Hur gör man med yngel? Är nybörjare...

#1 - 20 mars 2004 23:12
Skaffade akvarium (110 l)för två veckor sedan och satte in första fiskarna för 5 dagar sedan. 8 st platy (fyra helröda, två med svarta fenor, två gula mussepigg) och 2 guppys.

Till vår förvåning såg vi två par små ögon titta på oss inifrån ormbunksväxten nu ikväll! Två pyttesmå yngel som är svagt röda framtill med svarta prickar på stjärten. Jätteroligt! Men vad ska vi göra? Klara de sig själva eller finns det risk att de blir uppätna? Ska de vara i ett seperat kar eller få speciell mat? Vi blev lite "tagna på sängen" med det här eftersom vi är nybörjare och inte hade väntat oss tillökning så snart.

Tacksam om vi kunde få lite råd från någon som vet lite mer om det här. Det är ju lördag idag och djuraffärerna öppnar inte förrän på måndag...
#2 - 20 mars 2004 23:14
skulle råda till att låta dem vara kvar i karet. har du tillräckligt med växter så klarar de sig nog... annars om du är osäker kan du ju köpa en yngelkasse på måndag...

grattis förövrigt. alltid kul med yngel..=) lycka till!
#3 - 21 mars 2004 00:19
Låt dom bo kvar i karet vet ja.

Grattis till familjeökningen!=)
Alltid lika kul att läsa att någon fått yngel.
#4 - 21 mars 2004 00:47
Antingen det eller så skaffar du ett litet yngelkar. Vissa fiskar brukar äta upp sina yngel och andras för den delen också. Just platys och guppys är inte så stora yngelätare. Jag har nämligen en stor platy och 3 guppys i vad som numera är mitt yngelkar. Var tidigare sjukstuga men guppysarna ynglade av sig så mycket. Som tur var är alla fiskarna friska också.
#5 - 23 mars 2004 22:30
Tack för tipsen!
Tyvärr saknas en av de små krabaterna sen två dagar tillbaka men vi hoppas att vi får behålla den som är kvar. Det hade varit jätteroligt att se den växa upp!
#6 - 23 mars 2004 23:37
Någon som har smaskat i sig den... Tråkigt att höra.
#7 - 24 mars 2004 04:09
Du behöver inte vara så orolig, de kommer yngla av sig igen.. & igen.. och så håller de på så =)
skaffa lite javamossa, som får växa till sig lite, så kommer det överleva massa yngel..hehe
problemet blir mer vart de skall ta vägen sen...
#8 - 27 mars 2004 20:58
Igår var också den siste lilla krabaten borta, men jag anade att den inte blivit uppäten för den är så snabb och när de andra fiskarna närmar sig så skjuter den iväg som en pil.

Stängde av pumpen och tittade i behållaren som innehåller pumpen, doppvärmaren och filterna. Där låg den lille stackaren helt stilla på filtert. Men till min stora lycka så började den simma omkring när vi petade på den med en sked i försök att få upp den. Den verkade inte ha tagit allt för stor skada för den simmar på bra och äter bra.

Den har blivit lite modigare nu de sista dagarna och simmar iväg från växterna så jag tror att den har simmat upp till insuget för att se vad det var för något spännande. Hoppas den har lärt sig nu... Satte en nylonstrumpbit för insuget men tog bort den igen för pumpen orkade inte pumpa ordentligt.

Annons