Hur fungerar era mist-reaktorer?

#1 - 26 februari 2006 19:44
Det är antagligen flera stycken som i dagsläget använder sig av en sk mist-reaktor (mikrobubbel-reaktor), där man utnyttjar principen att sprida mikroskopiska bubblor av CO2 i akvariet.

Det jag undrar är om ni som använder er av en mist-reaktor märkt av att växter mår bättre än då CO2:n huvudsakligen är löst i vattnet, vilket som åstadkoms med vanliga reaktorer.

Just nu använder jag själv en reaktor med mikrobubbelteknik med mer eller mindre lyckad effekt. I mitt fall tycker jag att det största problemet är att mycket av bubblorna förr eller senare hamnar på ytan och försvinner ut i luften. Alla mikrobubblor gör också att vattnet inte ser lika klart ut.

Jag har även funderat på om man kanske inte ska ha lika lågt pH då man använder sig av mikrobubblor som när man löser CO2 i en vanlig reaktor. Detta pga att det totalt sett (löst och i gasform) bör finnas mer CO2 i vattnet då man använder mikrobubblor -vid samma pH.

Vad tycker ni andra? Går mycket gas till ingen nytta (upp till ytan) ? Blir det mindre attraktivt med massa fula mikrobubblor i karet? osv...
#2 - 26 februari 2006 19:55
Jag ser bara till att alla mikrobubblor når överallt och har ungefär samma bubbeltakt som tidigare. Bättre bubbel till samma mängd tillsatt CO2.

Lyckas du få riktigt små bubblor som hinner åka runt ett varv i akvariet innan dom når ytan så ska allt vara lugnt.
#3 - 26 februari 2006 21:02
Min reaktor ser nästan ut som Barr´s originalmodell och har en 300 l/tim pump. Vet inte hur långt bubblorna åker med, ser bubblor mest överallt. Min Fluval 404 trycker runt bubblorna bra, och det märks på växterna. Har fått sänka bubbeltakten då pH drog för långt ner..
#4 - 27 februari 2006 10:43
Det verkar ju fungera utmärkt för er, så antagligen är det min reaktor som inte är som den ska.

Jag måste hålla en väldigt hög bubbeltakt för att hålla pH stabilt med min mist-reaktor. Jag tror att det beror på alla bubblor som åker upp till ytan. Om jag tittar snett uppåt mot ytan är den helt "vit" av bubblor som åker rundor.
#5 - 27 februari 2006 11:27
Om pH:t går ner när du löser upp CO2 så löser du upp CO2. En mistreaktor ska bara hacka upp gasen i små mikrobubblor och sprida ut över hela akvariets botten så dom åker upp och lägger sig under växternas blad, dvs den ska inte lösa upp gasen så att pH:t går ner.

(pH:t går naturligtvis ner lite, men det är inte huvudsyftet med mist-reaktorn)
#6 - 27 februari 2006 12:44
Det kan kanske vara därför jag måste öka bubbeltakten rejält för att nå samma låga pH som med en vanlig reaktor? :p jag har nästan tagit slut på Co2-tuben på ett par veckor.

Med vanlig reaktor brukar jag ligga på pH 6,2.

Med en mist-reaktor bör jag kanske ligga på 6,4? om jag förstått det rätt. Och eftersom CO2 finns som gasform på blad blir växterna lika galada ändå.

Right?
#7 - 27 februari 2006 13:09

Med en mist-reaktor bör jag kanske ligga på 6,4?

Med en mist-reaktor bör du inte mäta pH:t överhuvudtaget. Se bara till att så mycket mikrobubblor lägger sig under alla blad som möjligt.

Och eftersom CO2 finns som gasform på blad blir växterna lika galada ändå.

Mycket gladare än om dom ska extrahera CO2(aq) ur vattnet eftersom det skapar ett CO2-fattigt vattenlager under bladen. Lägger sig CO2-bubblor underbladen så försvinner det lagret (blir betydligt mindre) och tillväxten blir därmed bättre.
#8 - 27 februari 2006 15:52
Jag får inte runt alla små bubblor i hela karet.
Har en 450l/h pump och en 0,5l PET-flaska (fast det har väl dom flesta:) ), det kan väl inte vara en för "stark" pump?
Tycker inte att det blir tillräckligt små bubblor, några stiger ganska direkt och dom som kommer längst kommer ca 60-70cm över karet, mitt kar är 100cm långt.
Tips?
#9 - 27 februari 2006 16:19
Jag får inte runt alla små bubblor i hela karet.

Det är det viktigaste och en del av poängen med mistreaktorn: Påvisa vilken kass cirkulation man har 8)

Bildas det restgas i reaktorn så är pumpen för svag. Den ska bara pulvrisera och skjuta iväg bubblorna.
#10 - 27 februari 2006 16:29
Har en 990l/h AquaClear med ett hemmagjort filter som säkert stoppar farten på vattnet en hel del :(
Sparar till ett TetraTec EX 1200 ytterfilter.
Så jag måste få en bättre genomströmmning i karet innan mist-reaktorn ska funka, har inget med pumpen jag driver reaktorn att göra med?

Det blir restgas uppe i flaskan där korken egentligen ska sitta, så att det blir en stråle, som kommer direkt från pumpen, och genom restgasen och sen ner i vattnet inne i flaskan.
#11 - 27 februari 2006 17:52
[quote=defdac]Med en mist-reaktor bör du inte mäta pH:t överhuvudtaget. Se bara till att så mycket mikrobubblor lägger sig under alla blad som möjligt.

Mycket gladare än om dom ska extrahera CO2(aq) ur vattnet eftersom det skapar ett CO2-fattigt vattenlager under bladen. Lägger sig CO2-bubblor underbladen så försvinner det lagret (blir betydligt mindre) och tillväxten blir därmed bättre.[/quote]

På något vis bör man väl hålla koll på pH-värdet ändå? Främst med tanke på ex. risk för alger vid svängande CO2-nivåer i vattnet.

Så det bästa är troligen en reaktor som huvudsakligen skapar mikrobubblor, men även löser en del CO2 i vattnet. På det här viset kan man få en jämn, men låg, CO2-nivå i vattnet med hjälp av kontroller, samtidigt som man får mikrobubblor.

Jag kan ställa in min nuvarande mirkobubbelreaktor så att den producerar hyffsat små bubblor, som jag sedan skjuter i väg med en annan pump + utblåset från ytterfiltret. En del bubblor hamnar som sagt på ytan, men mycket hamnar också under bladen. Det största problemet enligt mig är nog att en sån här reaktor med flaska och pumphuvud + slangar tar stor plats och inte är särskilt attraktiv i ett akvarium.

Det absolut bästa hade, i mitt fall, alltså varit att ha en extern reaktor som producerar mirkobubblor och även löser en del CO2 i vattnet. Problemet med detta är nog att transportera mikrobubblorna till akvariet. Hur gör man det liksom? De kommer väl bara att klumpa ihop sig i slangen på vägen till akvariet?
#12 - 27 februari 2006 17:57
[quote=Leonard]Så jag måste få en bättre genomströmmning i karet innan mist-reaktorn ska funka, har inget med pumpen jag driver reaktorn att göra med?[/quote]

Pumpen i själva reaktorn har i princip inte syftet att sprida bubblorna. Givetvis kan man konstruera reaktorn så att bubblorna skjuts iväg en bit, men ytterliggare cirkulation i karet är nästan ett måste.

Jag har ett ytterfilter, vars utblås är kopplat till ett strilrör. Detta sprider bubblorna hyffsat bra. Jag har även en liten 300l/h-pump långt ner vid botten som trycker iväg mikrobubblorna innan de börjar stiga mot ytan.
#13 - 3 mars 2006 21:57
Är omkring 1000l/h mkt att driva en mist-reaktor med?
Tänkte på ett TetraTec EX 1200 ytterfilter, annars kanske en AM Reaktor 500 kan vara lagom till mitt 160l med den pumpen, 1200l/h?
Skulle det vara bra (om det nu finns någon CO2 kvar efter AM 500 rektorn) att ha en mist-reaktor efter den andra?

Man har väl en sån rektor som AM efter själva filtret?
#14 - 4 mars 2006 18:57
Vad tror ni?
#15 - 4 mars 2006 20:54
Jag använder mig av 2 st Point Four Ultra-Fine Bubble Diffussers

http://www.aquaticeco.com/index.cfm/fuseaction/product.detail/iid/9775/cid/2339

och skjuter runt bubblorna med 4 st Powerheads 1500 L/H.

Jag använder mig av en Controller men den har jag kalibrerat med krause metoden så att jag ligger på ca 60 ppm hela tiden.

mvh Jimmy
#16 - 4 mars 2006 21:02
Det är ganska coolt att både köra mist och dessutom lägga sig på så hög upplöst CO2-halt. Borde växa som f.n rent ut sagt =)
Bilagor:
#17 - 4 mars 2006 21:12
[QUOTE=defdac]Det är ganska coolt att både köra mist och dessutom lägga sig på så hög upplöst CO2-halt. Borde växa som f.n rent ut sagt =)[/QUOTE]

Hejsan

Jo det växte som fanken i början, men jag har börjat med att inte köra full ljusstyrka mer än 4 timmar om dagen ( ställbara t5 or) och därmed har jobbet med att hålla efter växterna halverats hehe ,,samt att det är mycket lättare att hålla karet i balans när man inte krämar på med 100% ljus.

MVH Jimmy
#18 - 5 mars 2006 09:13
Är 1000l/h för mycket för en mist-reaktor?
#19 - 5 mars 2006 09:47
Jag kör 750 l/h till min halvlitersPET-mist-reaktor. Testade en 1000l/h och den blåste omkull alla omkringliggande växter.
#20 - 5 mars 2006 18:25
[quote=defdac]Det är ganska coolt att både köra mist och dessutom lägga sig på så hög upplöst CO2-halt. Borde växa som f.n rent ut sagt =)[/quote]

Tidigare (då jag inte förstått att detta inte var ett måste) så var min kontroller inställd på att mata på CO2 tills nivån uppskattat låg på 40ppm CO2 löst i vattnet. Jag hade dessutom en mist-reaktor som matade ut en massa småbubblor.

Detta förbrukade dock en otrolig massa CO2, vilket gjorde att jag nu lagt mig på en lägre CO2-konc. löst i vattnet. Det växer dock fortfarande väldigt bra. Koncentrationen CO2 löst i vattnet är uppskattningsvis runt 25 ppm nu.

Har du inte märkt av att det går åt en väldig massa CO2, kharn?

Jag ska göra en skiss på en extern mist/upplösnings-reaktor i morgon. Jag lägger upp den här så får vi se vad ni tycker.
#21 - 5 mars 2006 19:15
Så om man mäter pH + KH så har man lägre CO2-nivå om man kör mist-reaktor än om man löser gasen helt, fast egentligen är det lika mkt CO2 i fast inte upplöst?
#22 - 5 mars 2006 19:32

Så om man mäter pH + KH så har man lägre CO2-nivå om man kör mist-reaktor än om man löser gasen helt

Ja, om du med CO2-nivå menar mängden CO2(aq), dvs "upplöst" koldioxid i vattnet.

fast egentligen är det lika mkt CO2 i fast inte upplöst?

Tja.
Byter du från en vanlig reaktor som löser upp gasen helt till en mistreaktor så blir resultatet att du får mindre upplöst koldioxid i vattnet, dvs högre pH.

Men ändå växer det bättre.

Det beror på att man måste fixa så att cirkulationen vispar in alla mikrobubblor under bladen, dvs optimerar cirkulationen i hela akvariet. CO2 i gasform (mikrobubblor) är enklare att ta upp än vattenupplöst CO2.
#23 - 6 mars 2006 07:36
Ok, fattar :)
#24 - 6 mars 2006 11:01
Jag har gjort en skiss på en extern CO2-mistreaktor.

Den främsta anledningen till att jag vill ha en extern reaktor är för att den tar upp plats i akvariet och inte är särskilt attraktiv.

Vad tror ni om denna princip som bilden visar? Kommer det att fungera? Eller kommer mikrobubblorna klumpa ihop sig till stora bubblor på vägen till akvariet kanske?

http://img45.imageshack.us/img45/9977/externalco2diffusor0jm.jpg

OBS: storleksförhållandena stämmer inte. Reaktorn ska vara ungefär 30-40 cm hög.
#25 - 6 mars 2006 11:24
Det borde nog kunna funka. Problemet är att du kommer ha en vattenfylld kammare med övertryck utanför akvariet vilket är lite riskabelt ur läckagesynpunkt. Alla ytterfilter är gjorda så att dom suger ur vattnet och istället skapar undertryck i filterkammaren.
#26 - 6 mars 2006 12:08
[quote=defdac]Alla ytterfilter är gjorda så att dom suger ur vattnet och istället skapar undertryck i filterkammaren.[/quote]

Ja, det kan ju blir ett problem faktiskt. Har aldrig tänkt på att ytterfilter är byggda på det viset.

Sen är det ju nästan ett måste att materialet man bygger reaktorn i är genomskinligt, så att man kan se vad som händer. Plexiglas av lite tjockare typ hade nog varit det bästa. Frågan är om man kan limma ihop en sådan behållare så att den klarar av övertrycket. Tjockt plexiglas är dessutom dyrt.
#27 - 6 mars 2006 13:30
[quote=Kharn]Jag använder mig av 2 st Point Four Ultra-Fine Bubble Diffussers

och skjuter runt bubblorna med 4 st Powerheads 1500 L/H.

Jag använder mig av en Controller men den har jag kalibrerat med krause metoden så att jag ligger på ca 60 ppm hela tiden.

mvh Jimmy[/quote]
Känns som om Point Fours diffusern är lite dyr :-(
Någon som har testat Eheims Co2 Mist-Reaktor? Kör själv med Barrs Venturi reaktor men börjar bli lite nyfiken på mistvarianten.

/johan

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=-1]
[/SIZE][/FONT]
#28 - 6 mars 2006 13:45
En reaktor är en pumpdriven apparat. En mist-reaktor är alltså t ex Tom Barrs venturi-reaktor eftersom den producerar mist.

Jag tror du menar att du vill testa en CO2-diffusor, t ex Eheims keramiska diffusor. Tror även aquamas.de säljer en variant med inbyggd spiral+bubbelräknare.
#29 - 6 mars 2006 13:47
Jag har kört med mist-reaktor i ca en månad, nu växer det betydlit mer och växterna bubblar mycket mer och tidigare nu än med vanlig reaktor plus att jag har fått höja näringen, annars kom brist symtomen. från 2 till 3 fulldoser/vecka, jag har fortfarande problem med kalium brist (småhål).

Jag har en enkel fråga! kan det bli för mycket co2 bubblor för fiskarna?
eftersom jag kör med MÄSK så har jag kopplat en timer till reaktorpumpen så det inte bubblar hela natten, men när är den optimala tiden man ska ha igång den? sorry om jag snor tråden!! =)
#30 - 6 mars 2006 13:55

men när är den optimala tiden man ska ha igång den?

Jag kör min mistreaktor+co2 på samma timer som ljuset. Mina växter börjar bubbla runt 1 timme efter att ljuset går på vilket jag hört är ungefär är så snabbt som det kan gå.
Jag tror inte det är optimalt, men det är tillräckligt bra och det går åt mindre gas än om jag hade börjat spruta mist innan ljuset var tänt.
#31 - 6 mars 2006 14:06
[QUOTE=defdac]Jag kör min mistreaktor+co2 på samma timer som ljuset. Mina växter börjar bubbla runt 1 timme efter att ljuset går på vilket jag hört är ungefär är så snabbt som det kan gå.
Jag tror inte det är optimalt, men det är tillräckligt bra och det går åt mindre gas än om jag hade börjat spruta mist innan ljuset var tänt.[/QUOTE]

Min sätter igång en timma innan ljuset tänds så det har hunnit byggas upp lite co2 i vattnet när ljuset tänds, kanske helt meningslöst men eftersom det är mäsk kostar det varken mer eller mindre, annars så stängs den samtidigt som ljuset, man får ju ha två st timers o dom drar ju åxo ström förstås.
om man kör på detta vis är det väl ingen fara för fiskarna eller???
ingen har dött av det än, men jag vill inte att dom ska lida av det...
#32 - 6 mars 2006 14:12
[quote=defdac]En reaktor är en pumpdriven apparat. En mist-reaktor är alltså t ex Tom Barrs venturi-reaktor eftersom den producerar mist.

Jag tror du menar att du vill testa en CO2-diffusor, t ex Eheims keramiska diffusor. Tror även aquamas.de säljer en variant med inbyggd spiral+bubbelräknare.[/quote]
Det är kanske en definitionsfråga om den producerar mist eller inte, min variant löser nog upp lejonparten av den Co2 som går in i "reaktorn".

Men visst menar jag C02-diffusor...

Det är en hel del skriverier om de sk. SweetWater stenarna på div. forum. Du har möjligtvis inte testat dessa eller vet om de går att få tag i i Europa?

/johan
#33 - 6 mars 2006 14:13

om man kör på detta vis är det väl ingen fara för fiskarna eller???

ingen har dött av det än, men jag vill inte att dom ska lida av det...

Hela grejjen med mist är att man löser upp mindre CO2 i vattnet (mindre flåsande), men om dom påverkas av alla mikrobubblor som far omkring vet jag inte.

Mindre risk med mist än att lösa upp gasen på vanligt sätt skulle jag luta lite åt.
#34 - 6 mars 2006 14:16

Det är kanske en definitionsfråga om den producerar mist eller inte, min variant löser nog upp lejonparten av den Co2 som går in i "reaktorn".

Tom Barrs venturi-reaktor är helt öppen av en anledning (för att kunna släppa ut alla mikrobubblor), men jag vet att t ex M.W. liksom dig får väldigt bra normal upplösning med den.

Det är en hel del skriverier om de sk. SweetWater stenarna på div. forum. Du har möjligtvis inte testat dessa eller vet om de går att få tag i i Europa?

Kharn som skrev tidigare i tråden länkade till dom:
#35 - 6 mars 2006 14:35
[quote=defdac]Tom Barrs venturi-reaktor är helt öppen av en anledning (för att kunna släppa ut alla mikrobubblor), men jag vet att t ex M.W. liksom dig får väldigt bra normal upplösning med den.

Kharn som skrev tidigare i tråden länkade till dom:
http://www.aquaticeco.com/index.cfm/fuseaction/product.detail/iid/9775/cid/2339[/quote]
Jag så det men var ute efter en Europabaserad site som inte tar $30.00 extra bara för att hantera beställningen...

/johan
#36 - 10 mars 2006 19:36
Nu kan ju ytcirkulationen inte spelar någon roll längre om man tänker på CO2:n iaf, iom att den mesta CO2 inte finns upplöst i vattnet utan alla små bubblor måste isf träffa ytan och ligga kvar en stund.
Man behöver väl inte oroa sig över att man luftar ur sin CO2 om man kör med mist nu va?
#37 - 13 mars 2006 21:14
Hej!

Jag vill bara tisa om eheim compact 1001 som jag använder till att slå sönder bubblorna. 150-600 lit/tim. Jag kör fullt

Den har en annorlunda impeller som är mycket bra på att slå sönder och spruta ut ett massivt moln av pyttesmå bubblor.

Rekomenderas!

Urban
#38 - 14 mars 2006 04:33
[QUOTE=cactus]Tidigare (då jag inte förstått att detta inte var ett måste) så var min kontroller inställd på att mata på CO2 tills nivån uppskattat låg på 40ppm CO2 löst i vattnet. Jag hade dessutom en mist-reaktor som matade ut en massa småbubblor.

Detta förbrukade dock en otrolig massa CO2, vilket gjorde att jag nu lagt mig på en lägre CO2-konc. löst i vattnet. Det växer dock fortfarande väldigt bra. Koncentrationen CO2 löst i vattnet är uppskattningsvis runt 25 ppm nu.

Har du inte märkt av att det går åt en väldig massa CO2, kharn? [/QUOTE]

Hejsan

Njaa det tycker jag nog inte .. jag använder mig visserligen av 3 st 2KG och 1st 3KG flaskor som är kopplade separat till 2 diffusors samt ytterfilterna.
Jag kopplade in systemet i början på December och behöver nog inte fylla dom på en stund ännu.

MVH jimmy
#39 - 14 mars 2006 06:53
[quote=urbanandersson]Hej!

Jag vill bara tisa om eheim compact 1001 som jag använder till att slå sönder bubblorna. 150-600 lit/tim. Jag kör fullt

Den har en annorlunda impeller som är mycket bra på att slå sönder och spruta ut ett massivt moln av pyttesmå bubblor.

Rekomenderas!

Urban[/quote]

Det verkar ju minst sagt intressant.

Problemet är väl att den inte passat till min Aqua Clear Powerhead.... :(. Kanske går att modifiera impellern som sitter i nu ...
#40 - 14 mars 2006 08:54
när jag lagade en skummare i helgen kom jag på en idé till en extern mist reaktor. Jag tänkte att man kopplar in den på ex ytterfiltrets utblås.

http://img219.imageshack.us/img219/7430/externmist1vd.jpg

vad tror ni om den? Pumpen bör vara av någon modell som finns med needlewheel, typ eheim.

edit: såg att jag skrivit lite galet. "In" i botten är där ytterfiltret pumpar in i reaktorn... "ut" till vänster är till karet... så alla e med :D
#41 - 14 mars 2006 09:01
Här e annars en variant på hemmabyggd needlewheel...http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8667&highlight=needlewheel

Funkar även till maxi jet...provade i helgen...men man får gå upp en storlek eller 2 på pumpen. Det blir lite sämre tryck med needlewheel.
#42 - 14 mars 2006 09:11
[quote=jower]Här e annars en variant på hemmabyggd needlewheel...http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8667&highlight=needlewheel

Funkar även till maxi jet...provade i helgen...men man får gå upp en storlek eller 2 på pumpen. Det blir lite sämre tryck med needlewheel.[/quote]

Känns lite som om man får mindre flöde på pump och stor risk för obalans, annars var tanken god.

Man får kanske som du sa gå upp i pumpstorlek men jag vill nog helst ha så lite pryttlar i min balja som möjligt
Det var därför jag bojkottade AM 500 reaktorn, inte speciellt nöjd gärmfört med den fina PET uppfinningen :)

// Peter
#43 - 14 mars 2006 09:14
[QUOTE=Redbullen]Känns lite som om man får mindre flöde på pump och stor risk för obalans, annars var tanken god.

Man får kanske som du sa gå upp i pumpstorlek men jag vill nog helst ha så lite pryttlar i min balja som möjligt
Det var därför jag bojkottade AM 500 reaktorn, inte speciellt nöjd gärmfört med den fina PET uppfinningen :)

// Peter[/QUOTE]

Gillar inte heller pryttlar i burken...därför jag skissar på en extern mist reaktor... ;)
#44 - 14 mars 2006 09:23
Alternativet är en Mazzei-venturi direkt på utblåset från yttefiltret, men jag tror dom kräver väldigt fett tryck för att fåfram dimman.
http://images.google.se/images?hl=sv&q=mazzei%20venturi&spell=1&sa=N&tab=wi

Såhär ser det ut in action:
http://www.ozoneapplications.com/images/o3injectionaction.jpg

Jag tror, men är inte säker, att det i princip går att få fram lika små bubblor som "grått varmvatten" består av. Dvs en äkta dimma. Vore kul att testa =)
#45 - 14 mars 2006 09:28
[QUOTE=defdac]Alternativet är en Mazzei-venturi direkt på utblåset från yttefiltret, men jag tror dom kräver väldigt fett tryck för att fåfram dimman.
http://images.google.se/images?hl=sv&q=mazzei%20venturi&spell=1&sa=N&tab=wi

Såhär ser det ut in action:
http://www.ozoneapplications.com/images/o3injectionaction.jpg

Jag tror, men är inte säker, att det i princip går att få fram lika små bubblor som "grått varmvatten" består av. Dvs en äkta dimma. Vore kul att testa =)[/QUOTE]

Frågan e om en Mazzei funkar... den suger ganska mkt luft... 3 bubblor i sekunden kanske inte gör nån micro? Sen får man ju ha en fx5:a för att driva den... ;)
#46 - 14 mars 2006 09:30
Den ska inte suga luft och du bestämer ju själv hur mycket gas du vill mata in i den - eller menar du att den inte kan skapa mist om den inte blir matad för fullt?
#47 - 14 mars 2006 09:34
[QUOTE=defdac]Den ska inte suga luft och du bestämer ju själv hur mycket gas du vill mata in i den - eller menar du att den inte kan skapa mist om den inte blir matad för fullt?[/QUOTE]

va kanske lite otydlig.... mena att den inte kan skapa mist om den inte blir matad för fullt... men det borde den iof kunna. Får kanske köpa en och testa...hehe Lite dyra dock.
#48 - 14 mars 2006 10:47
[quote=defdac]Jag tror, men är inte säker, att det i princip går att få fram lika små bubblor som "grått varmvatten" består av. Dvs en äkta dimma. Vore kul att testa =)[/quote]

nja de ser intressant ut.
Tittade lite på jobbet och hittade en liten nozzel....funderar på att prova en sådan.

Det är ett litet litet hål i sen och det borde eller jag tycker att det borde bli en väldigt liten bubbla som kommer ut, förhoppningsvis man kan slå sönder den ännu mer...

Mvh Peter
#49 - 14 mars 2006 10:48
[quote=jower]därför jag skissar på en extern mist reaktor... ;)[/quote]

Hehe vem gör inte det.
Har nu gett mej f*n på att lyckas med Riktig Mist = Dimma :)

Mvh Peter
#50 - 14 mars 2006 12:10
[quote=jower]när jag lagade en skummare i helgen kom jag på en idé till en extern mist reaktor. Jag tänkte att man kopplar in den på ex ytterfiltrets utblås.

http://img219.imageshack.us/img219/7430/externmist1vd.jpg

vad tror ni om den? Pumpen bör vara av någon modell som finns med needlewheel, typ eheim.

edit: såg att jag skrivit lite galet. "In" i botten är där ytterfiltret pumpar in i reaktorn... "ut" till vänster är till karet... så alla e med :D[/quote]

Klart bättre än min idé.

Jag funderade länge över hur jag skulle göra för att inte behöva ha dubbelt med slangar in och ut från akvariet. Givetvis är lösningen att man kopplar ytterfiltret till den externa reaktorn och låter den trycka in mikrobubblorna i karet. Frågan är dock fortfarande hur bra detta system skapar mikrobubblor, samt vad som händer i slangen på väg till akvariet.

Mazzei venturi verkar helt klart vara mycket intressant. Frågan är som sagt hur mycket tryck som behövs, och hur dyrt det är, samt var man lämpligen kan köpa detta.

Fortsätt posta bilder mm. så vi får se om någon kommer på en riktigt bra fungerande lösning på problemet med en extern mist-reaktor eller mazzei. ;)
Bilagor:
#51 - 14 mars 2006 12:14
Mazzeiventurin är ingen komplicerad pryl. Ett ihoptryckt rör med ett litet hål där röret blir som smalast:
http://www.processinnovation.com/images/venturi_stream.gif

Perfekt DIY-projekt.
#52 - 14 mars 2006 14:00
[quote=defdac]Mazzeiventurin är ingen komplicerad pryl. Ett ihoptryckt rör med ett litet hål där röret blir som smalast:
http://www.processinnovation.com/images/venturi_stream.gif

Perfekt DIY-projekt.[/quote]

Ska du eller jag provköpa en eller ? :D

Var inne hos grannen här på jobbet och snackade, dom har en sprinklerfirma och kunde eventuellt fixa olika slags munstycken och dyligt
Fick låna en som dom brukar ha på tryckerier, den ska ge en fin fin dimma av vattenånga för att ha hög luftfuktighet prg pappret och trycksvartan.

Denna ventil+munstycke skulle ockå fungera med gas, så nu blir det att försöka fixa lite plexirör och göra diverse anslutningar och sen testa och se om det funkar..

Han trodde att den eventuellt skulle fungera bra med ett arbetstryck på 1,5-2bar så det är ju rätt så bra.

Mvh Peter
#53 - 14 mars 2006 14:04

Han trodde att den eventuellt skulle fungera bra med ett arbetstryck på 1,5-2bar så det är ju rätt så bra.

Det lilla hålet kommer suga in luft av sig själv pga det fysikaliska fenomen som uppstår när vattnet pressas ihop och expanderar i venturin, så det behövs inget tryck alls skulle jag tippa.
#54 - 14 mars 2006 15:56
[quote=defdac]Det lilla hålet kommer suga in luft av sig själv pga det fysikaliska fenomen som uppstår när vattnet pressas ihop och expanderar i venturin, så det behövs inget tryck alls skulle jag tippa.[/quote]

Om han inte menade vattentrycket ?

Redbullen: se till att få tag på grejerna och prova så vi får se hur det går :p
#55 - 14 mars 2006 18:35
[quote=cactus]Om han inte menade vattentrycket ?

Redbullen: se till att få tag på grejerna och prova så vi får se hur det går :p[/quote]

Ja jag menade arbetstryck med vatten :)
Japps ska sätta igång med detta få fort som möjligt

Mvh Peter

Annons