Hur fungerar filterpumpen jag har?

#1 - 25 augusti 2008 13:46
Har en "ny" slags pump som är kombinerad syrepump och filterpump..men jag är inte säker på om jag gjort rätt för mig..ingen aning om den filtrerar överhuvudtaget just nu..såhär ser den ut: (se bild under länken)

http://img293.imageshack.us/my.php?image=filterpumpgn6.jpg

Vad kallas denna pump och har jag gjort rätt med mitt filter? Är det något jag saknar?

Mvh
#2 - 25 augusti 2008 14:09
Gackt skrev:
Har en "ny" slags pump som är kombinerad syrepump och filterpump..men jag är inte säker på om jag gjort rätt för mig..ingen aning om den filtrerar överhuvudtaget just nu..såhär ser den ut: (se bild under länken)

http://img293.imageshack.us/my.php?image=filterpumpgn6.jpg

Vad kallas denna pump och har jag gjort rätt med mitt filter? Är det något jag saknar?

Mvh

Halloj! Från luftpumpen, som du har utanför karet, skall luft pumpas (med den tunna slangen) så att det bubblar upp i röret och på så sätt driver vattnet ut genom detta rör - då dras vattnet utanför filtret automatiskt in genom gallret och genom filtermassan. Det ser inte ut som att det bubblar nu - så kolla att du får igång luftpumpen och se till att det bubblar upp genom röret på filtret så skall det funka.:)
#3 - 25 augusti 2008 15:53
Ja, nu fungerade det, men det ser inte ut som om något vatten sugs in genom gallret men det kanske det gör?
Tack för hjälpen (det var mitt akvarium det handlade om)
Det kommer bubblor från det tjockare röret ut iallfall!
=)
#4 - 25 augusti 2008 16:25
det kan du lätt kolla, bara att ta lite flingfoder och släppa vid insugsgallret!
#5 - 26 augusti 2008 10:44
Hm jag vet inte riktigt om det fungerar faktiskt, för emellanåt kommer det bubblor lite överallt ifrån och inte bara från röret så frågan är om jag satt filtret rätt. För att vara ärlig så vet jag inte riktigt hur den där grejen ska se ut, jag bara chansade och satte filtret längst upp. Jag har dessutom stenar i botten så den inte ska flyta upp.

Ingen som har en bild på hur en
sån ska se ut? :P
#6 - 26 augusti 2008 12:15
Ta upp filtret och ta isär delarana. Den tunna slangen som pumpar luft ner till filtret brukar sättas på ett hårdare plaströr, detta kan ha en liten böj på änden, för att liksom rikta bubblorna upp i det grövre röret, i mitten av filtret. Det skall bara bubbla upp i det kraftiga röret. Nu ser jag inte riktigt om vattengallret, alltså där vattnet strömmar in till filtret, sitter på ovansidan eller fram på filtret, bilden är en aning otydlig...
Idén är att bubblorna tar med sig vattnet upp genom röret - det är alltså bubblorna som driver vattnet och får det att röra sig och på så vis skapa ett "sug" av vatten i karet, genom gallret, in i filtret.
Så filtermassan skall ligga "i början" av filtret, alltså strax efter ingången/gallret. Vattnet skall transporteras genom gallret, in i filtret, genom filtermassan för att efter detta tryckas ut med bubblorna i det grova röret.
Om du alltså tar ur filtret och tar isär det och kollar vilken väg vattnet tar (in genom gallret via filtermassan och sen ut genom det grova röret med bubblorna) så ser du säkert hur du skall montera det så att det funkar!:)

Edit; om det är så att det bubblar lite varstans så kan det vara så att du inte riktigt har fått luftslangen rätt placerad under det grova röret, och bubblorna sprider sig i själva filtret istället för att bara gå rakt upp i det grova röret.
Nu när jag tittar riktigt noga på bilden, så ser det ut som att vattengallret är på ovansidan av filtret och då har du lagt den blå filtermassan rätt. Vattnet skall in och ner genom filtret till botten och sedan upp i röret.
#7 - 26 augusti 2008 12:30
http://carrou.blogg.se/images/2008/p1070159_15875712.jpg

Så ser det ut nu och det bubblar ur röret men jag vet fortfarande inte om det sugs in vatten genom gallret men det får jag väl hoppas!
#8 - 26 augusti 2008 13:05
carrou skrev:
http://carrou.blogg.se/images/2008/p1070159_15875712.jpg

Så ser det ut nu och det bubblar ur röret men jag vet fortfarande inte om det sugs in vatten genom gallret men det får jag väl hoppas!

Det ser väl jättecool ut!:)
Du kan ju, som Åheim sade i något inlägg tidigare, släppa ner en flinga mat nära gallret och kolla om det liksom sugs in.
Såna här små luftdrivna filter har ett ganska svagt sug, så det är ju inget jättedrag precis.
Efter ett tag blir ju filtermassan skitig och nyttobakterierna jobbar i det som aldrig förr. Skiten syns ganska fort - då vet du att det funkar bra!
:)
Bilagor:
#9 - 26 augusti 2008 16:54
Aha! okej, tja det verkar inte var jätteeffektivt för vattnet är ganska grumligt nu, haha.
Men jag funderar eventuellt på att köpa en annan pump.
Mina slöjstjärtar trivs i sitt akvarie iallafall och det är väl huvudsaken.
#10 - 26 augusti 2008 17:18
carrou skrev:
Aha! okej, tja det verkar inte var jätteeffektivt för vattnet är ganska grumligt nu, haha.

Men jag funderar eventuellt på att köpa en annan pump.

Mina slöjstjärtar trivs i sitt akvarie iallafall och det är väl huvudsaken.

Hur stort kar har du?
Faktum är att jag har haft en del småkar med såna där luftdrivna små filter, och även vanliga Billy-filter (med en sån där rund brun eller grå filterpatron med ett enkelt böjt rör instoppat - samma princip som ditt filter) - och de har fyllt sin funktion riktigt bra. Men, visst - jätte-effektiva är dom ju inte och det finns riktigt käcka alternativ - Fluval 1+, innerfilter, till exempel!:)
#11 - 27 augusti 2008 11:56
MaxB skrev:
Hur stort kar har du?

Faktum är att jag har haft en del småkar med såna där luftdrivna små filter, och även vanliga Billy-filter (med en sån där rund brun eller grå filterpatron med ett enkelt böjt rör instoppat - samma princip som ditt filter) - och de har fyllt sin funktion riktigt bra. Men, visst - jätte-effektiva är dom ju inte och det finns riktigt käcka alternativ - Fluval 1+, innerfilter, till exempel!:)

Mitt akvarium är nog på 37L.
Det ser bättre ut idag och fiskarna är pigga och glada.
Det ser tom ut som om det fastnat lite grejer i filtret!

=)

Annons