yngelvårdare.. Det startade med ca 200 små yngel i en kruka. När ynglena blev lite störra och satta igång att utforska omvärlden så samlade mamman eller pappan ihop dem på kvällen med sin mun och spottade ut dom i krukan igen. Helt under bart att få uppleva detta..

Ibörjan så har de små förmodligen en egen uppsättning av med på sig, tänker på nån form av gulesäck som ger dom näring. När det blir lite större så är ex frust cyclops bra för yngel. Finns även nåt som heter Liquid Fry men det har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Jag vet inte om jag gav dig några bra råd men lycka till med dina nya små individer..

Elinor
#3 - 4 april 2005 09:05
Igår när jag kom hem var de små ynglen ute för första gången ur grottan.

En hel svärm på 40-60st, såg hur kul ut som helst när dom höll på.

På kvällen tog honan in dom i grottan sen när jag stängde av det ena ljusröret la dom sig på botten.

Berättar mer hur det går senare:

En kul detalj är att dessa ska vara substratruvare, men jag vågar påstå att även dessa är grottruvare ?
#4 - 4 april 2005 09:07
grottruvare och substratruvare är ju samma sak. Finns ju garanterat ett substrat som dom la sina ägg på där inne? =)

svårt att gämföra akvarebeteenden med dom i naturen. När jag hade sånna så la dom alltid ägg öppet på en sten. Men allt beror väl på vad dom tycker är lämpligast i just det akvariumet dom är i.
#5 - 4 april 2005 20:26
aha.. klart att det kan skilja sig, men dom verkar trivas där inne.

Och tyvärr fick jag ta ut de andra två juvel cikliderna idag, då det var krig i akvariumet.

Så dom får åka ner i mitt andra nya kar.
#6 - 5 april 2005 06:22
min erfarenhet av röd juveler är att dem är lite klumpiga. först åt dem romen, andra gången åt dem ynglena för att morsan ville ha dem på höger sida i karet, farsan vänster... så dem åt upp alla. sen skänkte jag dem vidare och börja med malawi. men om det är en svärm på 40-60 som redan varit ute ur grottan/gropen så tror jag nog att ditt par vakar rätt bra över dem!

lycka till
#7 - 5 april 2005 13:19
Jo dom har varit ute hur många gånger som helst nu, och dom simmar runt i hela akvariumet i ett stimm tillsammans med någon av föräldrarna.

Ska börja mata med fryst Artemia ikväll, och försöka kläcka ägg i veckan.

Blir kul och se om jag kan få dom och växa.

Annons