hur gör man enklast ren en välvd ruta?

#1 - 24 mars 2006 16:14
Ska köpa ett hörn akvarie med välvd ruta. alla säger att det är svårt att göra rent välvda rutor så hur gör man enklast?
/bobbyfuller
#2 - 24 mars 2006 16:17
bör väl gå lika lätt med välvd ruta om man använder svamp
#3 - 24 mars 2006 16:38
Jag har en sån grön köks svamp.. funkar kanon..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 mars 2006 16:45
När jag hade ett hörnakvarium med välvd ruta så använde jag en MagFloat algmagnet och det funkade utmärkt.
#5 - 24 mars 2006 16:53
Jag har ett välvt akvarium och tycker inte magfloatskrapan funkar något vidare. Jag brukar använda en vanlig rak skrapa och stoppa ner handen och skrapa vågrätt.
#6 - 24 mars 2006 17:02
[QUOTE=Kockfrallan]Jag har en sån grön köks svamp.. funkar kanon..[/QUOTE]Jag skulle rekomendera en vit kökssvamp, den gröna kan ge repor.
Kan rekomendera en s.k. "microtrasa" också.
#7 - 24 mars 2006 18:27
[quote=Kockfrallan]Jag har en sån grön köks svamp.. funkar kanon..[/quote]

Om du menar en grön scotch brite så borde du nog hålla det tipset för dig själv. Dom repar någon alldeles förfärligt om man sätter lite tryck på dom !
#8 - 24 mars 2006 19:34
Läste i nån tråd här att Konsums blåvita inte repar, själv använder jag grona och gula svampar ( det gröna är skursidan ) jag använder den gula sidan utan problem. Alg magnet funkar inte så bra hos mig då jag har fin sand och det finns risk för att det kommer in sandkorn i mellan med repor till foljd.
#9 - 24 mars 2006 20:01
[quote=Opus]Läste i nån tråd här att Konsums blåvita inte repar, själv använder jag grona och gula svampar ( det gröna är skursidan ) jag använder den gula sidan utan problem. Alg magnet funkar inte så bra hos mig då jag har fin sand och det finns risk för att det kommer in sandkorn i mellan med repor till foljd.[/quote]

Det är riktigt. Man ska inte använda den gröna delen av scotch briten. Men dom som är blåa och vita är ok, den vita skrubbsida repar inte.
Konsums blåvita vet jag inget om, men det är säkert samma där.

Använd inte den gröna till annat heller som ni inte vill ska bli repigt. Emalj och sånt...
#10 - 25 mars 2006 13:16
Jag använder en bit vit vadd när jag gör ren insidan av akvariet. Jag sköljer den först innan jag torkar rutorna.
#11 - 25 mars 2006 13:28
Jag använder lite fin filtervadd att rengöra rutan med, funkar bra.
#12 - 26 mars 2006 04:35
jag använder inte magnetskrapor(elle va de nu kallas) för jag tycker den repar sönder glaset. men de är kanske bara jag som tycker så?
#13 - 26 mars 2006 05:05
JaXxS, du är inte ensam.

själv brukar jag klippa loss en bit tyg från ett före detta lakan och ha mellan magneten och glaset och som slängs efteråt och så slipper jag repor.
#14 - 26 mars 2006 07:51
du kan ju använda en mjuk gårdplast som böjjer sig efter rutan för o skrapa med

svampar bör undvikas då dom repar ... om inte svampen så kan skiten som fanstnar i svampen repa
#15 - 26 mars 2006 21:35
Jag använder inte den gröna sidan av svampen.. Ursäkta att jag var o tydligt.
Ha det gott..
Mvh Marcus
#16 - 26 mars 2006 22:47
Och jag har bara använt den gröna sidan på svampen på ett 100L i 10år...Men konstigt nog har jag inte en reva på akvariet
Gör ja även på mina 450L 375L 60L utan problem
Så ja kan inte fatta varför den gröna sidan repar era akvarium!!!!!!!!!!!
#17 - 27 mars 2006 09:22
Det är kanske om man får upp grus i den. Så kommer det lite repor + hur hårt man skrapar.
Mvh Marcus
#18 - 27 mars 2006 09:28
Jag använder den gröna sidan med och har inga reper vad jag har sett.
#19 - 27 mars 2006 09:41
Nje, blir ju inte en repa som efter ett gruskorn. Tänk mer bilruta med solen som ligger på. Ser inte repigt ut annars men i dom lägen se man ju knappt ut. Liknade "smårepor" i akvarieglaset samlar alger och liknande som kan vara svåra att komma åt, sammt att det efter längre tid kan "matta" ner glaset.
#20 - 27 mars 2006 10:04
Köp JBL:s Blanki, den fixar biffen !

Har själv välvd ruta och det funkar kanon !
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 27 mars 2006 10:26
[quote=JaXxS]jag använder inte magnetskrapor(elle va de nu kallas) för jag tycker den repar sönder glaset. men de är kanske bara jag som tycker så?[/quote]
Tycker detta mest de gäller de som sjunker - inte MagFloat typen som nämns ovan.
Vad gäller svamparna så har de ju alla ett slipskikt och jag skulle nog enbart våga använda den med vitt slipskikt - även om också den slipar glaset något så är det ytterst minimalt

Annons