Hur gör man lekgrottor?

#1 - 8 mars 2008 19:59
Hade tänkt att bränna lite keramikgrottor till våra malar. Hur går man till väga, vilken temperatur och hur länge osv?
Maffia666
#2 - 9 mars 2008 05:53
woodo skrev:
Hade tänkt att bränna lite keramikgrottor till våra malar. Hur går man till väga, vilken temperatur och hur länge osv?
Varför inte ta lerkruka eller rör och helt enkelt klä den med gruset du har i karet. Alltså dra på bra med silicon och trycka fast grus i det.:p
#3 - 9 mars 2008 07:21
Vilken temperatur/tid bestäms av valet av lera samt tjockleken på det som ska gjutas, dessutom har den obrända keramiken en viss torktid innan gjutning för att förhindra sprickbildning, själv skulle jag rekomendera en stengodslera eftersom denna bildar en mycket starkare, icke vattengenomsläpplig keramik.

Jag skulle rekomendera dig att ställa den här frågan i ett forum för keramik & drejning samt att ta kontakt med en abf avdelning(om nu inte borgarna redan lagt ner allt sånt) eller lokal keramikförening och berätta om ert projekt samt fråga om ni kan få lov att medverka.

Lycka till
#4 - 9 mars 2008 11:23
Problemet är bränningen då vi pratar om över 1000 grader.Jag köpte en lera på pandurohobby som man kan bränna i vanlig ugn,dom blir inte lika tunga så har man bra cirkulation så måste dom fästas i botten.Här lite info om olika leror.
http://www.ungafakta.se/pyssel/tips/lera/

Thomas
#5 - 9 mars 2008 21:06
Problemet är bränningen då vi pratar om över 1000 grader.Jag köpte en lera på pandurohobby som man kan bränna i vanlig ugn,dom blir inte lika tunga så har man bra cirkulation så måste dom fästas i botten.Här lite info om olika leror.

http://www.ungafakta.se/pyssel/tips/lera/

Thomas

Tål detta verkligen akvarievatten under en lång tid?
#6 - 11 mars 2008 19:16
MattiasL skrev:
Tål detta verkligen akvarievatten under en lång tid?

Den leran som jag köpte på panduro har jag haft i karet ca 6 mån och jag märker ingen skillnad

Thomas
#7 - 11 mars 2008 19:37
Panduroleran är ingen lera utan en sorts plast..

Annons