Hur flyttar man lättast med sina fiskar?

#1 - 23 november 2004 19:51
Så var det dags då, att flytta till hus. Men hur gör jag med fiskarna? Jag har ett 112 liters akvarie med lite tetror, barber, malar och en eldstjärt, och så några plantor. Akvariet har bara varit igång några månader, men allt har funkat fint.

Hur gör man? Packar ner firrarna i en hink? Hur mycket vatten ska med till nya stället, om något? Och hur länge kan fiskarna vara utan filter? Vad händer om de inte trivs i sitt nya hem? Simmar de tillbaka till lägenheten då (bara skojar)? Har någon erfarenheter att dela med sig av när det gäller fiskflytt?

Tacksam för svar!
#2 - 23 november 2004 20:00
Tjena, jag tog mina fiskar i påsar och sen flyttade jag med allt vatten i 25l dunkar. Tror dom dunkarna kostar 95:- st på coop forum.
Bara å fylla upp och släppa i sen. Lycka till
#3 - 23 november 2004 20:15
När jag flyttade tog jag mina fiskar i hinkar och använde vattnet som jag hade i hinkarna. När jag kom fram till den nya lägenheten så la jag över fiskarna i fyrkantiga plastbaljor(köpta på IKEA och Jysk cirka 30 liter) med lite växter i. Alla fiskar överlevde och de som inte har dött av ålderdom mår kanon även idag 3 år senare. I baljorna öste jag i det vattnet som jag transporterade fiskarna i.
#4 - 23 november 2004 20:22
Nej, det är helt omöjligt att flytta på det sättet. Det har jag försökt övertala min make i allfall... Man måååste köpa ett nytt akvarium, gärna större och finare än de andra, och köra in det ordentligt och sedan flytta fiskarna rätt snabbt! Så har man fått ett nytt akvarium som går på flyttbudgeten istället för akvariebudgeten.

(fast jag har provat att flytta med baljor och påsar också och det var ju faktiskt så att det fungerade helt utmärkt men det bortser jag helt ifrån)

/olivia
#5 - 23 november 2004 20:33
Mmmm, min sambo håller med din, Olivia. Fler rum = fler akvarier! Men jag försöker stå emot.

Kan man passa på att rengöra gruset när man ändå ska tömma akvariet, eller förstör det för mycket av bakteriefloran?
#6 - 23 november 2004 23:42
Jag ska flytta med mitt 450 kar nu i helgen.
Planen ser ut så här:

Flyttar i morgon kväll (onsdag) fiskarna till ett 80 och ett 45 liters kar.
Tömmer stora karet på vatten. Växterna packas i fuktigt tidningspapper och plastpåsar. Gruset lägger jag i ett gäng (ca 5-7st) 10 liters hinkar, utan att tvätta det.
Gör rent karet sätter nu enfärgad bakgrund på karets "framsida" då den har lite repor och får bli baksida.
Karet flyttas till nya lägenheten på fredag (måste få in lite möbler på torsdag så jag ser vart karet ska stå) och startas upp med nytt kranvatten på fredag kväll.
Fiskarna hämtas från gammla lägenheten på söndag kväll skulle jag gissa. Jag har iofs till tisdag på mig så vi får se när jag flyttar dom.
Filtret från storakaret kommer att vara igång under hela tiden, med undantag för 15 min transport.

Återkommer nästa vecka och talar om hur det gick, men har iofs mycket svårt att se varför det inte skulle fungera.
#7 - 24 november 2004 00:10
Jag håller också med Olivias make. Det är verkligen ett utmärkt tillfälle att skaffa ett större akvarium!

Men jag tycker ändå man ska behålla så mycket av vattnet och inredningen från det gamla akvariet som möjligt, så man slipper börja helt från scratch med det nya.

Ett problem när man flyttar så här års är temperaturen. Vattnet i hinkarna kyls ner ganska snabbt...
#8 - 24 november 2004 01:25
Man kan åka till fisk afären o fråga om man kan få eller låna frigolit lådor att flytta fisk i så har jag hjort när jag flyttar
7 - 8 lådor 35 * 35 cm tror jag lådorna är funkar bra
#9 - 24 november 2004 07:19
Men jag tycker ändå man ska behålla så mycket av vattnet och inredningen från det gamla akvariet som möjligt, så man slipper börja helt från scratch med det nya.

Det hade jag nog gjort om jag haft ett 100-200 liters kar.
Då hade man kunna tagit 2st 25 litersdunkar och "sparat" 25-50% av vattnet.
Tycker att kanske 2-3 dunkar är max i fråga om "bekvämlighet".
2-3 dunkar för mig är mindre än 20% i mitt kar. Känns som mycket släp för ingenting.
Eftersom jag normalt gör 50-75%-iga vattenbyten varje vecka så blir ju inte chocken så stor.

Annons