Hur får/underlättar man lek...

#1 - 18 november 2003 09:10
Hej jag har idag palettciklider jag köpte först en hona och en hane och väntade på att de skulle börja leka ...jag väntade och väntade och väntade ...ingenting hände gick tillbaka till affären och sa att det inte hände något han säger köp nåra honor till okej ...jag köper två honor till och fortfarande händer det INGET kan någon förklara för mig var jag har gjort fel nånstans de fyra går i ett 90p liters kar tilsammans med 4 black molly och 3 platy och nåra amano räkor de har både grottor växter och en liten rot ...är det nån som vet ?

Tacksam För Svar
#2 - 18 november 2003 09:16
Testa med att göra ett vattenbyte eller höja tempen i karet ngn grad. Det brukar hjälpa på mina Paletter.
#3 - 18 november 2003 09:18
som vanligt då kanske du ska berätta lite mer, vatten värden, tempratur, hur sköter du karet, utrusting, placering, hur länge har du haft dom etc. etc. etc. etc.

en början kan ju va att nöjja dig med en hona och en hane efter som dom inte är haremlekare utan parbildande och två honor i karet antagerligen bara stressar dom.

Sedan ska man ju också alltid komma ihåg att fiskar är djur det finns inga direkta regler om hur du får lek etc (ja kanske för levande födare men inte ens där) alla fiskar är olika dom kan va sterila, inte kompatibla, kanske inte har någon lust etc. etc. etc. men som alltid bästa chansen du har att få bra hjälp är att alltid skriva ner så mycket info du bara kan om din burk deras miljö å din skötsel etc när du stället frågor så blir nog svaren både bättre och fler.
#4 - 18 november 2003 09:22
Tack för svaret !
jo alltså jag har ju haft dom under några månader och vattenbyten sker hemma hos mig varje söndag ...så det är nog inte det ?? tempen ligger på 22 grader och jag har provat att både höja och sänka med en halv grad per gång...jag hade ett akvarie när jag var 10 alltså massor av år sen och hade paletter i det och dom började leka redan dagen jag släppte i dom fram tills att dom dog...
#5 - 18 november 2003 13:21
22 grader är kanske i minsta laget, prova att höja till 25, o slå i lite svalare vatten vid vattenbytena. Det brukar få fart på dom.
#6 - 18 november 2003 16:12
Jag har en temp som ligger runt 25 grader, och gör precis som "Darkside", vid vatten byte så slår jag i kallare vatten än det som är kvar i karet.

Annons