hur gick detta till? :O

#1 - 14 november 2007 13:39
Hej,
jag har ett 60 L akvarium med 2 slöjstjärtar i, det är nytt men sanden är inte ny den kommer ifrån förra akvariet, vi hade en skål men jag tyckte så synd om dem efter alla varningar här så jag köpte ett nytt!
som sagt sanden var inte ny och vi har ALDRIG haft en endaste snigel, men idag när jag gjorde rent den så såg jag en liten snigel som satt på rutan när jag kollade på baksidan av alkvariet, bakom min btn bakgrund så såg jag massa gelé klumpar med prickar i, jag vart överlycklig då jag trodde att det var mina slöjstjärtar som hade lagt ägg :D men nejnej, efter lite runt klickande här kom jag fram till att det var snigel ägg! vad ska jag göra nu?
om det här är början på en snigel invasion hur ska jag göra för att förhindra det? finns det någon mal som äter sniglar, jag vet att praktbotior men ett 60L är på tok för litet för dom och dessutom tror jag inte att dom passar så bra med slöjstjärtar!
p.s mina slöjstjärtar är typ 5 cm så akvariumet är bara tillfälligt då jag vet att dom kan bli riktigt stora!
#3 - 14 november 2007 13:47
c90368 skrev:

ingenting som står där hjälper mig precis, jag har inte nyligen köpt gruset och jag har slöjstjärtar:confused:
#4 - 14 november 2007 13:54
Janina skrev:
ingenting som står där hjälper mig precis, jag har inte nyligen köpt gruset och jag har slöjstjärtar:confused:

Författaren av tråden jag refade till hade inte heller köpt nytt grus, om du läser igenom tråden.

Jag trodde du frågade om hur du ska undvika en invasion. Svaret på den frågan finns i tråden jag refade till. Med eller utan Slöjstjärtar.

Jag refar till den andra tråden eftersom vissa frågor kommer upp regelbundet, trots att det finns massor av svar i andra trådar.
#5 - 14 november 2007 13:59
c90368 skrev:
Författaren av tråden jag refade till hade inte heller köpt nytt grus, om du läser igenom tråden.

Jag trodde du frågade om hur du ska undvika en invasion. Svaret på den frågan finns i tråden jag refade till. Med eller utan Slöjstjärtar.

Jag refar till den andra tråden eftersom vissa frågor kommer upp regelbundet, trots att det finns massor av svar i andra trådar.

jaha okej tack :)
men vet du om praktbotior passar ihop med guldfiskar?:confused:
#6 - 14 november 2007 14:02
Nej det finns inga mal som äter sniglar.
Ref från Lilibet:
Dvärgbotian äter snigelägg och små sniglar. [:D]
Ett par sniglar kan du ha kvar för de är bra renhållare. [8)]
Nu när du har "invasion" får du räkna med att handplocka en del för att få ner beståndet. Knepet med salladsbladet är bra, då blir du av med många. Svårt att hålla helt snigelfritt, då får du nog ha några större botior (dvärgbotian äter endast ytterst små sniglar). Fast jag, som har dvärgbotia, har i och för sig inte sett till en snigel på länge nu, så mina kanske har dött ut. Hade samma problem som du.[8)]
Sniglar/snigelägg kommer via växter man köper.[:P]

Salladsblad lägger du ner med en tyngd på på kvällen. Tar ut den och så många sniglar som du kan dan efter.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 november 2007 14:10
Janina skrev:
jaha okej tack :)

men vet du om praktbotior passar ihop med guldfiskar?:confused:

1/ Det blir ingen snäckinvasion om du inte matar mycket. Tyvärr är dock slöjstjärtar bra på att skita ner så det kommer att krävas mycket jobb för att undvika "skit i hörnen" i ett så pass litet akvarium.
2/ Parktbotior blir alldeles för stora för ett så litet akvarium
#8 - 14 november 2007 14:14
1/ Det blir ingen snäckinvasion om du inte matar mycket. Tyvärr är dock slöjstjärtar bra på att skita ner så det kommer att krävas mycket jobb för att undvika "skit i hörnen" i ett så pass litet akvarium.

2/ Parktbotior blir alldeles för stora för ett så litet akvarium

okej, inte praktbotior... men vet du någon annan mal/fisk som gör det?:confused::confused:
#9 - 14 november 2007 14:20
Du kan prova med en homosapiens, de har två händer som lätt avlägsnar dessa rackare;)
#10 - 14 november 2007 14:36
åheim skrev:
Du kan prova med en homosapiens, de har två händer som lätt avlägsnar dessa rackare;)

we have all been there...
#11 - 14 november 2007 14:51
Sen kan man ju låta sniglarna vara kvar också, dom är ju inte skadliga för akvariet även om man kan tycka det är fult när dom kryper över rutorna.
#12 - 15 november 2007 21:43
addo skrev:
Sen kan man ju låta sniglarna vara kvar också, dom är ju inte skadliga för akvariet även om man kan tycka det är fult när dom kryper över rutorna.

äter slöjstjärtar upp dom?
#13 - 15 november 2007 23:46
hej.. du skev att ditt akvarie var tillfälligt. slöjstärtarna var ju inte mer än 5 cm, och om du köper praktbotior som är lite mindre än de så är du ju av me sniglarna på ett höj.. om du ska byta akvarium till ett större så gör de ju inget. så himla "fast" växer dom inte.
#14 - 16 november 2007 05:04
Tryck sönder sniglarna så fort du ser dem, uppskattas av fiskarna :)
Pakistanbotior blir ju lite mindre än praktbotior, finns även andra botior som inte blir så stora.
#15 - 16 november 2007 08:18
Att trycka sönder sniglarna tycker jag inte var en bra idé. Akvariet är väl belastat nog som det är med två slöjstjärtar i 60 liter.. Sniglarna kommer sjunka ner bland stenarna eller hamna på andra ställen där fiskarna inte kommer åt dem, och ruttna, vilket ökar nitrithalten i akvariet.

Du får börja ta bort sniglarna för hand, det gör många av oss andra. Sen får du mata mindre och se till att så lite mat som möjligt finns för sniglarna! De lever ju på ruttnande växtdelar, överbliven mat och alger... försök minska detta så kommer sniglarna minska nästan direkt.
#16 - 16 november 2007 11:54
toccata skrev:
Att trycka sönder sniglarna tycker jag inte var en bra idé. Akvariet är väl belastat nog som det är med två slöjstjärtar i 60 liter.. Sniglarna kommer sjunka ner bland stenarna eller hamna på andra ställen där fiskarna inte kommer åt dem, och ruttna, vilket ökar nitrithalten i akvariet.

Du får börja ta bort sniglarna för hand, det gör många av oss andra. Sen får du mata mindre och se till att så lite mat som möjligt finns för sniglarna! De lever ju på ruttnande växtdelar, överbliven mat och alger... försök minska detta så kommer sniglarna minska nästan direkt.

Eftersom slöjstjärtar gärna silar sanden så tror jag nog inte det blir så stort problem med ruttnande snigelkadaver, slöjisarna kommer nog hitta de flesta...

Dvärgbotior kan nog ta de mindre sniglarna och även en del rom, om den nu sitter inne i akvariet och inte bakom bakgrunden. Man kan också strunta i att sniglarna finns där, de gör ju faktiskt nytta genom att äta upp överbliven mat, blir de FÖR många så kan man ju plocka bort snigelöverskottet och mata lite sparsammare.:D
Bilagor:

Annons