Det var ju en idé, tack! :)Squidd skrev:Ja jag vet inte men jag har läst tidigare att de kanske kan hjälpa att höja lysrörs-rampen så den inte är så nära vattnet.. skadar ju inte att prova?
När jag stoppade ner min andra termometer visade den på strax över 31, och nu när jag tittar på termometern när akvariet är släckt (och har varit det hela natten) visar den 28 grader, än fast doppvärmaren är nerdragen till 22grader :( Även om jag köper en ny doppvärmare är jag inte säker på att det löser problemet, eftersom den får svårt att hålla jämn temp med det lysröret...gullefjun skrev:Hur många grader har du på dagen?
//Inger
Akvarieentusiasten skrev:När jag stoppade ner min andra termometer visade den på strax över 31, och nu när jag tittar på termometern när akvariet är släckt (och har varit det hela natten) visar den 28 grader, än fast doppvärmaren är nerdragen till 22grader :( Även om jag köper en ny doppvärmare är jag inte säker på att det löser problemet, eftersom den får svårt att hålla jämn temp med det lysröret...
Vanish skrev:Hade det inte varit enklare att svara på frågorna och prövat att dra ur sladden så att du verkligen vet om det är det som är problemet? Hade kunnat bli ganska mycket billigare :P
Tack för infon om kalibrering, nu blev jag lite klokare idag med! :)Johanski skrev:Doppvärmare är oftast inte kalibrerade korrekt. Alltså, du kan vrida den på 25 grader, fast den inre termostaten är på 30 grader. Således om du vill ha 25 grader så ställer du in doppvärmaren på 20 grader. Det är inte säkert det var något fel alls på din doppvärmare. Inte för att den här informationen hjälper dig mycket just nu, men :)
Blir nog snart ett hembesök ändå, du skulle kunna lära mig hur mycket som helst... :)Kensa skrev:60 liter här hemma, ingen doppis, enbart LE-lampor, temp på morgen = 23-24, temp på kvällen = 25-26.
obegripligt många yngel...............................
.
Akvarieentusiasten skrev:Blir nog snart ett hembesök ändå, du skulle kunna lära mig hur mycket som helst... :)
Haha, det är nog inte nödvändigt med sånt besvär ;) Vi får bestämma en lämplig dag & tid :)Kensa skrev:ooooo-----dambesök------måste duscha....måste städa.....måste raka mig......måste skicka iväg frugan på konferans..... :-)
.