Hur gamla blir fiskar??

#1 - 11 november 2003 14:57
Hmmm - det här undrar mig verkligen......gång på gång när jag läser på Zoopet eller på Internet eller i böcker - så står där aldrig hur gamla fiskar blir........
Med kampfisken [:-131]- inte betta imbellis - säger man att hannen blir 1 år gammal sen dör den................. är detta en skröna??
Tycker att det kunde vara kul att när man läser om fisken också få veta "åldersrekord" och genomsnitts livslängd.
Jag misste min betta imbellis efter bara 3 månader - plötslig en kväll var han bara "trött och inte sig själv" längre - jag kunde inte se något utanpå honom och gav vattnet en gång ektozon - men nästa morgon var han nästan borta - resterna tog jag bort från akvariet..... [:-28]
Är det en omöjlighet att säga hur gamla de (fiskar) blir??
[:-142]
#2 - 11 november 2003 15:58
Den älsta kända Guldfisken blev 43 år.
Den äldsta koien man känner till blev 228 år.

Källa: Aftonbladet
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 november 2003 16:05
Är det en omöjlighet att säga hur gamla de (fiskar) blir??

Omöjligt och omöjligt!!!! Det finns ju tusentals med olika faktorer som spelar in så det kan ju variera oerhört och det gäller ju både för i akvarium och i naturen.
Denna hemsida http://www.schnecki.privat.t-online.de/homepage.html har en lista över olika fiskar och bygger på att folk har skickat in uppgifter över sina fiskars ålder och här finns rätt många arter med.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: Betta imbellis finns inte med på listan men Betta splendens och för den anges åldern till 3-4 år och sannolikt är det väl ungefär samma som gäller för B.imbellis.

#4 - 11 november 2003 16:13
Ursprungligen skickat av Oeekje

Med kampfisken [:-131]- inte betta imbellis - säger man att hannen blir 1 år gammal sen dör den................. är detta en skröna??

Kampfisken "betta splendens" blir ca tre år gammal om den inte dör i förtid pga sjukdom.
#5 - 11 november 2003 16:15
lol...kjell [:-159] var snabbare, ska nog klicka på uppdateringsknappen ibland.
#6 - 12 november 2003 12:51
En jättebra länk du där skickade Kjell - Tack så mycket...
tänk om man kunde passa in den här på zoopet ;-)
#7 - 12 november 2003 14:13
Ja, tack för den länken...även om det tog mig ca tre minuter innan jag hittade sidan... [:-56]
Och nu får jag ju även tillfälle att träna lite på min tyska!
Måste faktiskt erkänna att jag också saknar information om fiskarnas ungefärliga ålder här på Zoopets artbeskrivningar. Även om det varierar en hel del från fisk till fisk och olika akvarier ( och givetvis "akvariefiskar" och vildlevande fiskar av samma art ) så är det kul ( och bra ) att veta om en fisk blir ett eller tio år...
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 november 2003 14:34
Nog vore det fantastiskt att ha något liknande här på zoopet - men de som har sidan jag länkar till har jobbat i flera år med att få in uppgifterna och är dessutom sponsrade av Amazon.com så något likannde lär det knappast bli på zoopet.
Och nu får jag ju även tillfälle att träna lite på min tyska!

Det är väl inte helt fel - men sidan är på engelska också.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#9 - 12 november 2003 15:17
Någon mer än jag som inte hittar rätt..???
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 12 november 2003 15:21
Någon mer än jag som inte hittar rätt..???

Klicka på länken http://www.schnecki.privat.t-online.de/homepage.html
SEdan på den engelsk/amerikanska flaggan
Sedan på "To the list" längst ner på sidan
Sedan har du ett alfabetiskt register till vänster på sidan
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#11 - 12 november 2003 15:24
Tack Kjell!!
#12 - 12 november 2003 17:08
Det är väl inte helt fel - men sidan är på engelska också.

Oh fasiken...det hade jag missat helt! [:-56]
Men tyska är ju också trevligt....
#13 - 12 november 2003 18:06
Ha! ha! Mina Corydoras duplicareus är minst 6-7 år gamla och leker för fullt :-) Det står 5 i listan. Fast honan ser rätt sliten ut nu.
Mvh Sonja!
#14 - 12 november 2003 20:39
Ursprungligen skickat av Sonja

Ha! ha! Mina Corydoras duplicareus är minst 6-7 år gamla och leker för fullt :-) Det står 5 i listan. Fast honan ser rätt sliten ut nu.

Mvh Sonja!

Då kan du maila till listan och meddela dess ålder, det är så de får sina uppgifter!

Annons