Hur fort växer ancistrusyngel?

#1 - 26 januari 2005 15:30
[left]Mina ancistrusar lekte i mitten av november..... yngeln mår bra och har fram tills nu växt bra....de är ca 2 - 3 cm långa från nos till slutet av stjärtfenan men nu tycker jag att det verkar som om att tillväxten av ynglen har saktat av det verkar oxå som att de endast växer på längden och inte speciellt mycket på bredden.... de bor i ett litet akvarium (54L) och det jag funderar på nu är om detta kan vara orsaken till att de inte växer lika snabbt längre... eller är det normalt att tillväxten saktar av??
[/left]
#2 - 26 januari 2005 15:48
Har precis samma erfarenheter. Täta vattenbyten och mycket mat i ett litet akvarium går bra i början, men sen måste ungfiskarna få mer utrymme för att fortsätta växa. I alla fall om man har många. De runt 100 månadsgamla ancistrusarna jag har i ett 210-liters (med bottenytan 100x60) växer så det knakar. Hoppas att akvariet räcker tills de blir 4 cm och försäljningsklara.
mvh Daniel
#3 - 26 januari 2005 16:03
Tack för din respons Daniel!!
Så det jag kanske borde göra är att dela upp kullen i två kar... alltså flytta ca hälften... har nämligen en burk till på ca 50-60 liter.
Men är de så pass stora nu så att de tål en flytt??
#4 - 26 januari 2005 19:21
Ta hälften av vattnet från den gamla burken så BÖR det inte vara några problem. Och låt filtret bli inkört. Jag flyttade min kull när den var ett par veckor, och inget yngel har dött.
mvh Daniel
#5 - 26 januari 2005 20:28
Lånar tråden för en fråga eftersom jag går i funderingar på att försöka skaffa något lekpar med ancistrusar. Frågan är: När blir de könsmogna?
#6 - 26 januari 2005 20:57
Jag har ett par ganska små hannar som vaktar ägg, men de har nog växt ganska sakta och är äldre än de ser ut.

Det är blandade kullar så det är lite svårt att hålla ordning på hur gamla de är.

Mvh Jesper
#7 - 28 januari 2005 08:37
[QUOTE=daniel60]Hoppas att akvariet räcker tills de blir 4 cm och försäljningsklara.
mvh Daniel[/QUOTE]

[size=2]Vad tar ni för en 4 cm [/size][font=Times New Roman][size=3]Ancistrus när ni säljer till butik ?[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=2]Vad tar ni för en 8 cm [/size][font=Times New Roman][size=3]Ancistrus när ni säljer till butik ?[/size]

[/font][/font]
#8 - 28 januari 2005 10:51
Jag brukar få mellan 15-20 kr/st om dom är så stora att man börjar kunna skilja på kön. Jag vill inte sälja dom tidigare. Då är dom väl ca 7 cm någonting.

Annons