Hur gör jag när jag ska mata?

#1 - 16 april 2003 13:54
Har för två dagar sedan satt i 6st rödzebra i mitt första akvarium någonsin.
Har läst här på Zoopet att man ska mata sparsamt och inte ge dem mer mat än de äter upp på 2min.
Jag matar med TetraCichlid (sticks) och Cichlid Gold (minipellets, båda flyter på ytan.
Men när jag matar så är fiskarna lite skygga, de simmar inte direkt upp till ytan och börjar käka utan avaktar lite.
Sen när någon går upp och tar en bit så samlas alla runt den, och försöker överta biten och äter upp resterna. Sen går det ett tag tills nästa vågar sig upp och då samlas alla fiskar runt den igen.
Det verkar helt enkelt som om de är rädda för att gå upp i ytan, och skulle jag följa 2min regeln så var det inta många som fick mat.
Efter ett tag så plockade jag upp överbliven mat från ytan, och kramade ur dem lite, stoppade tillbaka det i vattnet och nu sjönk fodret. Då gjorde fiskarna rent på fodret direkt utan minsta tvekan.
Är detta vanligt för nyisatta fiskar?
Bilagor:
#2 - 16 april 2003 14:09
Nu är jag inte helt insatt i afrikanska ciklider, men vissa fiskar och fiskarter håller till på ett visst "segment" av akvariet, t.ex. ytan (bilbuksfisk), mellanskiktet(neontetra) och botten (pansarmalar).
Det är också från dessa segment som de föredrar att ta föda. Jag har neontetror t.ex. och dom är väldigt tveksamma att ta mat från ytan. Testa helt enkelt att blöttlägga fodret så att det sjunker.

MVH,
Ricky, Malmö
#3 - 16 april 2003 14:12
Gör så att du blötlägger fodret i lite vatten först och stoppar ner det sedan så sjunker det direkt. Fiskar är alltid lite skygga i början innan de vant sig vid sin omgivning och den stora svarta besten som går förbi ibland :-)
#4 - 17 april 2003 14:11
Jag provade att blötlägga, och då åt dom direkt när maten sjönk.
Är det bara att stoppa i mat tills de blir ointreserade?
#5 - 17 april 2003 16:09
du kan ju även testa sjunkande pellets!!

222l
nyköpta första

//Teppo
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 april 2003 16:37
"Är det bara att stoppa i mat tills de blir ointreserade?"
Självklart skall du mata på ett sådant sätt så att fiskarna får tag på maten, men det innebär definitivt inte att det du skriver ovan stämmer. Fiskarna blir nämligen inte mätta på det sätt som vi människor blir så om man skulle följa denna regel så skulle det snabbt bli katastrof i akvariet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 21 april 2003 17:39
Nu efter 1 vecka så har ytskräcken gått över, nu är det ett rejält plaskande direkt jag släpper ner maten.
Så nu går det lättare att följa 2min regeln.
#8 - 24 april 2003 18:52
Hej "Samot".
Jag gick över till räkmix med mina rödzebra.
Det var så uppskattat att jag inte kan visa mig utan att dom
trängs vid hörnet där jag stoppar ner maten.
Däremot hade jag det problemet som du beskriver med torrfoder.

Mvh
Andreas.
#9 - 27 april 2003 22:00
Ska också börja göra räkmix, när jag får tid.
Men är lite lat och kör torrfoder ett tag till, för nu funkar det riktigt bra.

Annons