Hur förhindra Diskuspanik?

#1 - 1 maj 2013 17:46
Är själv i slutfasen inför att skaffa Diskus, Väntar ivrigt på att få ett Vision 450 som troligen kommer nästa vecka.
Det jag undrar och oroar mig över är hur jag ska hantera deras panikartade rädslor?
Mitt akvarium kommer att stå på övervåningen i ett lugnt rum. Akvariet kommer att stå precis vid ingången till rummet.
Så Diskusen kommer att ha det lugnt och tyst en stor del av dagen.
Vad händer med dem när man bara går ini rummet. Får de tokspel om de inte är beredda. Måste man stå i dörren och ropa innan att nu kommer husse? ;) Skämt åsido så känns det som ett bekymmer. Ibland har jag livliga barnbarn hemma och de kommer att gör fartfyllda entréer i rummet ibland. Går det med barn och Diskus?
Dessutom är övervåningen i huset jag bor byggt på bjälklag. Så går du hårt så syns det i akvariet och gissningsvis känns av fiskarna. Om min mamma som klampar fram tittar in och akvariet rister till lite. Räcker sådana ljud för en panikreaktion?
Vill inte måla fan på väggen och behöver inte gå till psykolog för Diskusnojan vad jag vet, men behöver info och gedigen kunskap.
Hur ligger det till med deras (och min) rädsla egentligen?
#2 - 1 maj 2013 17:57
Som jag sa i din tråd innan så vänjer de sig, bara att man kan vara lite försiktig själv så man inte skrämmer dom i onödan. Det är bara gå lite lugnt och försiktigt förbi. Har de ljus brukar det sällan vara problem heller, utan vad jag märkt är det oftast om det kastas skuggor etc när de inte ser dig. Eller om man haft släckt i karet hela natten och sen springer in i rummet innan de har fått ljus och "vaknat".

Små barnbarn (jag antar att de är rätt små, så små att de typ max har huvudet i akvariehöjd) som springer in ibland är det nog mindre fara, de är ju inte stora figurer på det sättet.

Mina blev rädda i början när jag stängde dörrarna på juwelkaret för det bankar till rätt bra då (har fortf. inte orkat sätta puffar där). Det blev de rädda för förut, det blir de inte längre.

Tror inte du behöver oroa dig nämnvärt, det kan mest vara bra att känna till och ha i åtanke, så du inte går helt bananas framför karet. :D

Kan även sätta svart solfilm på den kanten av karet åt dörren till, så blir det som en vägg där, om du skulle få problem med det. Tills de blir mer vana.

EDIT: Som svar på din sista fråga då; Det är bra att känna till som sagt, men som det ser ut nu är nog du räddare än fiskarna. ^^
#3 - 1 maj 2013 18:01
Om diskusar var så känsliga så skulle de nog aldrig överleva i försäljningskaren i affärerna där folk springer dagligen. Högst troligtvis vänjer de sig efter ett tag även om de är rädda i början.

Nästan alla fiskar blir ju även bra mycket mindre lättskrämda om de har bra ställen att gömma sig på och kännas sig trygga i karet med. Då kan de bara simma dit när de blir rädda. Har de ingenstans att fly blir ju paniken avsevärt mycket värre. Så din scape är nog mer viktig än springande barnbarn för deras välmående :-)
#4 - 1 maj 2013 18:51
Jag hade en bekant med diskus för några tiotal år sedan. Han uppfattades som ett hot eftersom han var borta på jobbet under dagarna men barnen kunde leka hej vilt framför karet utan reaktion från diskusen. således det är vanan som gäller.
#5 - 2 maj 2013 06:53
Tack för input. Eftersom ämnet dyker upp ibland så var jag intresserad av hur det fungerar. Mitt fokus gällande inredningen är att det ska finnas gott om gömställen och att jag döljer sidorutorna med växter. Vad jag förstått så är en del av arbetet med att få friska långlivade diskusar att skapa en miljö som inte stressar fisken. Hade en bekant som hade sina Diskus i ett 550 liters möbelakvarium och en gång gick han in i rummet för att leta efter något då akvariet och rumsbelysningen var släckt. Han tände då taklampan och flera av Diskusarna dog när de fick panik och körde mot rutorna. Han var en erfaren akvarist. Så även om jag inte har så överdriven oro som det kanske låter i mitt ursprungliga inlägg så vill jag veta mer om det hela.
#6 - 2 maj 2013 07:24
Har mitt akvarium i vardagsrummet och en snart femårig grabb som springer runt. Mina diskusar har det inte varit några problem med. De är jätteframåt och blir nästan aldrig rädda. Så fort de ser någon, vem som helst, kommer de fram och vill ha mat. Jag kan även flytta runt i akvariet, plantera, dammsuga botten etc utan problem. De kommer fram och biter mig i händerna istället för att skygga undan.

Jag tror att det är skillnad från fisk till fisk, snarare än arten. Så klart kan vildfångade vara skyggare men odlade tror jag inte blir något problem för dig heller :)
#7 - 2 maj 2013 08:20
Vad jag förstår så kommer kortänden att stå vid dörröppningen och för att förhindra att de blir skraja så kan du ju inreda men lite rötter och växter så att det "döljer" kortsidans insyn/utsikt lite.
#8 - 2 maj 2013 08:35
Sv: Hur förhindra Diskuspanik?

Jag har väldigt orädda diskusar och tänker, med anledning av pias tankar, att deras trygghet ökar om de bara har en ruta öppen. Har själv solfilm och moduler på kortsidorna, det gör säkert en hel del.
#9 - 2 maj 2013 09:29
Ja eller ställe en palm eller liknande hög växt på utsidan av akvariet mot väggen.

Sedan är det säkert smart om det inte alltid är du som gör saker med karet. Så att de lär sig att olika personer är ok.
#10 - 2 maj 2013 11:03
Jo, det är ju alltid smart att ha något för sidorutorna. Jag har en soffrygg på ena sidan och bokylla på andra. Blir väl lite mer ombonat.
#11 - 2 maj 2013 12:27
Flera bra tips. Mina Nyckelhålsciklider kan få panik om man kommer för snabbt från sidorna eftersom det är öppet åt tre håll trots att det är gott om gömställen.
Jag gör så att jag bygger inredningen för dörrsidan och åt andra kortsidan finns en vägg. Så får det bli.
#12 - 2 maj 2013 13:44
Sv: Hur förhindra Diskuspanik?

Jag har också nyckelhål och jo de är riktigt spattiga av sig, min erfarenhet är att diskus är mycket stabilare.
#13 - 2 maj 2013 14:35
Har haft både nyckelhål och discus i olika omgångar, och min erfarenhet är att ingen av dem är särskilt spattig :) Jag upplever nyckelhål som nyfikna och framåt ciklider. Min erfarenhet av discus är att de kan leka värre än blåciklider om de sätter den sidan till. Honan på min avatar lekte ofta.

Annons