Hur fäster man Anubias på back to nature bakgrund?

#1 - 26 januari 2013 13:05
Hej!
Jag vill att Anubias ska växa i sprickorna i min back to nature bakgrund. Men bakrunden är kanska hård. Kanske att man kan kila in någon liten ståltrådskrok eller något i de konstgjorda sprickorna. Det får ju inte vara någon giftig metall som skadar akvariets invånare.

Tacksam för tips :)
#2 - 26 januari 2013 15:23
Josie skrev:
Hej!

Jag vill att Anubias ska växa i sprickorna i min back to nature bakgrund. Men bakrunden är kanska hård. Kanske att man kan kila in någon liten ståltrådskrok eller något i de konstgjorda sprickorna. Det får ju inte vara någon giftig metall som skadar akvariets invånare.

Tacksam för tips :)

Ta hellre rostfri tråd eller syrafast rostfri tråd, nu är nog inte lite järn som rostar alltför farligt men har du otur rostar det bort innan växten hunnit rota sig och hjälpte inte.
#3 - 26 januari 2013 16:14
Kan du inte borra små hål i bakrunden då? Behöver ju inte va så stora sen får du in nån form av krok.

MVH Rikard
#4 - 26 januari 2013 16:54

Jag tänker att man borde kunna sätta fast lite sytråd med silikon och binda fast dem, men bakgrunden är redan under vatten kanske?
#5 - 26 januari 2013 19:16
Om det rör sig om någon av de tjockare modellerna går det utmärkt att borra hål..
#6 - 26 januari 2013 19:38

Äh, dit med häftpistolen o dra dit plant-kraken..

En klämma per stängel lär ju inte mörda invånarna.

Förr hade de skruv och harskit under gruset..

Inte för att det järnet gjorde nån nytta men det var
Ändå i karet ;)
#7 - 26 januari 2013 21:11
Man skulle ju kunna silicona fast en sån här http://www.clasohlson.com/se/Monteringsplatta/Pr223360001
och sen bara dra i ett buntband.
Förutsätter ju att bakgrunden är torr.
Annars kanske man kan sänka vatten nivån ett dygn så siliconet hinner torka. Behövs ju inte så tjockt, så det borde ju torka ganska fort.
#8 - 26 januari 2013 21:30
Men om man silikonar på en bakgrund så lkommer den bli fläckig då det inte blir alger under kladdet. Det är inte en jättebra idé liksom :)
#9 - 26 januari 2013 22:20
Tanken är väl att den lilla plattan sitter under växten och inte syns. Under växten ser man väl inte algerna heller:D
Annars kan det väl vara kul att veta att man har en liten fläck på bakgrunden som inte är täckt med alger. Även om den inte syns;)
#10 - 26 januari 2013 22:33
haha, karet håller i hur många år som helst, tveksam till att en anubias gör det..
#11 - 26 januari 2013 22:37
Ok, jag ger mej. Slut på ideer:D
#12 - 27 januari 2013 00:24
Ok, många bra idéer.
Jag ska prova att klämma fast en sådan där ståltråd som är klädd i grön plast i sprickan. Tänkte doppa ändarna i silicon och låta det torka. Då blir det ju en mjuk klump i änden som kanske passar att kila fast.
I annat fall får jag sänka vattennivån och borra eller limma.
#13 - 27 januari 2013 09:04
Sv: Hur fäster man Anubias på back to nature bakgrund?

Går det inte att köpa typ glas stavar och pressa fast växten med de?
/David
#14 - 3 februari 2013 14:49
Äh, min idé funkade inte alls. Det får bli att borra hål eller häftpistol.

Annons