Hur funkar det här med forum ?

#1 - 2 mars 2006 20:46
Zoopet är det första forum jag besökt och använt mig av och jag har några undringar.
Vad betyder att "stjäla en tråd " ?
Får man inte skriva en egen fråga man har som diskuteras ?
Blir folk sur om man inte säger tack ? Har inte gjort det för jag tänkte att det blir många tack inlägg då :p

Jag försöker söka före jag frågar men ibland så får man helt otroligt med träffar och det skulle ta mycket lång tid att söka igenom träffarna för att få svar så det verkar enklare och snabbare att fråga. Blir kanske många frågor om samma sak iofs . Har frågat men inte fått nå svar så jag vet int hur det funkar det här.

Jag har haft mycket nytta av zoopet och fått mycket hjälp med mitt nya akvarium både i forumet och i andra delar av zoopet. Men som sagt , jag känner mig osäker på hur man beter sig i forumet .:p
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 mars 2006 20:53
Att "stjäla en tråd" innebär att man byter ämne - dvs om någon har ställt en fråga, så tar man över tråden genom att börja ställa egna frågor om egna problem. Detta istället för att diskutera de problem som frågeställaren har.

Om man skall tacka beror väl på situationen - men om man någon har lagt ner en massa jobb på att samla in info för att kunna bra svar på dina frågor så hör det väl till god ton att tacka. Samma regler gäller väl här som i övriga livet - dvs får man hjälp av någon så bör man väl tacka.
#3 - 2 mars 2006 20:53
Jag måste passa på att fråga om det är nån som vet vilken silikon som fungerar bäst till ett akvarium?

Oj, nu stal jag tråden!

;)
#4 - 2 mars 2006 21:03
robin det skulle väll vara akvariesilikon? vitt eller svart är en smaksak.. dock tror jag inte det var en seriös fråga?

att "stjäla" en tråd är för mig rätt ok om man ställer en relaterad fråga och ger info/svar på grundfrågan!
#5 - 2 mars 2006 21:07
Ehh, det var ett exempel!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 mars 2006 21:09
[quote=Tastyfish]att "stjäla" en tråd är för mig rätt ok om man ställer en relaterad fråga och ger info/svar på grundfrågan![/quote]

Njae - jag håller nog inte riktigt med. Om en fråga är uttömd är det väl en sak - men det är väl egentligen i så fall upp till frågeställaren att avgöra antingen genom att säga "det", eller genom att själv lämna ämnet eller ignorera tråden.
Dock tycker jag att det är svårt att att ge ett kategoriskt svar om när det är OK och när det inte är det
#7 - 2 mars 2006 21:14
jo.. du har väldigt rätt men just mitt svar är baserat på det att det kan bildas en diskussion lättare än i det vanliga fråga-svar rutinen.. ofta finns det däremot rättelser och sådannt men ja.. :).

men att stjäla trådar väldigt mkt är irriterande, om man gör det kanske max 1 gång per halvår eller inte enns det så är det rätt ok för mig.

att ge ett kategoriskt svar ang. det här är som sagt näst intill omöjligt då det är en smaksak.

robin jag misstänkte det är därför jag ladde till "dock tror jag inte det var en seriös fråga?"
#8 - 2 mars 2006 21:21
Tackar för svaren , då har jag fått det frågetecknet uträtat. :)
Bilagor:

Annons