Hur fin sand kan man slamsuga?

#1 - 10 februari 2010 22:48
Jag skall inreda ett nytt akvarium och har nu problem att bestämma mig för om jag skall ha grus som verkar mer praktiskt eller sand som är snyggare och bättre för de fiskar jag skall ha.
Därför undrar jag vart gränsen går för hur fin sand man kan slamsuga?
#2 - 10 februari 2010 23:20
Micke.H skrev:
Jag skall inreda ett nytt akvarium och har nu problem att bestämma mig för om jag skall ha grus som verkar mer praktiskt eller sand som är snyggare och bättre för de fiskar jag skall ha.

Därför undrar jag vart gränsen går för hur fin sand man kan slamsuga?

Asså egentligen kan man slammsuga väldigt fin sand. Själv har jag "fågelsand" vet inte vad det är för diameter på kornen men den är väldigt fin mkt finare är rådasand och det går bra. Grejjen är bara att man inte får köra ner dammsugaren i sanden utan mer köra över botten men det är inga problem för om man har så fint bottenmaterial så lägger sig ändå skiten på ytan.
#3 - 11 februari 2010 08:09
jag slamsög mitt akvarium med sand igår,det gick bra,men det komm med bara liiiiiite sand,men det är inget att oroa sig över :)
#4 - 11 februari 2010 13:27
Har du fin sand, typ blästersand kan du slamsuga ut "allt" sanden om dy är oförsiktig. Som Rooster skriver lägger sig skiten på ytan med fin sand och man kan ha slamsugen en bit ovanför sanden då man suger. Skiten syns också bättre på fin sand än på grus, då skiten "rinner" ner mellan gruskornen.
#5 - 11 februari 2010 18:01
Jag har finkornig rådansand, och lägger änden på utloppsslangen i en hink i badkaret. Sen är det bara att lägga tillbaks den sand som samlats i hinken!:)
#6 - 12 april 2010 11:42
Jag har 02-07 mm sand från jula.
Så kan jag ha slamsugaren några cm från sandnivån o suga, så det inte suger så mycket sand, bara bajset och det?
#7 - 12 april 2010 11:47
Virros skrev:
Jag har 02-07 mm sand från jula.

Så kan jag ha slamsugaren några cm från sandnivån o suga, så det inte suger så mycket sand, bara bajset och det?

Precis, du kan t o m ha den några mm från sandnivån utan några problem.

Själv brukar jag ibland slamsuga även sanden men när jag ser sanden närma sig själva röret till slamsugen så stoppar jag flödet och all sand ''rinner'' tillbaka ;)
#8 - 12 april 2010 11:50
Precis, du kan t o m ha den några mm från sandnivån utan några problem.

Själv brukar jag ibland slamsuga även sanden men när jag ser sanden närma sig själva röret till slamsugen så stoppar jag flödet och all sand ''rinner'' tillbaka ;)

Okej tack så mycket! :)

Annons