[QUOTE=Yngel_älskaren][?] [font=Comic Sans MS][color=darkgreen]Jag har nyss fått några korralplaty yngel och undrar om det är vanligt att mamman dör för det har hänt flera ggr för mig.. men om mamman överlever ska man låta henne va med ynglerna i några dar lr är det bara att flytta ynglerna till yngelkaret?? Jag undrar hur man lättast gör för att få många yngel? hur vill ynglena ha det i karet? vad äter ynglena??[:-44][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=darkgreen]Tack på förhand/Ellen[/color][/font]:confused:[/QUOTE]
[size=3]Varför dina honor dör vet jag inte men ja kan inte påstå att det är speciellt vanligt att det de bara för att de får yngel. har själv Korallplaty som ynglar av sig med jämna mellanrum men ingen av dom har dött. Du får nog söka andra orsaker till dödsfallen,ex vattenkvalitén, temperatur osv.[/size]
[size=3][/size]
[size=3]Honan behöver inte vara med sina yngel efter födslen, dom ser på dom som mat :) . Om ynglena redan är i ditt "stora" kar så kan de stanna där. Se till att du har ordenlgit med växter nångonstans så att de får möjlighet att gömma sig. En och annan kommer säkert att bli mat men några kommer oxå att överleva. kalla det naturens gång *ler* Dina yngel äter precis samma mat som sina föräldrar, kanske lite mer söndersmulat. Annars är Cyclops eller Bosmider ett alternativ.. (fryst mat som finns att köpa i akvariebutikerna)[/size]
[size=3][/size]
[size=3]Hur man lättast får yngel? Tja, se till att fiskarn har det bra. ibland kan man trigga igång lek genom att sänka temperaturen någon grad. Men annars skulle jag nog vilja påstå att dina fiskar är ganska bra på att ta hand om den saken själv. [/size]
[size=3][/size]
[size=3]Lycka till med dina yngel!!! :) [/size]