Hur fungerar Eheims Aquaball 2212

#1 - 23 november 2004 20:30
Hur är det tänkt att Eheim 2212 (Aquaball) ska fungera egentligen? Har en Eheim 2212 sen några dagar tillbaka i mitt 200-liters akvarium. Så vitt jag kan bedömma det så fungerar den bra.

Inspekterade den lite nogrannare i dag och upptäckte att den översta (inte den lilla svarta) filterpatronen börjar bli lite ”skitfärgad”. Vilket jag tror är bra.

Och nu till frågan: Hur är det egentligen tänkt att 2212:an ska fungera. Med tanke på dess konstruktion så är det antagligen väldigt lite genomströmning genom den nedersta filterpatronen eftersom alla filterpatroner är nya. Är det tänkt att de övrsta patronerna sakta men säker ska slagga igen och när den nedersta patronen ochså är igenslaggad så gör man rent den översta? Misstänker att man inte ska göra rent alla samtidigt med tanke på bakterierna som finns i filtermaterialet.

Tacksam för svar
/thorre
#2 - 23 november 2004 21:15
fick min EHEIM PWR-LINE 2252 i dag.
där står det att man bara ska byta/rengöra ett filter åt gången.
#3 - 23 november 2004 21:27
Jo tack, bra!

Tycker det är ett suveränt filter tack vare att man kan flytta runt filterpatronerna så smidigt. Det är smart att bara ta loss en patron i taget. För att inte glömma vilken vi tog sist så rensar vi alltid den översta och sätter den längst ned, ganska naturligt eftersom den översta alltid är skitigast. Vi har ju mååånga akvarier så vi försöker hålla oss till samma filter i alla kar, om nåt akvarium skall startas om eller (tvi, tvi, peppar, peppar)har fått lite tjing så är det så käckt att bara sno en filterkorg och byta ut från ett annat fungerande kar. Vill man ha lite större filtervolym så kan man lägga till en extra korg. I nåt kar har vi bytt ut den finporiga skumpatronen mot en lite grövre (har gjort den själva av grov filtermatta för det finns inte att köpa)eftersom vi tyckte att det slammade igen så himla mycket. I början kan man tycka att det blåser lite väl häftigt men det lägger sig efter några veckor.

Något speciellt annat du undrar över så kan du alltid skriva i gästboken på zoonen.

Grattis till ett bra filterval, Maria
#4 - 24 november 2004 22:44
Lenmar: Tack för tipset i annan tråd. Köpte och drog igång min 2212 igår och hade nästan svårt att somna. Det var ju så tyst. :) Men jag undrar om den suger som den skall, med max öppet drar den inte till sig minsta löv som seglar förbi, skall den inte det?

Annons