Hur fort växer palettciklidyngel?

#1 - 14 juli 2006 11:12
Hej!
Mitt Palettpar lekte för drygt en vecka sedan och nu simmar det runt ca 20 små yngel under föräldrarnas beskydd. Det är parets fjärde kull (de tidigare har inte klarat sig. Jag fick tipset att ha en nattlampa tänd, vilket verkar ha fungerat).
Nu undrar jag bara om någon har koll på hur fort de växer, när de klarar sig utan sina föräldrar, när de räknas som fullvuxna, när de blir könsmogna etc.
Jag tar gäna emot andra tips när det gäller just palettcikidyngel!
Tacksam för svar!
#2 - 14 juli 2006 12:41
I en kull växer de olika fiskarn väldigt ojämt. Efter ett par månader kan någon vara dubbelt så stor som en annan.
Hos mig går de i ett sällskapskar och de har dragit upp ynglena där med. Föräldrarna har kvar ynglena tills de inte stannar längre. De gör längre och längre utflykter och till sist bryr sig inte föräldrarna sig om dem mer.
De är fullvuxna när de inte växer mer;) , men försäljningsstorleken är när du ser könsskillnad på dem, men helst lite till.
#3 - 14 juli 2006 14:20
de växer skit segt:(
#4 - 14 juli 2006 15:07
[quote=Macke_Malawiciklid]de växer skit segt:([/quote]
Kan bero på om ditt yngelkar är på 60 liter;) .
#5 - 24 juli 2006 19:18
[quote=Macke_Malawiciklid]de växer skit segt:([/quote]

Jag har 32 st palettyngel som är ca. 6 månader gammla nu, den största är 5 cm lång och den minsta 2 cm. Det tar nästan ett år om inte mer till att de har blivit fullvuxna, har jag hört.
#6 - 24 juli 2006 19:29
[QUOTE=ansjo]Kan bero på om ditt yngelkar är på 60 liter;) .[/QUOTE]
Beror nog mer på födotillgång och regelbundna vattenbyten.
Storleken (av akvariet) har här faktiskt ingen större betydelse faktiskt.
;)
#7 - 25 juli 2006 12:23
[quote=erikthur]Beror nog mer på födotillgång och regelbundna vattenbyten.
Storleken (av akvariet) har här faktiskt ingen större betydelse faktiskt.
;)[/quote]
Jag har haft palettyngel från samma kull i två olika kar, ett 100 liters hemma och ett 450 på jobbet. Efter ett par månader var det märkbar skillnad, då de största ynglena hemma var som de minsta på jobbet.
Sedan är det klart att mat och vattenbyte spelar roll, men det gör storleken med , det säger i alla fall min fru;).

Annons