hur funkar en yngelbalja????

#1 - 6 november 2006 08:45
Jag har köpt en balja och undrar när honan får ynglen, måste dom upp till ytan först eller åker dom ner??? nån som vet:confused:
#2 - 6 november 2006 08:57
Är det en hård plastbalja med lös botten och är slitsad med en massa skåror i? I så fall sjunker ynglen ner under denna lösa botten och honan kommer inte åt att äta upp dem.
#3 - 6 november 2006 09:09
ansjo skrev:
Är det en hård plastbalja med lös botten och är slitsad med en massa skåror i? I så fall sjunker ynglen ner under denna lösa botten och honan kommer inte åt att äta upp dem.

Tack för svaret!!!!

Ja det är en sån.. Hoppas att dom överlever..!!!!!!!:D
#4 - 6 november 2006 12:00
håller tummaran för dej :) vad e de för lite fisk som ska få yngel?
#5 - 6 november 2006 19:08
Man får vara lite på vakt.. och plocka ut honan då man inte tror det kommer fler yngel.. för även om de ramlat ner under gallret så efter en del timmar simmar de ofta upp igen.. så då har de inget skydd.. Så ut med honan så fort du tror hon är färdig, bort med galler och lägg gärna ner en liten växt som får flyta omkring så ynglen får lite känsla av skydd.

Lycka till med förlossningen och berätta hur det går

Hälsn Robban
#6 - 6 november 2006 19:14
elinpelin skrev:

Tack!!!
Det blir Guppy, hade en dalmatiner som fick förra veckan, tyvärr klarade sig bara 2 st som sitter i baljan nu... Så hoppas att det går bättre denna gr, eftersom jag har redan honan i!!!
Väntar och längtar!!!:)
#7 - 6 november 2006 19:16
MaxRobban skrev:
Man får vara lite på vakt.. och plocka ut honan då man inte tror det kommer fler yngel.. för även om de ramlat ner under gallret så efter en del timmar simmar de ofta upp igen.. så då har de inget skydd.. Så ut med honan så fort du tror hon är färdig, bort med galler och lägg gärna ner en liten växt som får flyta omkring så ynglen får lite känsla av skydd.

Lycka till med förlossningen och berätta hur det går

Hälsn Robban

Tack för svaret!!!

Jag har lagt i några blad som dom kan vara vid, om det är så att dom kommer upp igen, Shit hon är verkligen smäll fet nu:p !!!!!
Hon måste få inatt eller imorgon annars exploderar hon!!!:D
#8 - 7 november 2006 00:02
Tack!!!

Det blir Guppy, hade en dalmatiner som fick förra veckan, tyvärr klarade sig bara 2 st som sitter i baljan nu... Så hoppas att det går bättre denna gr, eftersom jag har redan honan i!!!

Väntar och längtar!!!:)

oh va skoj de är så otroligt roligt att få yngel, är ju en del av de roliga med akvarie.. håller verkligen tummarna för dej o hoppas på att du får dom snart.. :D
#9 - 7 november 2006 07:17
elinpelin skrev:

Tack.
Det är en guppy, har nyss köpt henne när jag upptäckte att hon var gravid.. Spännande, hon ät tok stor nu:D

Annons