Hur fixar man till foton?

#1 - 19 februari 2009 20:28
Jag har tänkt att ge mig på att försöka ta ett fint kort till fototävlingen men har ingen aning om hur man fixar till kortet så att det blir bättre.
Finns det något program på zoopet eller någon annanstans?:confused:
Jag är inte jättehemma på detta så lite hjälp hade varit tacksamt.
Jag vet att jag läst något om detta här på zoopet men jag kan inte hitta den sidan jag har sökt överallt här.:(
Snälla någon hjälp mig det hade varit roligt att försöka vara med i tävlingen.[:o]
#2 - 19 februari 2009 20:33
http://www.pixlr.com/editor/?loc=sv

Gratis, direkt i webbläsaren.

Inte lika bra som photoshop, men det är ju somsagt gratis och öätt att få tag i.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 februari 2009 20:36
Vi i Zoopetväst har på lördag en liten kurs i fotoredigering med hjälp av just gratisprogrammet pixlr som JojjeN länkar till.
I sinom tid (inom några veckor) kommer vi att lägga upp en artikel om detta här på Zoopet - kanske försent till denna fototävling, men i alla fall i tid till nästa:D
#4 - 19 februari 2009 20:37
Tack:)
#5 - 19 februari 2009 20:38
Vi i Zoopetväst har på lördag en liten kurs i fotoredigering med hjälp av just gratisprogrammet pixlr som JojjeN länkar till.

I sinom tid (inom några veckor) kommer vi att lägga upp en artikel om detta här på Zoopet - kanske försent till denna fototävling, men i alla fall i tid till nästa:D

Var är detta någonstans.
Det var nästa månadskort jag tänkte på.
Då kanske jag hinner i tid ändå.
#6 - 19 februari 2009 20:41

Blir intressant att se...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 februari 2009 20:45
solis skrev:
Var är detta någonstans.

Det var nästa månadskort jag tänkte på.

Då kanske jag hinner i tid ändå.

Var är vad?
Menar du kursen? Den är på lördag i Alingsås, men den är sedan länge fullbokad.
#8 - 19 februari 2009 20:54
Det var det jag menade var kursen var, men det är ännu bättre över dator.
Du tror att hjälpen kommer innan frittval fototävlingen är igång??
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 februari 2009 20:58
solis skrev:
Det var det jag menade var kursen var, men det är ännu bättre över dator.

Du tror att hjälpen kommer innan frittval fototävlingen är igång??

Ja - den kommer att vara publicerad innan dess.
Dock lägg märke till att INGET bildredigeringsprogram kan göra ett dåligt foto bra, vad det kan är att beskära fotona, samt göra ett bra foto lite bättre och framförallt göra det något naturligare. För att lyckas med detta så krävs det en hel del träning.
#10 - 20 februari 2009 08:48
Fick veta att vi hade photoshop på vår dator, men nu ska jag bara lära mig att använda programet med.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 februari 2009 08:52
solis skrev:
Fick veta att vi hade photoshop på vår dator, men nu ska jag bara lära mig att använda programet med.

KOmmer säkert så småningom info om detta här med.

En gammal zoopetartikel i ämnet är denna http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=329&Itemid=206
#12 - 20 februari 2009 12:46
Tack precis en sådan sida jag letar efter, ska läsa igenom det sen när barnen lagt sig och man får lite lugn och ro, det ska bli kul att lära sig lite om detta.
Bilagor:
#13 - 20 februari 2009 13:18
På moderskeppet.se finns lite photoshopguider: http://www.moderskeppet.se/photoshop/
Man lär sig kanske inte direkt hur man redigerar fiskbilder, men några tips kan man snappa upp. Guiderna är bra och lätta att hänga med i även om man är nybörjare... tror jag [:o] Du kan ju prova :)

Förresten, hittade lite bra saker på Robin_hedstroms sida: http://www.robinhedstrom.se/blog/bildredigering/
Och DET är fiskfotoredigering, man kanske inte för nybörjare :/
#14 - 20 februari 2009 13:27
Vad bra med fler tips, då har jag att göra ikväll.:d
#15 - 22 februari 2009 16:30
Google... Söker du ngt, som i detta fall lära sig mer om photoshop, googla på det.
Sidorna med hjälp är tusentals.
#16 - 22 februari 2009 17:38
qenzo skrev:
Google... Söker du ngt, som i detta fall lära sig mer om photoshop, googla på det.

Sidorna med hjälp är tusentals.

bra ide:D
#17 - 25 februari 2009 19:17
Fortsätter här med mina foto frågor,
Jag såg att man fick ha högst 1250 pixlar i fototävlingen, men hur kollar jag fotot så att jag vet hur många pixlar det är på mitt foto:confused:.
#18 - 25 februari 2009 19:18
solis skrev:
Jag har tänkt att ge mig på att försöka ta ett fint kort till fototävlingen men har ingen aning om hur man fixar till kortet så att det blir bättre.

Finns det något program på zoopet eller någon annanstans?:confused:

Jag är inte jättehemma på detta så lite hjälp hade varit tacksamt.

Jag vet att jag läst något om detta här på zoopet men jag kan inte hitta den sidan jag har sökt överallt här.:(

Snälla någon hjälp mig det hade varit roligt att försöka vara med i tävlingen.[:o]

Man fixar inte till foto, man bara knäpper av... :D:p;)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 25 februari 2009 19:24
NIC skrev:

Det beror väl på vilken inställning man har till fotografering.
Om man vill ha ett foto som skall se naturligt ut så skall man efterbehandla, föredrar man konstgjorda onaturliga foton så efterbehandlar man inte alls utan bara knäpper av ;)
#20 - 25 februari 2009 19:24
NIC skrev:

Är du riktigt säker[:-92]
#21 - 25 februari 2009 19:56
Det beror väl på vilken inställning man har till fotografering.

Om man vill ha ett foto som skall se naturligt ut så skall man efterbehandla, föredrar man konstgjorda onaturliga foton så efterbehandlar man inte alls utan bara knäpper av ;)

Och jag säger precis tvärtom! ;)
#22 - 25 februari 2009 20:16
Rolig diskution ni har :pmen jag undrar ändå hur man kollar hur många pixlar fotot man har tagit har, för jag har tänkt att skicka ett till tävlingen men vågar inte ladda upp det om det blir fel.[:o]
Såg att jag skrev fel det skulle vara 1250 pixlar hehe:D
#23 - 25 februari 2009 20:31
solis skrev:
Rolig diskution ni har :pmen jag undrar ändå hur man kollar hur många pixlar fotot man har tagit har, för jag har tänkt att skicka ett till tävlingen men vågar inte ladda upp det om det blir fel.[:o]

Såg att jag skrev fel det skulle vara 1250 pixlar hehe:D

Högerklicka på fotot, välj egenskaper, ta sedan sammanfattings "tabben" Där ser du det mesta av "meta-datan" i själva fotot, iso brännvidd osv osv..

Eller för bara muspekaren över en bild så kommer en gul ruta fram, där står även lite info.
#24 - 25 februari 2009 20:40
Bowman skrev:
Högerklicka på fotot, välj egenskaper, ta sedan sammanfattings "tabben" Där ser du det mesta av "meta-datan" i själva fotot, iso brännvidd osv osv..

Eller för bara muspekaren över en bild så kommer en gul ruta fram, där står även lite info.

Tack för ett svar som handlade om min fråga;)
Bildpunkter är väll samma sak som pixlar, isåfall är det för många för fototävlingen, hur gör jag för att ändra till godkänt i tävlingen.
#25 - 25 februari 2009 20:43
solis skrev:
Tack för ett svar som handlade om min fråga;)

Bildpunkter är väll samma sak som pixlar, isåfall är det för många för fototävlingen, hur gör jag för att ändra till godkänt i tävlingen.

Det skall väl vara minst det antalet? Större gör inget?

Annars hämtar du hem detta lilla program från microsoft, installerar det, sen högerklickar du bara på bilden och gör bilden till den storleken du vill.
http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx

Direktlänk:
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe
#26 - 25 februari 2009 20:49
Är du säker på att det inte gör något med fler pixlar för då är jag nöjd med mitt foto.
Det stod så här vid april tävlingen, Fotot ska vara 1250 pixlar så jag blev osäker.
Tack för hjälpen.
#27 - 25 februari 2009 20:51
solis skrev:
Är du säker på att det inte gör något med fler pixlar för då är jag nöjd med mitt foto.

Det stod så här vid april tävlingen, Fotot ska vara 1250 pixlar så jag blev osäker.

Tack för hjälpen.

Du kunde ju läst, men nu gjorde jag det för dig, det står så här:

Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och goldmedlem.
2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
3/ Varje månad väljer admin ut 20 av de foton som inkommit. Dessa tävlar om titeln ”Månadens foto”.
Har inte just din bild kommit med kan du om du vill försöka igen med samma foto nästa månad.
4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det!
7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
8/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad.
9/ Under december månad sker en finalomröstning med månadsvinnarna + ytterligare en ”dark horse” bland tvåorna som utses av admin.
10/ Zoopet har rätt att lägga in inkomna foton på andra ställen på Zoopet som i fotoarkivet och i artbeskrivningarna.

Således, ja det går bra med större. :)
#28 - 25 februari 2009 20:56
Tack, jag läste nog där först men det var innan jag visste hur många pixlar jag hade, sen läste jag där man går in och laddar foton inför apriltävlingen och där stod det som jag skrev så då hade jag glömt det andra, tack för påpekandet då är det bara att skicka in sitt första bidrag då:p.
Lite förrvirrad så här på kvällskvisten hehe:D
#29 - 25 februari 2009 20:57
solis skrev:
Tack, jag läste nog där först men det var innan jag visste hur många pixlar jag hade, sen läste jag där man går in och laddar foton inför apriltävlingen och där stod det som jag skrev så då hade jag glömt det andra, tack för påpekandet då är det bara att skicka in sitt första bidrag då:p.

Lite förrvirrad så här på kvällskvisten hehe:D

Hehe, ja det blir så, men faktum är att det är rätt snurrigt att hitta allt om tävlingen osv. tycker jag.

Lycka till!
#30 - 25 februari 2009 21:32
Jag håller med dig om snurrigheten.;)
Får hoppas att fotot åtminstone kommer med så att folk får se det, det skulle vara jätte roligt:p.
Tack för all hjälp och lycka tillet:D.

Annons