Hur gör jag nu då?!

#1 - 17 oktober 2011 20:00
Har nyligen startat upp ett begagnat 54 liters och drabbats av flertalig fiskdöd. Hittade inget fel på vattenkvaliten och tänkte att det var stress eller transport som var boven. Nu har jag hittat problemet: den fastklistrade tempen funkade inte och jag som bytte lysrör före jag startade upp karet har således haft på tok för varmt vatten :( Hur ska jag nu lyckas få till en jämn temperatur över hela dygnet, då jag inte kan reglera det med inställd doppvärmare dygnet runt??? Hjälp!!!
#2 - 17 oktober 2011 21:33
Ja jag vet inte men jag har läst tidigare att de kanske kan hjälpa att höja lysrörs-rampen så den inte är så nära vattnet.. skadar ju inte att prova?
#3 - 18 oktober 2011 06:02
Squidd skrev:
Ja jag vet inte men jag har läst tidigare att de kanske kan hjälpa att höja lysrörs-rampen så den inte är så nära vattnet.. skadar ju inte att prova?
Det var ju en idé, tack! :)
#4 - 18 oktober 2011 06:28
Hur många grader har du på dagen?

//Inger
#5 - 18 oktober 2011 07:20
gullefjun skrev:
Hur många grader har du på dagen?

//Inger
När jag stoppade ner min andra termometer visade den på strax över 31, och nu när jag tittar på termometern när akvariet är släckt (och har varit det hela natten) visar den 28 grader, än fast doppvärmaren är nerdragen till 22grader :( Även om jag köper en ny doppvärmare är jag inte säker på att det löser problemet, eftersom den får svårt att hålla jämn temp med det lysröret...
#6 - 18 oktober 2011 07:47
När jag stoppade ner min andra termometer visade den på strax över 31, och nu när jag tittar på termometern när akvariet är släckt (och har varit det hela natten) visar den 28 grader, än fast doppvärmaren är nerdragen till 22grader :( Även om jag köper en ny doppvärmare är jag inte säker på att det löser problemet, eftersom den får svårt att hålla jämn temp med det lysröret...

...prova å sänk lite till - sen justera värmaren efter vad du vill ha för temp under dagen när du har belysningen på. Att vattentemperaturen går ner lite under natten gör inget:).

//Inger

//
#7 - 18 oktober 2011 09:49
Vad har du för temp i rummet och har du prövat att dra ut sladden till doppvärmaren och se hur tempen blir då?
#8 - 18 oktober 2011 11:09
Dra för guds skull ur doppvärmaren om nu tempen sticker iväg som den gör!
#9 - 18 oktober 2011 11:24
Jag har nu varit och inhandlat en ny doppvärmare för att se om den kan hålla tempen på normal nivå. Behandlar dessutom mot svamp och hoppas att detta ska vara lösningen på problemet med "luddiga" munnar och stjärtfenor. Har även köpt hem medicin mot columnaris om det inte skulle vara svamp. NU ska det väl bli bra! (hoppas jag) :) Mvh "575kr fattigare"...
#10 - 18 oktober 2011 17:27
Hade det inte varit enklare att svara på frågorna och prövat att dra ur sladden så att du verkligen vet om det är det som är problemet? Hade kunnat bli ganska mycket billigare :P
#11 - 18 oktober 2011 17:54
Vanish skrev:
Hade det inte varit enklare att svara på frågorna och prövat att dra ur sladden så att du verkligen vet om det är det som är problemet? Hade kunnat bli ganska mycket billigare :P

Jag hade redan åkt till affären när du ställde din fråga :( Men som tur är verkar killen i affären ha rätt, för temperaturen har sjunkit nu :) Min ena guppy har dessutom ynglat av sig idag, så det verkar lovande för stunden :)
#12 - 18 oktober 2011 19:17
60 liter här hemma, ingen doppis, enbart LE-lampor, temp på morgen = 23-24, temp på kvällen = 25-26.

obegripligt många yngel...............................

.
#13 - 18 oktober 2011 19:49
Doppvärmare är oftast inte kalibrerade korrekt. Alltså, du kan vrida den på 25 grader, fast den inre termostaten är på 30 grader. Således om du vill ha 25 grader så ställer du in doppvärmaren på 20 grader. Det är inte säkert det var något fel alls på din doppvärmare. Inte för att den här informationen hjälper dig mycket just nu, men :)
#14 - 19 oktober 2011 10:54
Johanski skrev:
Doppvärmare är oftast inte kalibrerade korrekt. Alltså, du kan vrida den på 25 grader, fast den inre termostaten är på 30 grader. Således om du vill ha 25 grader så ställer du in doppvärmaren på 20 grader. Det är inte säkert det var något fel alls på din doppvärmare. Inte för att den här informationen hjälper dig mycket just nu, men :)
Tack för infon om kalibrering, nu blev jag lite klokare idag med! :)
#15 - 19 oktober 2011 10:55
Kensa skrev:
60 liter här hemma, ingen doppis, enbart LE-lampor, temp på morgen = 23-24, temp på kvällen = 25-26.

obegripligt många yngel...............................

.
Blir nog snart ett hembesök ändå, du skulle kunna lära mig hur mycket som helst... :)
#16 - 19 oktober 2011 11:08
Blir nog snart ett hembesök ändå, du skulle kunna lära mig hur mycket som helst... :)

ooooo-----dambesök------måste duscha....måste städa.....måste raka mig......måste skicka iväg frugan på konferans..... :-)

.
#17 - 19 oktober 2011 11:31
Kensa skrev:
ooooo-----dambesök------måste duscha....måste städa.....måste raka mig......måste skicka iväg frugan på konferans..... :-)

.
Haha, det är nog inte nödvändigt med sånt besvär ;) Vi får bestämma en lämplig dag & tid :)

Annons