De flesta har en timer alltid, så självklart funkar det bra. Om jag vore du skulle jag alltid ha timer så fiskarna får exakt samma släcktid varje dag. Åtta timmar låter lite tycker jag, om du har växter menar jag. 10 timmars belysningstid är lagom.
Det bästa sättet att se vilken temperatur doppvärmaren klarar att skapa, är ju att ha den på och också ha en termometer i akvariet. Ibland måste till exempel doppvärmaren stå på 27 grader, för att skapa 25 grader.... Man kan alltså inte lita på själva gradskalan som finns på doppvärmaren. Du kan ju redan nu ha en bra akvarietermometer i akvariet och se hur just din doppvärmare funkar. Du kan ju också sänka värmen i rummet på prov :)
Vad gäller matningen så tycker jag det bästa är om någon kan komma och mata 2 gånger, och då från förportionerade högar/påsar som du har lagt fram. (Göm matburken! Alla ovana matar för mycket...).
Då går det ju en vecka mellan varje matning, men fiskarna kommer klara det bra. Det är bara bra att minska lite på matningen när du åker bort, eftersom du då inte gör regelbundna delvattenbyten (vilket jag antar att du gör nu). Men du kan ju förbereda fiskarna genom att trappa ner på matningen veckorna innan du åker, så att du först matar varannan dag i några dagar, sedan var tredje dag i några veckor, osv osv.
Men vissa skulle kanske säga att det vore bra med en foderautomat, jag säger bara hur jag skulle ha gjort :)