hur gör jag om jag möter en galen hund?

#1 - 23 maj 2010 12:25
Efter en tråd här på forumet så kan jag inte riktigt vara den hundälskade människan jag är... Jag tror att det ligger galna sinnessjuka hundar till höger och vänster och ALLA hundar är ute efter att gör mej till färsgratäng med en touch av asfalt.

Och så fick "jag" frågan (bossep egentligen) vad gör man om man möter en galen hund?
Springer och låter som en kanin?
Lägger sej och spelar död?
Pratar med hunden?
Slår med pinnar?

Vad gör man?

Det finns ett tv-program som heter man VS wild, ni vet bear grylls?
Han klarar sej med det han har för tillfället.
Om man för tillfället går i stan, har man ju inte med sej en köttstek eller en hink med vatten, vad gör man?

Woman VS dog
#2 - 23 maj 2010 12:39
Ja du, vad gör man... jag fick en "tror inte det är sant" chock [:O]!

Fick en sådan härom veckan (jag lovar att det kommer att bli en blogg om det, när chocken släppt! )...
#3 - 23 maj 2010 12:47
Ja du, vad gör man... jag fick en "tror inte det är sant" chock [:O]!

Fick en sådan härom veckan (jag lovar att det kommer att bli en blogg om det, när chocken släppt! )...

Ojoj!!
Ja då får du skriva av dej i din blogg!
Såna där "tror inte att det är sant" känslor är riktigt jobbiga...
#4 - 23 maj 2010 13:12
Om man är utomlands vet man att det kan vara rabies...
Om man är i Sverige kommer Zoopetarna skylla på ägarna.
Sist när jag mötte lös-springande aggressiva hundar i Nässjö (och jag måste passera dom för att hinna till tåget) svingade jag min bag mot dem några gånger och då bestämde dom sej för att utmana några andra.
#5 - 23 maj 2010 13:23
Jag så en skylt i Danmark, som på svenska låter ungefähr sådan:
"Vid attack, släng dig på marken. Kommer inte hjälp inom ett par minuter, så be till din Gud.
#6 - 23 maj 2010 13:32
Sparkar den på huvudet och gå bakåt från den.
Vänd den inte ryggen.
#7 - 23 maj 2010 13:36
erikthur skrev:
Om man är utomlands vet man att det kan vara rabies...

Om man är i Sverige kommer Zoopetarna skylla på ägarna.

Sist när jag mötte lös-springande aggressiva hundar i Nässjö (och jag måste passera dom för att hinna till tåget) svingade jag min bag mot dem några gånger och då bestämde dom sej för att utmana några andra.

När jag var i chile så var där en massa gatuhundar!
Aggressiva kan jag inte direkt påstå faktiskt...men just människor med ryggsäck var ett roligt mål... hundarna sprang emot mänskorna och skällde hej vilt, råkade själv ut för det, men istället för att jaga upp mej så tilltalade jag hunden lungt och samtidigt lite lekfullt och då ändrade den karaktär.
"den här ryggsäcken vill leka!! KUL!!"

Även cyklister och bildäck var en rolig syssla.
Och cyklister med ryggsäck var ju förbannat roligt, men som det flesta reagerar på en hund...sparkar och svordomar och cykla snabbar, hade cyklisten istället stannat och pratat vänligt med hunden hade den nog varit vänlig tillbaka.
Dom aggressivaste hundarna i Chile var såna där "assessorer" som folk ägde dom skällde och var bitska. stadens vildhundar däremot var lugna och fria, gillade dom inte läget så drog dom.
#8 - 23 maj 2010 13:36
Kramfors skrev:
Sparkar den på huvudet och gå bakåt från den.

Vänd den inte ryggen.

HAHAHA!! fan vad skön du är!!! sparka en sur hund.. yeah right!
#9 - 23 maj 2010 13:37
lilleulv skrev:
Jag så en skylt i Danmark, som på svenska låter ungefähr sådan:

"Vid attack, släng dig på marken. Kommer inte hjälp inom ett par minuter, så be till din Gud.

Den var skön!! ska jag häng på min dörr i trapphuset, med en fisk på skyllten:p
#10 - 23 maj 2010 13:54
Jag tycker också lilleulvs variant var uppfriskande - här en något annorlunda variant dock från en skylt jag köpte på Filippinerna:
Never mind the dog - beware of owner (och en bild av en revolvermynning)
Det är det många faktiskt hävdar i Rott-tråden...
;)
Funkar kanske inte med fisk dock...
#11 - 23 maj 2010 15:23
en bild!
#12 - 23 maj 2010 16:31
karrokaja skrev:
en bild!

*BAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA!!!!!
Vart kan man beställa en sån skylt?!!
Jag vill ha en på Äppelsnäckor med mördartänder *hahaha*

Den där skylten med slänga sig på marken, gäller det inte björnar ;)
Om vi flyttar jag ska köpa mig en sån skylt *hihi*
#13 - 23 maj 2010 17:44
Gör som Ceasar Milan. Om hunden är dominant aggressiv gå långsamt därifrån. Är hunden rädd och aggressiv gå emot den. Hoppas du gissar rätt!:confused:
#14 - 23 maj 2010 18:09
Jag frågar den, "And how do you feel about that?"
#15 - 23 maj 2010 18:31
Men om man kommer i den situationen att man har en gläfsade (random hundras) hund kommande emot sej... man tänker inte "vad skulle ceasar gjort?" Utan man reagerar på en gång!
Är det bättre att spring iväg (tror inte det) Stanna och fightas (typ peta den i ögonen, som med hajar:)) eller försöka prata omkull den?
#16 - 23 maj 2010 19:36
arga hundar

erikthur skrev:
Jag tycker också lilleulvs variant var uppfriskande - här en något annorlunda variant dock från en skylt jag köpte på Filippinerna:

Never mind the dog - beware of owner (och en bild av en revolvermynning)

Det är det många faktiskt hävdar i Rott-tråden...

;)

Funkar kanske inte med fisk dock...

För en del år sedan hade jag ett sådan skylt på bilen. Jep - jag hade hundar i den.
#17 - 23 maj 2010 19:39
Jag skulle utan tvekan spraka hunden om den kom hotfull. No way att jag skulle vända ryggen till den. Smäll till den HÅRT en gång och förhoppningsvis räcker det.

Inte konstigt att människor utomlands går med gångstvar gjord av pinnar.
#18 - 23 maj 2010 20:05
Om en hund hoppar upp mot en ska man "knäa" den i bröstet, det skadar inte hunden om man inte gör för hårt men dom tycker att det är obehagligt, fast sen finns det ju hundar utan vett och gränser :(

Annars kan man vända ryggen till, det ska hjälpa tydligen
#19 - 23 maj 2010 20:18
joelvuo skrev:
Om en hund hoppar upp mot en ska man "knäa" den i bröstet, det skadar inte hunden om man inte gör för hårt men dom tycker att det är obehagligt, fast sen finns det ju hundar utan vett och gränser :(

Annars kan man vända ryggen till, det ska hjälpa tydligen

Det beror ju på hur "galen" hunden är. När jag haft egen hund med mig, som jag ville skydda, så gick jag emot den främmande hunden och sa bestämt åt den att gå hem.
När det inte funkar (i ett fall av många) undvek jag hunden istället. Ingen ögonkontakt, inte prata med den, ingenting helt enkelt.
En mycket hundrädd person som jag pratat med fick lära sig att just ignorera hunden, och kroppsspråk är utmanande. Att bara snegla på hunden och att inte gå rakt emot hunden är inte hotande/utmanande. Så just nu, utan egen hund, skulle jag hålla koll på hunden men inte prata med den eller titta rakt på den. När jag har en egen hund att skydda säger jag åt den främmande hunden att "gå hem" alternativt hotar den med mitt kroppsspråk så att den lämnar mig och min hund ifred.
Hälsningar
Jennifer
#20 - 23 maj 2010 20:38
När jag träffar "galna" hundar så brukar jag titta in dom i ögonen och visa att jag inte är rädd, då brukar dom titta undan, vet inte om det funkar med alla hundar

Tillägg:
Skulle det inte funka om man vänder ryggen till och när den är på väg att hoppa upp på en så gör man en roundkick och däckar hunden?

:rolleyes:
#21 - 23 maj 2010 22:02
Det måste vara fruktansvärt ovanligt att nån faktiskt blir angripen av obekanta lösspringande hundar på öppen gata. Det händer säkert, men är knappast nåt man behöver gå och oroa sig för. Gå därifrån, men håll koll på vad hunden gör. Hoppar den så stå inte och låt den hållas utan putta undan den hårt, och verkar den tänka bita så sparka, klappa i händerna och skrik åt den. Det är du som bestämmer, se till att hunden förstår det.

Folk som blir bitna blir nästan alltid bitna av sin egen hund, eller en bekants hund. Eller så försöker de gå emellan i ett hundslagsmål.
Bilagor:
#22 - 24 maj 2010 13:42
joelvuo skrev:
När jag träffar "galna" hundar så brukar jag titta in dom i ögonen och visa att jag inte är rädd, då brukar dom titta undan, vet inte om det funkar med alla hundar

Tillägg:

Skulle det inte funka om man vänder ryggen till och när den är på väg att hoppa upp på en så gör man en roundkick och däckar hunden?

:rolleyes:

Att titta en hnd rätt i ögonen är en hotsignal. En hund som känner sig underlägsen kommer att vika undan, men en dominant hund attackerar då om inte förr. Att le och visa tänderna är också ett hot beteende.
Bästa rådet är nog att ignorera hunden.
#23 - 24 maj 2010 16:04
Hej,
Eftersom det var jag som bad om tråden.....

Som det ser ut så kanske man skall börja med vad man INTE skall göra!

[LIST=1]
[*]Prata, skrik eller le inte åt hunden! Eftersom hundar använder kroppsspråk så är mun rörelser en motriktad aggressivitet. Hundar visar tänder när dom varnar och attackerar. Så gör du med ett leende! Skrik och gap betraktas som aggressivitet.
[*]Sparka och slå inte efter en hund. Dom har betydligt bättre reflexer en du och biter ofta i sådan som kommer emot dem.
[*]Stirra inte i ögonen på en hund speciellt om du är rädd. Dom använder blickar mellan varandra och upptäcker omedelbart din rädsla.
[/LIST]
Men viktigast av allt stå still! Samla dina tankar och lugna ned dig! Vänd sidan mot hunden och håll koll på den i ögonvrån. Sedan kan du välja att sakta dra dig tillbaka eller gå emot hunden. Detta beror på situationen och dit mentala tillstånd just då. Tänk på att hunden lyssnar till dina tankar (energi du utstrålar) inte på det du säger.
Rör dig sedan sakta och lugnt. Snabba rörelser utlöser både anfalls och försvars reflexer.
#24 - 24 maj 2010 16:06
Jens,
Vi svarade runt varandra ledsen om jag repeterar dina bra råd.
#25 - 24 maj 2010 16:10
Har två ggr blivit attackerad av hundar i flock, första gången var -88 bland dom ockuperade husen i St Pauli och en gång för 15 år sedan när jag med knapp styrfart kröp mig hemåt en natt i christianshavn, båda gångerna handlade det om stora gatukorsningar på mellan 3-4 individer, det jobbiga var att hundarna var målinriktade, agerade som på kommando och helt tysta bägge gångerna så nog är dom släkt med vargen alltid!
#26 - 24 maj 2010 16:19
Gaffel skrev:
Har två ggr blivit attackerad av hundar i flock, första gången var -88 bland dom ockuperade husen i St Pauli och en gång för 15 år sedan när jag med knapp styrfart kröp mig hemåt en natt i christianshavn, båda gångerna handlade det om stora gatukorsningar på mellan 3-4 individer, det jobbiga var att hundarna var målinriktade, agerade som på kommando och helt tysta bägge gångerna så nog är dom släkt med vargen alltid!

Blev du biten?

Det finns ett gammalt talesätt som säger. Arga hundar skäller inte. Ligger mycket i det!
#27 - 24 maj 2010 16:40
Gången i Hamburg blev jag ordentligt biten och min ordonansjacka blev duktigt söndertuggad, i Danmark blev räddningen att jag tog mig in på området och en styggt stor svart schäferkorsning som bodde på ett hus på dyssen som jag i ett halvårstid mutat med korv och var lite kompis med när jag bodde där, flocken som gav sig på mig tillhörde inte området och backade när Ruff kom sättandes, en annan sak som antagligen räddade en var att det under dom åren alltid var kängor, skinnpaj och läderbrallor som gällde.
#28 - 24 maj 2010 20:33
Jag har blivit biten av en gris.
Och det gjorde ONT! ett litet hängbukssvin som bet mej i armen...
En häst, igelkott, giftödla, huggorm, råtta, marsvin, hamster, papegoja, blåmes, myror (idag faktiskt) fästing (fick borelia) Katt, iller, gädda, kräfta (fast dom nyps) trollslända (gjorde rätt ont) Leguan, snok, människa (blev redigt infekterat sår!) Kossa, get, får, sköldpadda (don´t wanna doo that again!) Arowana:) Kaja, skata.
Men nån hund kan jag inte minnas att jag blivit biten av... joo! våran hund bet så man fick sår och blåmärken, men det är ju en lek mellan mej och hunden, hon slutar när man säger till;)
#29 - 24 maj 2010 23:21
Gaffel skrev:
Gången i Hamburg blev jag ordentligt biten och min ordonansjacka blev duktigt söndertuggad, i Danmark blev räddningen att jag tog mig in på området och en styggt stor svart schäferkorsning som bodde på ett hus på dyssen som jag i ett halvårstid mutat med korv och var lite kompis med när jag bodde där, flocken som gav sig på mig tillhörde inte området och backade när Ruff kom sättandes, en annan sak som antagligen räddade en var att det under dom åren alltid var kängor, skinnpaj och läderbrallor som gällde.

Vad gjorde du för att framkalla deras attack?
Om du kan förklara det så kanske du kan hjälpa andra som kan komma i samma situation.
Försökte du springa?
Uppträdde du hotfullt? Gorma och svor? Flaxade med armarna?
Kröp du fram längs gatan som ett skadat och pälslöst djur i din skinn utstyrsel? ( detta är ett skämt, jag gillar läder åxå!)
Bilagor:
#30 - 9 juni 2010 16:46
Jag blev påhoppad av en lös, äcklig Japansk spets förra veckan. Var på väg hem i gryningen från min tidningsrunda (klyscha - "brevbärare" som blir jagad av hund). Hörde inte det ilskna skällandet förrens den var bredvid mig (hunden kom rusandes bakifrån och jag lyssnade på musik). Började cirkulera runt mig samtidigt som den gjorde lufthugg mot mig och skällde/morrade som galen. Först stannade jag bara och sa ett bestämt "Nej!", men då blev den skogstokig och började hoppa närmare med sitt lilla stinkande gap. Fick mota bort den med tidningskärran. Hunden cirkulerade, anföll kärran, jag snurrade så att kärran var mellan oss. Efter några minuter gav den upp, rusade iväg och fortsätta skälla som en dåre.
#31 - 9 juni 2010 19:59
jag måste erkänna, jag har aldrig mött en arg&galen hund, däremot möter jag rädda hundar varje dag!
Fan va de skäller och gör sig till, man kan ju bli döv för mindre... Men så kommer ju jag med en svart hanhund men ca 85 i mankhöjd och ca 90 pannor i vikt ;o) Dessutom äldst i alla lägen...
#32 - 10 juni 2010 21:28
jenmad skrev:
Det beror ju på hur "galen" hunden är. När jag haft egen hund med mig, som jag ville skydda, så gick jag emot den främmande hunden och sa bestämt åt den att gå hem.

När det inte funkar (i ett fall av många) undvek jag hunden istället. Ingen ögonkontakt, inte prata med den, ingenting helt enkelt.

En mycket hundrädd person som jag pratat med fick lära sig att just ignorera hunden, och kroppsspråk är utmanande. Att bara snegla på hunden och att inte gå rakt emot hunden är inte hotande/utmanande. Så just nu, utan egen hund, skulle jag hålla koll på hunden men inte prata med den eller titta rakt på den. När jag har en egen hund att skydda säger jag åt den främmande hunden att "gå hem" alternativt hotar den med mitt kroppsspråk så att den lämnar mig och min hund ifred.

Hälsningar

Jennifer

Mycket bra svar... Jag slapp skriva ett så långt inlägg..

Men jag måste lägga till, om en hund kommer i en regelrätt attack så: stanna och stå stilla, när hunden är en bit ifrån så ryt till "Gå härifrån" lr nått sånt och peka samtidigt..
Men då ska det vara en regelrätt attack.. Om den kommer skuttande i godan ro så ignorerar jag och går lugn vidare..
#33 - 11 juni 2010 09:22
man kan göra tokdansen oxå, då ska man sprattla med händer armar, fötter ben, så de inte får något bra grepp, helst ska man dreggla lite och ha en stirrig blick.

Något i denna stil men lite mer ryckigt ;)
" target="_blank">

;);););););););););)
#34 - 11 juni 2010 10:16
Nubi skrev:
man kan göra tokdansen oxå, då ska man sprattla med händer armar, fötter ben, så de inte får något bra grepp, helst ska man dreggla lite och ha en stirrig blick.

" target="_blank">

;);););););););););)

SO U THINK U CAN DANCE AAY? hahahahahaaaaa, jag dör av skratt, Hunden borde rimligtvis springa bort med svansen mellan benen ;)
#35 - 11 juni 2010 16:13
Yollis skrev:
SO U THINK U CAN DANCE AAY? hahahahahaaaaa, jag dör av skratt, Hunden borde rimligtvis springa bort med svansen mellan benen ;)

EXAKT Skräm hunden. Den taktiken borde funka mkt bättre än ignorera eller spela död ;)
#36 - 11 juni 2010 16:20
Nubi skrev:

" target="_blank">

;);););););););););)

Jag tror mer på den här varianten!
" target="_blank">

Men Gällivarehäng är ett måste som säkerhetsåtgärd.
#37 - 11 juni 2010 16:20
Idag var jag, sambon och hunden ute. Hunden gick före (lös) och vi gick 4 m bakom.
Vi ser en kvinna som håller i en mellan schnauzer (felstavning I know). Hunden får syn på oss börjar skälla. Sambon reagerar för han säger "den där blir ju hetsad av henne"
när jag tittar så står hunden på bakbenet och damen håller i hundens halsband så den inte kan stå med alla fyra på marken. Hunden blir bokstavligen hetsad av att vi går förbi.

Tittar en snabbis för att checka sinnestillståndet på hund, ras, storlek och kön.
det är en automatisk grej jag gör. Tik och terrier.

Ialf, i samma veva som jag tittar bort hör jag henne ropa "nej nej stanna" Hunden springer mot våran som fortsätter att gå (han är fokuserad på badstället som ligger 30m bort) och jag ser hur hon springer förbi oss, först hunden och sen matte.

Hunden går fram till Lex och de nosar på varandra, båda lite spända, sen flyger hon på honom. O_O! Han har inte ens varit i hennes rumpa och hon flyger på.
Lex kommer emot mig (står 3m ifrån) och tiken efter, Lex krockar in i mina ben, jag sparkar bort den andra hunden och ryter i ordentligt.
Tiken blir helt paff och tappar bort sig lite, tittar på som säger "stanna" och tittar på matte, Sen försöker hon IGEN, då röt jag i ordentligt med ett NEJ SITT!

Hunden lyssnade, matte förklarade att det inte var hennes hund. Hon bad tusen ggr om ursäkt. Jag tyckte synd om kvinnan. Förstår henne, pinsamt när kopplet lossnar från halsbandet.

Stolt över att min hund kom tillbaka till mig och såg till att jag försvarade honom :)

Jag skulle ha testat och kört dansstegen men jag glömde totalt bort det *skratt*
#38 - 30 juni 2010 21:04
jag tror jag skulle satsa på en välinriktat spark å sen springa därifrån
#39 - 30 juni 2010 22:09
Jag har aldrig varit orolig av mig (i Sverige) när man passerar andra hundar. Jag läser av hundar riktigt bra, jag vet att det är aldrig hunden som är fel på, det är den som håller i kopplet. bla bla bla

Men jag kan inte låta bli att få rysningar varje gång vi går förbi ett hus (måste passera det huset för att komma till den vägen som leder hem till oss)
I det huset bodde ett äldre par som sålt huset. In flyttade en barnfamilj (barnen är tonåringar) och två hundar, en söt liten jakthund som mest viftar på svansen och är mkt intresserad av oss, hane, och så en rodeshian ridgeback. Tik. Husse kan hantera den, han har den lös och han kan få henne att lyssna, när han har rytit i ordentligt. Matte lyssnar den inte till för 5 öre. Hon har ialf (matte) vett att använda koppel på hunden.
Den tiken kommer i 180 mot staketet, gör så staketet börjer sig när hon gör utfall. riktigt ruggigt. Om ägarna står på tomten säger de ingentin, de hindrar aldrig tiken från att göra sina hemska utfall. TUR att det finns ett staket som håller henne på avstånd.

Jag fick höra av dagmatten att den gjort utfall och smitit från tomten 2 ggr. och rusat ut mot daghundarna, som tur hade dagmatten fått tag på tiken och hållt henne i halsbandet. Daghundarna (inkl min egen) hade stått bakom dagmatten och inga var ett dugg intresserade på att gå fram.

Jag har sagt till husse att han bör ha mer koll på tiken om han ska cykla med hundarna, att han borde ha koppel åtminstone, eller flexikoppel när de cyklar. Han sa "skit i det du" O_O !! mina instinkter säger att Det kommer att komma en dag då tiken flyger på en annan hund. Jag hoppars bara inte att det blir min hund.

Don't get me wrong. Jag älskar alla djur! Jag vill rädda alla djur som jag hittar, jag blir ledsen över varje djur som blivit påkörd längst med motorvägen, men jag önskar livet ur denna hund. Hade jag ett gevär med ljuddämpare hade jag använt den.
#40 - 1 juli 2010 11:26
spola till 0:34 då kommer den igång! Den ultimata skrämma-hund-dansen;)

När jag var hemma hos morsan och hoppade matta i trädgården så såg jag en ofantligt stor hund hoppa runt i grannens trädgård.
Jag vet att dom är hundrädda och situationen spelades upp för mej, en vättskrämd lönfet svennekärring som skriker som en stucken gris.
En ofantligt stor unghund som tror att det hela är en rolig lek.

Jag hämtade våran hund för att locka över den främmande hunden till våran tomt.
Men jag var samtidigt lite rädd. Men hunden såg glad ut, lite vilsen och förvirrad, men inte hotfull.
Den lekte med våran hund raija, men den var otroligt skygg för mej.
Jag försökte flera gånger att fånga in den, men den hopade smidigt undan.
Till slut lyckades jag få den att springa förbi mej, tillräckligt nära för att kunna stryka handen över ryggen.
När jag gjorde så och hunden kände min hand, så blev den helt lugn.
Helt sjukt tyckte jag... Den var vättskrämd innan, det var alltså bara våran tik som höll den i närheten.
Och när den kände min hand så blev den cool.
Jaja. Koplade den gav den lite mat (den var pinnsmal) lite vatten, sen lät jag den sitta och ta det lite lungt.
Efter en timme ungefär så hör jag värsta skriket.

"Helvete!! Vafan Gör du HÄR!!! HUNDJÄVEL!! KOM HIT!!"
En fyllekärring kommer in i trädgården, hunden börjar yla av rädsla, den pissar ner hela marken, den lägger sej på rygg och gnyr.
Detta var det värsta jag har sett.
Kärringen brakar in genom häcken, Bankar hunden i skallen hårt som bara fan. Och hunden blir typ snurrig av smällen.

"men hörrö! Ta det lungt med hunden!"
"är det din hund eller?? när juste"
"Men du behöver inte slå den!!"
"Den sprang ju bort, den ska lära sej att aldrig göra så igen"
"Tycker inte att det är så konstigt att den sprang bort"
"Och vafan menar du med det??"
"Men du slår ju den!! klart som fan att den inte vill bo hemma hos dej och din sprit"
"ska jag anmäla dej eller?"
"vadå för?"
"du har ju stulit min hund"
"Ge dej!! gå härifrån tokkärring"

Hon släpar hunden med sej! Alltså detta är helt sjukt, hunden är så jävla rädd för den där tanten.
Hela tiden titta den tillbaka på mej, det enda den vill är att komma till någon som bara klappar den över ryggen, ger den mat och kärlek.

Försökte hitta tanten för att anmäla henne, men hunden hade varken skattemärke eller tattuering så jag kunde inte få några ägaruppgifter.

Så sorgligt!
akvavirum
#41 - 1 juli 2010 22:17
Fan vad jobbigt - sånt ger mig ont i magen - inget snack om var man har sympatierna där.
Såna människor önskar jag skottpengar på - finns ingen ursäkt alls !
/Lotta

Annons