Hur fungerar aquasafe?

#1 - 23 maj 2010 17:34
hej

jag har precis köpt tetraAqua AquaSafe.
Men på baksidan står det inte hur många droppar man ska ha i vattnet!

jag har försökt hitta något om det här! men inget funnet..

Vet någon hur många droppar man ska ha av AquaSafe i akvariet?

Typ (så många droppar per liter)

Någon som vet?
tacksam för svar! :)

Kram
Kanelbullen (Amanda)
#2 - 23 maj 2010 17:41
Brukar vara i ml
En flaskra är oftast på ca 100ml
ca 5ml/10liter vatten.
Brukar finnas streck på sidan av flaskan
1 streck är 10ml
#3 - 23 maj 2010 17:48
..

Brukar vara i ml

En flaskra är oftast på ca 100ml

ca 5ml/10liter vatten.

Brukar finnas streck på sidan av flaskan

1 streck är 10ml

Min AquaSafe är 30 ml bara...
och jag har ett väldigt litet akvarie.. ca 10-15 liter. egentligen har jag ingen aning hur många liter det är, men jag gissar.

hmm.. jag ser inget sträck på flaskan..
skumt.
#4 - 23 maj 2010 17:53
Om flaskan är 30ml, så häll i ngt mindre än 1/3del
#5 - 23 maj 2010 18:13
du verkar veta rätt så mycket, då kanske du vet hur mkt vatten ska man byta i veckan? för om det är smutsigt på botten/emellan gruset och jag tar sugslangen så blir det vattnet som ska vara kvar jättesmutsigt!
ska man tömma allt vatten då?
Bilagor:
#6 - 23 maj 2010 18:27
Rengjorde du gruset innan det åke ner i karet?
#7 - 23 maj 2010 18:28
Vad har du egentligen i ett akvarium på 10-15 liter?
#8 - 23 maj 2010 18:58
Rengjorde du gruset innan det åke ner i karet?

där misstog jag lite min låtsaspappa..
jag trodde han hade rengjort det för det sa min mamma.. men så var det inte..

men det fick jag reda på några dagar efter jag hade lagt i två slöjstjärtar. så jag rengjorde hela akvariet! och dom överlevde , så gruset har blivit rensat, och fiskarna levde 5 månader efter det, och idag dog en slöjstjärt som har varit sjuk ett tag. jag vet inte riktigt orsaken heller.
#9 - 23 maj 2010 18:58
Bladh skrev:
Vad har du egentligen i ett akvarium på 10-15 liter?

jag har en slöjstjärt just nu, och tre väldigt små fiskar som jag inte vet rasen av!
patetiskt eller hur? ;o xd
#10 - 23 maj 2010 19:00
Inte patetiskt, alldeles för litet... :(
#11 - 23 maj 2010 19:02
jag vet! men vi har inte råd med ett större! dessutom ärvde jag detta akvarium av min låtsaspappa..
#12 - 23 maj 2010 19:05
dessutom vet jag inte om det är 10-15 liter! är inte säker!
#13 - 23 maj 2010 19:09
jag vet! men vi har inte råd med ett större! dessutom ärvde jag detta akvarium av min låtsaspappa..

Har du inte råd med större får du fan skita i att ha slöjstjärtar... Tror du att djurplågeri blir rättfärdigat bara för att du "inte har råd"?
#14 - 23 maj 2010 19:16
dessutom vet jag inte om det är 10-15 liter! är inte säker!

Om du har ett måttband så är det bara mäta.
Bredd*höjd*längd.
Om du mäter i decimeter så får du ut i antalet liter karet ligger på.
#15 - 23 maj 2010 19:23
om det är djurplågeri?! varför säljs då skålar som man ska ha guldfiskar i?
#16 - 23 maj 2010 19:31
om det är djurplågeri?! varför säljs då skålar som man ska ha guldfiskar i?

Därför att folk köper, inte för att det är moraliskt och etiskt korrekt. De butiker jag handlar i har slutat att sälja sådana efter att jordbruksverkat skickade ut en rekommendation.
#17 - 23 maj 2010 19:42
okej, men mina fiskar har överlevt i ett halvår ungefär i det akvariet :) och ser rätt så happy ut.
#18 - 23 maj 2010 19:55
nej, nej, nej!! Förlåt kanelbullen men nu är jag lite sur, inte på dej personligen, men på den dåliga infon ang "guldfiskskålar" Har du inte råd med slöjstjärt
(som är odlingsform på guldfisk) Så är det bättre att du lämnar bort dom...
fiskarna ÄR inte glada.
Dom trivs inte i små skålar (läs min signatur)

Snälla du! ta infon du får här, Gratis, och av människor med LÅÅÅÅNG erfarenhet.
Din erfarenhet med akvarium kommer bli SÅÅ mkt roligare om du gör det.
Och det är inte speciellt dyrt med ett 200 liters akvarie som innehåller standardprylar.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 23 maj 2010 20:01
Vanliga guldfiskskålar (kanske inte de allra minsta) är OK för en del små fiskarter, men dit hör definitivt inte guldfiskar.
Även ett akvarium på 10-15 liter är alldeles för litet för dessa fiskar
#20 - 23 maj 2010 20:02
Japp, jag har ju trots allt hållit på till 100% i ett heeelt halvår! :p

Ett lagom stort kar med allt man behöver kan men få för från ett par hundra till under en tusing om man inte är så kräsen begagnat. Billig och bra investering, jag menar de är betydligt roligare än en mobiltelefon för det mångdubbla. ;)
#21 - 23 maj 2010 20:39
Det var en gång.. ett troll!
#22 - 23 maj 2010 20:48
det var inte 10-15 , jag mätte och det var 27 liter.
kanske lite ändå, så nu har vi mejlat en på blocket som äger ett 60 liters akvarium, bättre än det jag har nu iallafall.

och jag har dom inte i en skål? det var exempel.
#23 - 23 maj 2010 20:59
Skulle hellre vänta tills du får tag på ett på minst 120l (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1)

Att flytta fiskarna är oerhört stressande och detsamma gäller uppstart av karen, så bättre att göra det ordentligt på en gång. :)
#24 - 24 maj 2010 19:53
men det är JÄTTE dyrt verkligen! Vi fick tag på ett billigt fint 60 l akvarium nu..
#25 - 24 maj 2010 20:19
vi håller nu på att titta på ett 100-200 liters akvarium :)
#26 - 24 maj 2010 20:44
vi håller nu på att titta på ett 100-200 liters akvarium :)

Trevligt! :)
Det är obligatoriskt med en projekttråd. ;)
#27 - 24 maj 2010 20:55
Skulle hellre vänta tills du får tag på ett på minst 120l (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1)

Att flytta fiskarna är oerhört stressande och detsamma gäller uppstart av karen, så bättre att göra det ordentligt på en gång. :)

Jag har då både flyttat fiskar och startat upp nya kar men jag har aldrig känt mig stressand av det... man får ta det på en helg eller så...;)
#28 - 24 maj 2010 20:59
platoman skrev:
Jag har då både flyttat fiskar och startat upp nya kar men jag har aldrig känt mig stressand av det... man får ta det på en helg eller så...;)

HAHAHA!
Tänk om fiskarna kände detsamma! :D
#29 - 24 maj 2010 21:05
HAHAHA!

Tänk om fiskarna kände detsamma! :D

:)
#30 - 25 maj 2010 09:56
men det är JÄTTE dyrt verkligen! Vi fick tag på ett billigt fint 60 l akvarium nu..

Hur mycket pengar är dyrt?
Vill bara veta i allmänhet, inget klagande.

Såg ett starterkit på bromma zoo 120liter, 1395kr
Evolution 100.

Men skulle du tycka det är dyrt?
#31 - 25 maj 2010 10:05
Hur mycket pengar är dyrt?

Vill bara veta i allmänhet, inget klagande.

Såg ett starterkit på bromma zoo 120liter, 1395kr

Evolution 100.

Men skulle du tycka det är dyrt?

Annars har ju akvarielagret sina 54l kar för 395, ganska lagom nybörjarkar i min mening så länge man bara läser på lite först om vilka fiskar man kan ha, hur nitrifikation fungerar osv.

Har själv planer på att köpa 4 st sådanna och slänga upp på höjden nånstans i lägenhet eller förråd för att nyttja som odlingskar för apistos och mindre L-malar.
#32 - 25 maj 2010 13:31
Trevligt! :)

Det är obligatoriskt med en projekttråd. ;)

I helgen ska vi nu hämta hem ett 100 liters akvarium! :)

Tack för tipset!

trodde aldrig att min mamma skulle gå med på det, men det gjore hon! :D
#33 - 25 maj 2010 16:04
Hmm har man pengar till hästar så har man pengar till ett rejält kar...
Själv tycker jag 200-240 liter är väldigt lagom stort :)
lätt att sköta och få balans i.

Lycka till med ditt 100 liters kar.
#34 - 31 maj 2010 18:24
Vi hämtade akvariet lite senare än planerat . Men vi hämtade det idag klockan 5! :)
Så nu har jag hållt på med akvariet i flera timmar!
Och oj vilken storleksskillnad det är på dom två akvarierna..
Imorgon får det stora akvariet nya invånare :)
Dom som har bott i det lilla då. Så dom blir väl en aning lyckliga! :D

jag har inte så mycket inrett i akvariet än , men jag ska gå ner till djurmagasinet imorgon och köpa några flera växter. :)

just nu har jag bara en växt och två träsaker xD
har ingen bild tyvärr. :/ men jag ska lägga upp! :)
#35 - 31 maj 2010 18:49
Vi hämtade akvariet lite senare än planerat . Men vi hämtade det idag klockan 5! :)

Så nu har jag hållt på med akvariet i flera timmar!

Och oj vilken storleksskillnad det är på dom två akvarierna..

Imorgon får det stora akvariet nya invånare :)

Dom som har bott i det lilla då. Så dom blir väl en aning lyckliga! :D

jag har inte så mycket inrett i akvariet än , men jag ska gå ner till djurmagasinet imorgon och köpa några flera växter. :)

just nu har jag bara en växt och två träsaker xD

har ingen bild tyvärr. :/ men jag ska lägga upp! :)

Hej,
Kul att du nu börjar trilla dit på det här med akvarium och fisk!
Gratulerar också till dit nya akvarium.
Ta en titt på bilderna från VisualDarkness akvarium både det lilla och det stora.
Dessa är nog några av de snyggaste burkar jag sett på många år. Att han sedan säger att han bara pysslat med detta i ett halvår tror jag inte på!:d

Eftersom han just har startat kan han säkert ge dig massor av goda råd! Följ dom.
Lyssna också på andra här mycket kloka människor som vet hur man får till rätt miljö för Fiskar, växter och diverse ”kryp”.
Tänk på att det är levande varelser du har i ditt akvarium och ta väl hand om dom.
#36 - 31 maj 2010 20:15
bossep skrev:
Hej,

Kul att du nu börjar trilla dit på det här med akvarium och fisk!

Gratulerar också till dit nya akvarium.

Ta en titt på bilderna från VisualDarkness akvarium både det lilla och det stora.

Dessa är nog några av de snyggaste burkar jag sett på många år. Att han sedan säger att han bara pysslat med detta i ett halvår tror jag inte på!:d

Eftersom han just har startat kan han säkert ge dig massor av goda råd! Följ dom.

Lyssna också på andra här mycket kloka människor som vet hur man får till rätt miljö för Fiskar, växter och diverse ”kryp”.

Tänk på att det är levande varelser du har i ditt akvarium och ta väl hand om dom.

Vilket smicker, tackar! Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du bara försöker fjäska, men vad man skulle vilja ha av mig vet jag icke. ;):p
Mitt 180l ser bättre ut på bild än i verkligheten medans det är tvärt om med mitt 60l om man frågar mig.

Att läsa och fråga här på Zoopet, googla och kolla andra forum och guider när det behövs ger ett stort försprång.
Det viktigaste jag har lärt mig är att det är betydligt lättare att göra saker ordentligt från början istället för att försöka rätta till saker i efterhand. Mitt 180l som jag tog över ordentligt i januari var misskött och har äntligen börjat bli i skick medan mitt 60l som endast varit igång en kort tid redan verkar stabilt och bra.
#37 - 1 juni 2010 19:15
kan man lägga upp bilder direkt på zoopet? :)

isåfall hur? :P

tänkte att jag kunde lägga upp en bild på mitt akvarium som jag har inrett och flyttat in fiskarna i! :)

I karet har jag då: 2 guldfiskar (eftersom ena dog för ett tag sedan, så blev den andra ensam, så idag köpte jag en ny guldfisk , som fick bli sällskap till den andra, och dom är redan vänner och simmar runt sida vid sida :) ), en mal, och tre stycken små fiskar. Dom ser ut som skalare fast mycket mindre.. dom heter något med tetra på slutet. Och så har dom svarta ränder längst sidorna. jag försöker verkligen komma på vad det är , men jag vet verkligen inte! jag kommer inte ihåg vad det stod på lappen i djurmagazinet.
och fiskarna som har bott i det lilla akvariet blev sååå glada för att få komma ut i ett lite större kar! :D Roligt att se dom så lyckliga :D

någon som kan veta vad det är för nån slags fisk? :)

och även det där med bilden :)
#38 - 1 juni 2010 20:15
kan man lägga upp bilder direkt på zoopet? :)

isåfall hur? :P

tänkte att jag kunde lägga upp en bild på mitt akvarium som jag har inrett och flyttat in fiskarna i! :)

I karet har jag då: 2 guldfiskar (eftersom ena dog för ett tag sedan, så blev den andra ensam, så idag köpte jag en ny guldfisk , som fick bli sällskap till den andra, och dom är redan vänner och simmar runt sida vid sida :) ), en mal, och tre stycken små fiskar. Dom ser ut som skalare fast mycket mindre.. dom heter något med tetra på slutet. Och så har dom svarta ränder längst sidorna. jag försöker verkligen komma på vad det är , men jag vet verkligen inte! jag kommer inte ihåg vad det stod på lappen i djurmagazinet.

och fiskarna som har bott i det lilla akvariet blev sååå glada för att få komma ut i ett lite större kar! :D Roligt att se dom så lyckliga :D

någon som kan veta vad det är för nån slags fisk? :)

och även det där med bilden :)

Du måste vara guldmedlem för att ladda upp bilder.
Men du kan ladda upp någon annan stans och länka dit.
Gissningsleken: Jag tror på Sorgmanteltetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1!
#39 - 2 juni 2010 18:09
bossep skrev:
Du måste vara guldmedlem för att ladda upp bilder.

Men du kan ladda upp någon annan stans och länka dit.

Gissningsleken: Jag tror på Sorgmanteltetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1!

åh! rätt! :D:D

grattiiiiiiiiiiis! :D:D
tack! (a)

okej, jag får väl lägga upp på bloggen? xD :)
Bilagor:
#40 - 3 juni 2010 11:38
Så nu har jag fixat in några bilder på bloggen :)

http://amandaeriksson.devote.se/blogs/4952979/akvariet.htm

tips om hur jag kan göra finare?
jag bara slängde in lite växter och stenar utan någon riktig tanke om hur det skulle bli :P
höhö..
#41 - 3 juni 2010 12:04
Jag skulle flytta bak växter som står framför stenarna och sätta någon fin mindre växte fram, annars tyckar jag du lyckats bra. :)
#42 - 4 juni 2010 07:05
Jag skulle flytta bak växter som står framför stenarna och sätta någon fin mindre växte fram, annars tyckar jag du lyckats bra. :)

okej :)

och en till sak!
att min mal har inte synts till sen jag flyttade fiskarna till det nya akvariet..
Och nu letade jag noga runt akvariet, och så såg jag nåt som liknade malen men den jag såg var mycket ljusare, typ likaktig, den låg typ "under" en växt, växten längst till vänster. Så jag tog en "pinne" eller en sån här sak man rengör rutorna med, och petade lite på växten uppåt, och jag vågade typ inte titta så mycket (jag är jätterädd för döda fiskar) , men jag tror att det var malen som var död! Jag tror att han fick typ en stresschock när vi flyttade honom.. :(
Jag vet inte hur länge den har legat där..
Blir det likbakterier i akvariet och dom andra kommer också att dö?
Hur länge klarar sig ett 100 liters akvarium utan mal? :O
Jag tänkte idag gå ner på stan och köpa en till, för två skulle vara bättre i ett lite större akvarium , sen såg jag att den var död!
Ska jag ta upp malen så snabbt som möjligt? Isåfall får jag be någon som vågar!
Borde jag ha två malar? eller räcker en?

snälla , om någon kan så svara på alla frågor xD vet att det är många men jag behöver veta allt! :(
#43 - 4 juni 2010 07:49
Jag sitter o läser på min aquasafe nu.. i korken har du olika nivåer 5 ml och 10 ml -
och du ska ha 5 ml per 10 ml
MEN aqua safe startar en kraftig alge odling.
så jag tar alltid lite mindre än vad det ska vara..För det verkligen får aljer att blomma osv...
#44 - 4 juni 2010 07:51
Ja du ska absolut ta upp den så fort som möjligt:) börjar den förmulta så får du en grov bakterie kultur i akvariet.. hur många malar bestämmer du själv

i mitt 120 kar hade jag 4 malar plus 3 albino malar och 1 eldstjärt,.. Eldstjärtarna har också en liten "mal" funktion

Sen såg jag att du hade slöjstjärtar i ditt akvarie. så tänkte bara tillläga så du vet det är ingen social fisk . och det är en alätare.. Blir dom mycket hungriga så äter dom upp alla andra sorters fisk du har i akvariet.
Alla "guldfiskar" gör det.
#45 - 4 juni 2010 10:32
Majki01 skrev:
Ja du ska absolut ta upp den så fort som möjligt:) börjar den förmulta så får du en grov bakterie kultur i akvariet.. hur många malar bestämmer du själv

i mitt 120 kar hade jag 4 malar plus 3 albino malar och 1 eldstjärt,.. Eldstjärtarna har också en liten "mal" funktion

Sen såg jag att du hade slöjstjärtar i ditt akvarie. så tänkte bara tillläga så du vet det är ingen social fisk . och det är en alätare.. Blir dom mycket hungriga så äter dom upp alla andra sorters fisk du har i akvariet.

Alla "guldfiskar" gör det.

jasså? gör dom?
haha , jag får väl se till och mata dom mycket..
men jag vågar inte ta upp den! jag är rädd för att ta upp en död vanlig fisk! och malar är jag dessutom jätterädd för! då ska jag ta upp en DÖD mal!
jag får be mamma...
gör det något om den är kvar i nån timme till?
jag vet ju inte hur länge den har legat där..
#46 - 4 juni 2010 10:34
men vadå, äter en guldfisk upp en sorgmanteltetra? det tror jag inte xD
men kanske en sån här liten guppy äter dom säkert upp! men en sorgmanteltetra är för stor tror jag ... :P

men en guldfisk skulle väl inte heller kunna äta upp en mal? eller? xd
#47 - 4 juni 2010 11:04
jasså? gör dom?

haha , jag får väl se till och mata dom mycket..

men jag vågar inte ta upp den! jag är rädd för att ta upp en död vanlig fisk! och malar är jag dessutom jätterädd för! då ska jag ta upp en DÖD mal!

jag får be mamma...

gör det något om den är kvar i nån timme till?

jag vet ju inte hur länge den har legat där..

Ta upp den så snabbt som möjligt! Den förpestar vattnet på flera sätt men är knappast farlig för dig.
Följ upp med ett vattenbyte.
#48 - 4 juni 2010 11:42
Ta upp den så snabbt som möjligt! Den förpestar vattnet på flera sätt men är knappast farlig för dig.

Följ upp med ett vattenbyte.

men jag måste väl inte byta allt vatten? 20 eller 30 % sägs räcka..
#49 - 4 juni 2010 11:45
men jag måste väl inte byta allt vatten? 20 eller 30 % sägs räcka..

Jag körde på två 20-30% med en dags mellanrum när plecon dog och hade legat ett tag. Men att plocka upp fisken så snabbt som möjligt gör mer nytta än själva vattenbytet.
Bilagor:
#50 - 4 juni 2010 11:51
Jag körde på två 20-30% med en dags mellanrum när plecon dog och hade legat ett tag. Men att plocka upp fisken så snabbt som möjligt gör mer nytta än själva vattenbytet.

jag tog precis upp den, ska jag göra ett 20-30 % vattenbyte?
#51 - 4 juni 2010 11:54
jag tog precis upp den, ska jag göra ett 20-30 % vattenbyte?

Gör så, döda fiskar släpper ofta ifrån sig mysiga mängder ammoniak och liknande när de bryts ner. Var dock lite försiktig när du gör bytet då det inte är bra att stressa fisken om det finns sjukdom i karet, men det är bara ett litet tips sådär. :)

Förresten, synd på din fisk. :(
#52 - 4 juni 2010 11:56
Gör så, döda fiskar släpper ofta ifrån sig mysiga mängder ammoniak och liknande när de bryts ner. Var dock lite försiktig när du gör bytet då det inte är bra att stressa fisken om det finns sjukdom i karet, men det är bara ett litet tips sådär. :)

Förresten, synd på din fisk. :(

tänk om dom som är kvar sugs upp i sugslangen? jag tänkte jag kan ju hålla bort från dom, men min nya guldfisk har jag märkt är alltför nyfiken!
#53 - 4 juni 2010 12:07
Jag har aldrig lyckats suga upp någon fisk, visst någon gång har de kommet smått in i röret på häverten innan jag startat den men smitit tillbaka in i karet. Är du orolig så håller du den helt enkelt bara änden mot en sten, rot eller liknande så att ingen kommer in. Hur gör du vattenbyten vanligtvis?
#54 - 4 juni 2010 12:21
hm, okej..
#55 - 4 juni 2010 12:28
Jag har aldrig lyckats suga upp någon fisk, visst någon gång har de kommet smått in i röret på häverten innan jag startat den men smitit tillbaka in i karet. Är du orolig så håller du den helt enkelt bara änden mot en sten, rot eller liknande så att ingen kommer in. Hur gör du vattenbyten vanligtvis?

jag brukar göra så, men jag är alltid jätterädd att någon åker in, men nu har jag bytt och fyllt på.
jag såg även precis att alger har börjat komma :(
kan jag gå ner och köpa två malar nu?
eller kan man inte köpa dom tsm?
#56 - 4 juni 2010 13:48
Jag skulle vänta ett litet tag efter dödsfall, man vet ju aldrig om något är fel. "Malar" finns det mängder av olika arter av varav de har olika krav och rekommendationer.
Spana igenom artbeskrivningarna här på Zoopet och hitta någon/några du vill ha och kolla om deras krav passar in på vad du har.

Alger är naturens sätt att ta hand om näringsämnen när inte växternas kapacitet räcker till, så var inte rädd för lite algspridning. Det blir mer mat åt en algätare sen bara.

Förresten, hur länge har du haft igång karet? Det är inte nitrit i ett nystartat kar den dog av?
#57 - 4 juni 2010 14:42
Jag skulle vänta ett litet tag efter dödsfall, man vet ju aldrig om något är fel. "Malar" finns det mängder av olika arter av varav de har olika krav och rekommendationer.

Spana igenom artbeskrivningarna här på Zoopet och hitta någon/några du vill ha och kolla om deras krav passar in på vad du har.

Alger är naturens sätt att ta hand om näringsämnen när inte växternas kapacitet räcker till, så var inte rädd för lite algspridning. Det blir mer mat åt en algätare sen bara.

Förresten, hur länge har du haft igång karet? Det är inte nitrit i ett nystartat kar den dog av?

Kloka ord som vanligt!
#58 - 4 juni 2010 17:03
Jag menar absolut inte att va elak.. absolut inte. men om du inte klarar av att ta upp döda fiskar som är naturens gång .. och inte "vågar" göra vattenbyte som man helst ska göra en gång i veckan med 30% vatten när man har den storleken på karet som du har. SOM SAGT inget elakt menat.. men då ska du nog tänka om och inte ha akvarie? fiskarna lider ju mer av skitit vatten än av att ha en slang i karet 10 minuter. Så kanske tänka om och skaffa något annat djur än akvarie?
#59 - 4 juni 2010 20:10
Majki01 skrev:
Jag menar absolut inte att va elak.. absolut inte. men om du inte klarar av att ta upp döda fiskar som är naturens gång .. och inte "vågar" göra vattenbyte som man helst ska göra en gång i veckan med 30% vatten när man har den storleken på karet som du har. SOM SAGT inget elakt menat.. men då ska du nog tänka om och inte ha akvarie? fiskarna lider ju mer av skitit vatten än av att ha en slang i karet 10 minuter. Så kanske tänka om och skaffa något annat djur än akvarie?

men asså jag byter ju vatten !
Det är absolut inte smutsigt..
Jag är alltså bara rädd att dom sugs upp!
men jag har ju bytt vatten som man ska varje vecka! :)

:P
#60 - 5 juni 2010 08:53
Som nybörjare när jag var liten var jag också rädd för att ta upp döda fiskar. Jag tycker fortfarande det är obehagligt nu snart 30 år senare...
En gång sög jag faktiskt in en slöjstjärt i slangen vid vattenbyte. Den fastnade och dog. Jag har fler exempel på folk som sugit in slöjstjärtar i slangen pga att den fisken är så fruktansvärt nyfiken och orädd & ska på allt. - Håll slangen mot en sten när du suger upp vatten & håll koll hela tiden på den som sagt.
Att malen dog kan ju bero på vad som helst. Köp ingen "pleco" bara. Fråga efter ancistrus - malen med skägg - om du ska köpa en ny vill säga. Den andra sorten (pleco) blir för stor för ditt akvarium. Köp en ancistrus-hona och en ancistrus-hane eller endast en hane i så fall.
Köp algtabletter för att stödmata malen/malarna annars går de på växterna.
Om jag var du skulle jag köpa easy life ffm (beredningsmedel) i stället för aquasafe.
För 30 liter vattenbyte behöver du 1 kork easylife. Glöm inte skaka flaskan först med korken på.
Lycka till!!! Det här är en fantastisk hobby. Roligt att du börjat med den. //Karin
#61 - 6 juni 2010 14:19
jag har fått ett litet problem nu..
min slöjstjärt jag köpte , -den som var lite svartprickig- har tappat färg nu!
dom svarta prickarna är nästan helt borta!
jag vet inte om den kommer dö!
vad ska jag göra?
#62 - 6 juni 2010 17:06
Du behöver inte göra något. Kan vara så att fisken är stressad då tappar dom färg. Men kan också vara så att den är sjuk. Men jag skulle tippa på att den bara är stressad. Finns ett "pulver" medel man kan köpa som man lägger i vattnet lite då o då.. Inte alls mycket men kommer inte på namnet du hade kunnat köpa något sådant i alla fall.. Men annars låt det bara vara och hoppas på det bästa. Jag vet som tex när jag slängde i lite svart/vita plattys i mitt stora kar.. Efter 1 vecka ungefär så blev dom hel vita alla.. Men efter någon vecka så blev dom svart/vita igen,. Mycket med stress osv
#63 - 8 juni 2010 18:36
Majki01 skrev:
Du behöver inte göra något. Kan vara så att fisken är stressad då tappar dom färg. Men kan också vara så att den är sjuk. Men jag skulle tippa på att den bara är stressad. Finns ett "pulver" medel man kan köpa som man lägger i vattnet lite då o då.. Inte alls mycket men kommer inte på namnet du hade kunnat köpa något sådant i alla fall.. Men annars låt det bara vara och hoppas på det bästa. Jag vet som tex när jag slängde i lite svart/vita plattys i mitt stora kar.. Efter 1 vecka ungefär så blev dom hel vita alla.. Men efter någon vecka så blev dom svart/vita igen,. Mycket med stress osv

tror nog det var stress , för den har fått tillbaka sin riktiga färg nu :)
Bilagor:

Annons