Hur gör man egentligenmed scalarägg?!

#1 - 17 oktober 2005 14:30
[font=Verdana][size=1][color=#000000][font=Arial, Helvetica][size=2]Hej!

Har nu fått en "laddning" med ägg från marmorscalarer, tror jag de är, och skulle nu vilja veta:

1. Jag har flyttat bladet till ett annat akvarium. Rätt eller fel? För de åt av dem......

2. Yngelvård?

3. Hur tar man bäst hand om dem?

Tacksam för snabba svar

MvH
Olof[/size][/font][/color][/size][/font]
#2 - 17 oktober 2005 15:08
1. tja du... :/

2. kommer inte existera.

3. matar dom och byter vatten ofta.
#3 - 17 oktober 2005 16:39
God vattencirkulation över äggen är en bra idé åxå !
#4 - 17 oktober 2005 16:42
1. Det går.. om du har tillgång till en syresten och pump som ligger nära och ventilerar romkornen (föräldrarna fläktar rommen)

Föräldrarna äter av rommen för att dom plockar bort obefruktade romkorn.
Det tar flera gånger innan föräldrarna fattar hur det ska gå till, och vissa fattar aldrig tyvärr. :(

2. jadu.. Blir ingen yngel vårdnad när dom e från föräldrarna

3. Mata helst med nyckläkt artemia eller med fiiiin kornigt flingfoder.
Och regelbundna vatten byten.

Lycka till :)
#5 - 17 oktober 2005 16:48
1. Det bästa är att låta dem försöka ta hand om dem själva, eftersom det att odlarna tar bort äggen för att få fler lekar påstås vara en av anledningarna till att scalarer numera ofta har dålig yngelvård. Och det sliter nog en del på dem eftersom honan nog ofta producerar nya ägg snabbt igen om man tar bort de gamla. Man bör ge dem några chanser att lyckas. Är du säker på att de åt av dem? De plockar ofta bland äggen för att ta bort smuts och mögliga ägg. Då kan det kanske se ut som om de äter dem. Men om de åt av dem är det förståeligt att man vill flytta på dem, även om man kanske inte ska avla på par med dålig yngelvård, om det skulle vara nå´t genetiskt fel, som inavel. Men de kan som sagt behöva några försök innan de lyckas. Ibland kan det också vara så att paret inte kommer överens.

2. Eftersom du tog bort äggen blir det ingen yngelvård, vilket är synd. Yngelvårdande ciklider är intressanta att se på. Och ynglen har nog större chanser att själva lära sig yngelvård själva om de vårdas av föräldrarna.

3. Mata med nykläckt artemia, alternativt smått fryst foder. De kan nog ta yngeltorrfoder också, men växer bäst på artemia. Byte av ca 1/3 av vattnet ca en gång i veckan kan jag tänka mig är lagom. Se´n bör de nog få gå i ett så högt kar som möjligt redan från början, då jag har hört att de redan se´n de är små är beroende av höga kar för att fenorna ska utvecklas bra. Om det stämmer har jag dock ingen egen erfarenhet av.
#6 - 17 oktober 2005 16:52
[QUOTE=Micke_A]1. Det bästa är att låta dem försöka ta hand om dem själva, eftersom det att odlarna tar bort äggen för att få fler lekar påstås vara en av anledningarna till att scalarer numera ofta har dålig yngelvård. Och det sliter nog en del på dem eftersom honan nog ofta producerar nya ägg snabbt igen om man tar bort de gamla. Man bör ge dem några chanser att lyckas. Är du säker på att de åt av dem? De plockar ofta bland äggen för att ta bort smuts och mögliga ägg. Då kan det kanske se ut som om de äter dem. Men om de åt av dem är det förståeligt att man vill flytta på dem, även om man kanske inte ska avla på par med dålig yngelvård, om det skulle vara nå´t genetiskt fel, som inavel. Men de kan som sagt behöva några försök innan de lyckas.

2. Eftersom du tog bort äggen blir det ingen yngelvård, vilket är synd. Yngelvårdande ciklider är intressanta att se på. Och ynglen har nog större chanser att själva lära sig yngelvård själva om de vårdas av föräldrarna.

3. Mata med nykläckt artemia, alternativt smått fryst foder. De kan nog ta yngeltorrfoder också, men växer bäst på artemia. Byte av ca 1/3 av vattnet ca en gång i veckan kan jag tänka mig är lagom. Se´n bör de nog få gå i ett så högt kar som möjligt redan från början, då jag har hört att de redan se´n de är små är beroende av höga kar för att fenorna ska utvecklas bra. Om det stämmer har jag dock ingen egen erfarenhet av.[/QUOTE]
Tack för alla snabba svar....Ska nog prova att stoppa tebax dem...de vaktar dem fortfarande....Fastän de inte är där.

Det är första gången för mig så jag är en KLANt i stora mått

Men tack
MvH
Olof
#7 - 17 oktober 2005 16:56
[QUOTE=Icearrow]
Tack för alla snabba svar....Ska nog prova att stoppa tebax dem...de vaktar dem fortfarande....Fastän de inte är där.

Det är första gången för mig så jag är en KLANt i stora mått

Men tack
MvH
Olof[/QUOTE]

Hehe :) klantar e vi alla nu som då..tro mig :)

Mitt råd är att strunta i den här kullen och lycka till med nästa. :)
#8 - 17 oktober 2005 16:58
[QUOTE=Micke_A]

[/QUOTE]

Så rätt.

Finns inget intressantare att se på när scalarena vaktar sina nyfrisimmande yngel från andra fiskar. :)
#9 - 17 oktober 2005 17:40
[QUOTE=Bucket]Så rätt.

Finns inget intressantare att se på när scalarena vaktar sina nyfrisimmande yngel från andra fiskar. :)[/QUOTE]
Har satt tillbaka dem nu....Får se...annars kommer det kanske fler tillfällen...Hoppas det.

Tack alla!

/Olof

Annons