Hur får vi bort sniglarna???

#1 - 30 juli 2006 10:33
Vi har fått sniglar i vårt akvarium som vi har fiskarna i.
Vi har prövat allt för att få bort dom men dom kommer tillbaka lika snabbt ändå..:( [:(!]
#2 - 30 juli 2006 11:50
Mata mindre. De livnär sig på överblivet fiskfoder, och blir så många som det finns foder till. Annars gör snäckorna egentligen nytta - de äter alger och sånt som annars skullle legat och ruttnat - så är de inte extremt många är det bästa att bara ignorera dem.

Du kan reducera dem rätt bra genom att lägga i ett salladsblad på kvällen, och ta ut det på morgonen, det kommer då att vara helt fullt av snäckor. Gör så en vecka så har du garanterat mycket färre snäckor.

Det finns också fisk som äter snäckor, men de flesta såna fiskar har nackdelar, som för stor slutlig storlek (diverse botior) eller att de kan ge sig på dina andra fiskar (kulfiskar), och eftersom du inte säger hur stort ditt akvarium är eller vilka fiskar du har kan jag inte ge någon rekommendation där.
#3 - 11 augusti 2006 18:11
Jag hade stora problem med snäckor, först tyckte jag de var ok, men tillslut blev de för många. Då köpte jag två små praktbotior och löste problemet på en vecka. Botiorna har en kompis tagit hand om (annars hade mina påfåglar ätit upp dem) och jag har en liten snäck-population i ena filtret, men de håller sig där och vågar inte komma ut...
#4 - 12 augusti 2006 17:27
Hej...

Ett gammalt knep är att lägga ett gäng fodertabletter under ett upp och nervänt tefat för natten - Plocka sedan bort de sniglar som samlats där dagen efter. Upprepa detta tills sniglarna så gott som försvunnit. Därefter kan man möjligtvis sätta in någon form av snäckbehandlingsmedel, men var försiktig, för många döda sniglar förpestar vattnet....

Lycka till :)
#5 - 18 augusti 2006 07:53
Det är lätt att ta bort dom.
Jag tog bort idag.
Jag tog en burk ock plockade bort dom.
Ett enkelt sått.
Hoppas att alla får nytta av mitt råd =D

Annons