Hur gör du när du köper ny fisk?

#1 - 25 februari 2007 21:44
Jag har funderat på det här när man köper fisk. Hittills har jag valt ett gäng ur samma kar i zoobutiken, de jag tycker ser finast ut. Men så började jag fundera. De fiskarna lär väl vara släkt med varandra? Hur skadligt är det att de sen hemma hos mig parar sig, dvs. med sina syskon? Och hur är det med de fiskarna som man får med sig hem från zoobutiken, har även de uppstått ur parningar mellan syskon? Är det vanligt och/eller farligt på något sätt med inavel och är det spritt?

Hur gör ni andra? Är det ingen fara med inavel på fisk eller köper ni fisk till ett stim på flera olika ställen?
#2 - 25 februari 2007 22:44
Inte lätt veta?????

Cyphera skrev:
Jag har funderat på det här när man köper fisk. Hittills har jag valt ett gäng ur samma kar i zoobutiken, de jag tycker ser finast ut. Men så började jag fundera. De fiskarna lär väl vara släkt med varandra? Hur skadligt är det att de sen hemma hos mig parar sig, dvs. med sina syskon? Och hur är det med de fiskarna som man får med sig hem från zoobutiken, har även de uppstått ur parningar mellan syskon? Är det vanligt och/eller farligt på något sätt med inavel och är det spritt?

Hur gör ni andra? Är det ingen fara med inavel på fisk eller köper ni fisk till ett stim på flera olika ställen?

:) Cyphera: Har också funderat i samma banor. OM butiken får in fisk från en privatuppfödare misstänker, i alla fall jag, att det kan vara en viss inavel. Så att köpa sina djur från olika butiker kan vara en fördel. Inavel är alltid en risk om den går för långt.
Jag tänker utavla nu på de yngel jag fått fram. Inte för att de är sämre men bara för att vara på den säkra sidan. Mina yngel jag får fram genom t ex mamma/son-parning osv går till mat....för värstingarna!;)

Annons