Hur fixar man svart sand?

#1 - 27 december 2009 14:12
Jag vet att det finns svart Rådasand... Men då det tydligen är någon form av aluminiumspån och inte sand... Dessutom farlig etc. (enligt vad jag har läst och hört, de sa även att den är halvkass i min lokala zooaffär).

Hur fixar man då sand som är svart eller åtminstone mörk men har samma grovlek som fin råda sand d.v.s typ 0,8 mm???

Går det?

Nicke
#2 - 27 december 2009 15:58
ApeviaX skrev:
Jag vet att det finns svart Rådasand... Men då det tydligen är någon form av aluminiumspån och inte sand... Dessutom farlig etc. (enligt vad jag har läst och hört, de sa även att den är halvkass i min lokala zooaffär).

Hur fixar man då sand som är svart eller åtminstone mörk men har samma grovlek som fin råda sand d.v.s typ 0,8 mm???

Går det?

Nicke

Hornbach har svart akvariegrus vet jag, på 2-3 mm eller nåt sånt (har själv sån fast uppblandad svart/blå). Kan väl kanske hända att de även har lite mindre storlek också om du nu inte kan tänka dig såpass stor som 2-3 mm?
#3 - 27 december 2009 16:05
även zoosajten på nätet har. trots frakt blev det mycket billigare än i lokalbutiken
#4 - 28 december 2009 10:08
Zoosajten på nätet? Heter den så?

Finns ju annars många att leta i??? Eller har Hornbach en nätbutik?

Vill helst ha mindre kornstorlek av de 2 enkla anledningarna att jag tycker det är snyggt och att mina pansarmalar trivs enormt bra med det.

Men för ett växtakvarium så är det ju inte lika kritiskt tvärtom så är det ju bra med en sådan grovlek för växternas skull d.v.s 2-3 mm...

Fast å andra sidan ska jag starta ett växtkar så slänger jag nog i sand som jag har i just 2-3 mm då denna är ljus och därmed reflekterar ljuset bättre.

Men i alla fall, nätbutiken... webadress?

TAck för snabba svar, Nicke
#5 - 28 december 2009 11:56
En fördel med att ha mörk sand är ju att fiskarnas färger framhävs mer :)

Hornbach har en hemsida, men jag har åtminstone aldrig lyckats hittat något sortiment där, utan det står bara att de har akvariegrejer, inte vad de har. Så vill du kolla det är det nog att ta sig dit som gäller. De har ju mycket billiga akvariegrejer, och en del fiskar såklart.

Zoosajten antar jag att det är http://www.zoosajten.se/ han menar.
#6 - 28 december 2009 13:29
Ja just den sajten menar HON inte han men inte lätt att veta,snyggt med svart botten, ha det gott /maria
#7 - 29 december 2009 12:44
doppingen skrev:
Ja just den sajten menar HON inte han men inte lätt att veta,snyggt med svart botten, ha det gott /maria

Hehe, förlåt [:o] Som sagt inte lätt att veta på ett forum utan bilder och så.
#8 - 29 december 2009 13:19
ApeviaX skrev:

Jag kör den där svarta blästersanden från rådasand. Fiskarna tar inget stryk MEN den blir oerhört kompakt och kan inte vara bra för växterna. Inte ens mina malaysiska sandsnäckor tar sig ner i sanden.

Dock är den grymt snygg.
#9 - 21 mars 2011 12:08
Grottbert skrev:
Jag kör den där svarta blästersanden från rådasand. Fiskarna tar inget stryk MEN den blir oerhört kompakt och kan inte vara bra för växterna. Inte ens mina malaysiska sandsnäckor tar sig ner i sanden.

Dock är den grymt snygg.

Jaha ja, denna svarta "sand". Hade glömt denna tråd :p Men det får nog vänta ett tag, har rätt mkt vanlig rådasand och annat bottenmaterial. Men det ska bli spännande att se om några mörkare varianter som inte är silikat kommer ut i handeln framöver...

Annons