Är själv i slutfasen inför att skaffa Diskus, Väntar ivrigt på att få ett Vision 450 som troligen kommer nästa vecka.
Det jag undrar och oroar mig över är hur jag ska hantera deras panikartade rädslor?
Mitt akvarium kommer att stå på övervåningen i ett lugnt rum. Akvariet kommer att stå precis vid ingången till rummet.
Så Diskusen kommer att ha det lugnt och tyst en stor del av dagen.
Vad händer med dem när man bara går ini rummet. Får de tokspel om de inte är beredda. Måste man stå i dörren och ropa innan att nu kommer husse? ;) Skämt åsido så känns det som ett bekymmer. Ibland har jag livliga barnbarn hemma och de kommer att gör fartfyllda entréer i rummet ibland. Går det med barn och Diskus?
Dessutom är övervåningen i huset jag bor byggt på bjälklag. Så går du hårt så syns det i akvariet och gissningsvis känns av fiskarna. Om min mamma som klampar fram tittar in och akvariet rister till lite. Räcker sådana ljud för en panikreaktion?
Vill inte måla fan på väggen och behöver inte gå till psykolog för Diskusnojan vad jag vet, men behöver info och gedigen kunskap.
Hur ligger det till med deras (och min) rädsla egentligen?