Hur gå till väga med Sandbytet?

#1 - 8 september 2005 19:27
Hej!
Jag skall byta ut all sand i mitt akvarium då det är för grovt.
Hur bör jag gå till väga?
Skall jag blanda nåt med sanden när jag vill att växterna skall växa bra och bli starka och friska?
Lägga nått i botten?

//Andreas
#2 - 8 september 2005 21:48
inga lerkulor eller annan bottenäring.
växterna tar hellre upp näringen där den behövs än att transportera det genom hela plantan.

www.pmdd.se är den bästa gödningsformen ja sett hittills och billigast.
#3 - 8 september 2005 21:49
Då jag bytte i ett av akvarierna så tog jag ur fisken till en plastbalja. Sedan tömde jag så mycket vatten som möjligt och däreger tog jag ut sanden.

Fast det är ju lite synd om man har haft sin sand/grus ett tag. För man förlorar mycket nyttiga ämnen som ligger i sanden/gruset.

För växterna ska du inte lägga i nått speciellt i ditt nya grus. Men, för att få det att växa bra kan du tillföra ämnen till vattnet, tex PMDD, TMG, Co2 osv. Fast det är jag ingen fena på då jag inte har växter :) Men, sök så får du upp hur mycket som helst.
#4 - 8 september 2005 23:34
Jag har bytt till sand i två av mina akvarium, i båda fallen så tömde jag ut allt vatten, sparade ca hälften i hinkar och baljor och fyllde på med 50% nytt. Tömmer du allt vatten tar förmodligen bytet någon timme, så tänk på att ha igång filtret i en hink eller balja undertiden så att alla nyttiga filterbakterier inte dör i samband med sandbytet.

I båda mina fall så hade jag relativt fint grus innan(ca 3mm) och bytte till sand(0.4-0.8mm). I båda fallen så frodades växterna före men sen efter bytet så ville inte riktigt växterna ta fart igen. Växterna dog inte utan det är bara det att de frodades inte på samma sätt som innan bytet. I det ena akvariet så började det komma en massa trådalger efter bytet, före bytet så var det nästan inga alger i akvariet. I båda falllen har jag efter bytet fortsatt göda växterna på precis samma sätt som innan med bl.a. TMG. Det verkar dock som att växterna tar fart efter ett tag, men för mig så har det tagit några månader. Jag kör inte med CO2, så använder du CO2 så kan det nog fungera annorlunda.

Så mina erfarenheter vad gäller växter är att om de frodas innan så skall du nog räkna med en period med lite lägre tillväxt månaderna just efter bytet.

Annons