Hur fort tappar filter bakterier?

#1 - 23 juni 2007 15:35
Vi undrar hur långtid tar det innan de tappar bakterier om man har filter i luften? eller om filter är i vattnet men är inte påslagen?

När vi gör vattenbyte så lät vi filtret vara kvar på platsen och vattensnivå sjönk ner så var filtret i luften. Filtret var på hela tiden och vatten rinnande nästan hela tiden från utblås tills vattnet sjönk tillräckligt mycket så slutade den rinna. Finns det risk att bakterier försvinner? Måste filtret vara under vattnet hela tiden? Vad brukar ni göra med filter under vattensbyte?

Har sökt runt om filter och pump här på forumet men hittade inte som vi ville veta så skapade vi en ny tråd. Hoppas någon här kan svara på detta.
#2 - 23 juni 2007 15:36
Ja det undrar jag också.
#3 - 23 juni 2007 15:54
Jag læste om en affær som hade testat att torka ut et HMF filter och efter flera månader startade dom det igen. Efter bara några dagar funkade det næstan optimalt med nitritnedbrytningen!
Men det hænder i allafall inget med filtret om du stænger av det under vattenbyte,m så det ær inget att oroa sig øver:)
#4 - 23 juni 2007 18:26
Tack för svaret, intressant men vad händer om man inte stänger av filtret?
#5 - 23 juni 2007 20:34
Jag brukar aldrig se till att filtren är fullständigt vattendränkta när jag byter vatten. De får helt enkelt hänga kvar.
Visst kan det vara så, att en del bakterier går åt under tiden som filtret är torrt, men det dröjer inte länge förrän nya har vuxit till från de som överlever.

Sedan är bakterier väldigt, väldigt bra på att gå i dvala också...om det nu gäller de bakterier som man tycker är bra att ha i akvariet (Nitrosomonas och Nitrobacter), skall jag låta vara osagt.

Det är dock bra om man stänger av filtren när de inte är i vattnet . Annars riskerar man att den axel som driver propellerna i pumpen blir lite skev, med missljud som följd.
#6 - 24 juni 2007 08:01
Tack för tipset, så ska vi alltid stänga filtret under vattensbyte.
Om jag uppfattar rätt: Om man rengör filtret så försvinner nästan alla bakterier men återhämtar sig fort ändå?

Jag kan tänka mig att det är bra att ha två filter i ett akvariet iallafall om man behöver rengöra ett filter så är den andra kvar i akvariet och har kvar bakterier. Filtret som rengöras återhämtar sig fortare genom den andra filtret som är kvar i akvariet efteråt?
#7 - 24 juni 2007 11:18
[quote=abbimicke;981857]Tack för tipset, så ska vi alltid stänga filtret under vattensbyte.
Om jag uppfattar rätt: Om man rengör filtret så försvinner nästan alla bakterier men återhämtar sig fort ändå?

Jag kan tänka mig att det är bra att ha två filter i ett akvariet iallafall om man behöver rengöra ett filter så är den andra kvar i akvariet och har kvar bakterier. Filtret som rengöras återhämtar sig fortare genom den andra filtret som är kvar i akvariet efteråt?[/quote]

Inte nästan alla, men en bra bunte av dom. Om man rengör filtret i en hink med gammalt akvarievatten är man snällare mot dom än om man rengör det under kranen. Man får då snabbare återhämtning, också.

Och visst är det bra idé att att ha två filter. Har tre själv. ;)
#8 - 24 juni 2007 12:01
Som Jens säger, pumpen kan gå sönder om den körs torrt. Det blir ingen kylning och den kan bli deformerad. Glömmer man den en stund, torrgåendes, så kan följden bli kortslutning!
#9 - 24 juni 2007 12:11
Tackar för allas svar!
Nu har jag fått bättre uppfattning om filter.
Vi har en liten pump som vi fick när vi köpte 19liters akvarium för första gången och nu är den i stora akvariet också. Kanske det hjälper inte så mycket men lite bättre blir det iallafall så länge tills vi köper in en annan pump :)
Liten pumpen ger bra vågor på ytan också.
#10 - 27 juni 2007 13:07
Varför låta nivån gå ner så mycket när man byter vatten.... Jag vill ha filtret igång (båda) framförallt vid byten för att fånga upp skit som virvlar upp.

Jag förstår inte.. tappa ur 15% fyll upp eländet och tappa ur 15% igen...
Jag får ändå göra så för annars blir vattnet lite kallt... Varmvattnet vågar jag inte använda i ett stort gammalt hyreshus.

Förvisso byter jag aldrig 30 % men i alla fall...
#11 - 27 juni 2007 13:28
[quote=Xul;982986]Varför låta nivån gå ner så mycket när man byter vatten.... Jag vill ha filtret igång (båda) framförallt vid byten för att fånga upp skit som virvlar upp.

Jag förstår inte.. tappa ur 15% fyll upp eländet och tappa ur 15% igen...
Jag får ändå göra så för annars blir vattnet lite kallt... Varmvattnet vågar jag inte använda i ett stort gammalt hyreshus.

Förvisso byter jag aldrig 30 % men i alla fall...[/quote]
Nær du byter 15% fyller upp och senbyter 15% igen kommer du inte att får bort lika många avfallsæmnen som om du bytte 30% på en gång.. Det ær lite svårt att førklara... Hoppas du førstår ændå:)
#12 - 27 juni 2007 13:42
Nej det är lätt att förklara

Om du byter 15 % blir 85 % kvar av skiten

Och sedan byter du 15% av dessa dvs

0,85 x 0,85 dvs 72 % är kvar dvs du har bytt 28 % av vattnet

Så var är din poäng ? Möjligtvis på partikelfronten kan du vinna då dessa har en tendens att sjunka men med mitt filter igång så "vinner" jag i alla fall...
#13 - 27 juni 2007 17:57
[quote=Xul;983000]Nej det är lätt att förklara

Om du byter 15 % blir 85 % kvar av skiten

Och sedan byter du 15% av dessa dvs

0,85 x 0,85 dvs 72 % är kvar dvs du har bytt 28 % av vattnet

Så var är din poäng ? Möjligtvis på partikelfronten kan du vinna då dessa har en tendens att sjunka men med mitt filter igång så "vinner" jag i alla fall...[/quote]

Ja, fast det blir ændå 2% skillnad:D Det var jag som tænkte fel. Trodde det vart større skillnad...

Annons