Kollade nyligen upp en del kring flyttfirmor och akvarier - kolla så att just akvarier ingår i deras försäkring. De flesta jag ringde runt till sade att akvarier INTE ingår i försäkringen. De garanterar alltså inte om akvariet läcker när det väl är på plats. I vårt fall slutade det med att vi hyrde en stor lastbil inklusive chaufför till det facila priset av 3800 bagare. Blev mycket billigare än att hyra bil och göra det själva, men nu var det ju en hel odlingsanläggning vi flyttade.
Rekommenderar annars skarpt att man är många när det ska kånkas stora akvarier. I anläggningen vi flyttade ingick fyra st helglaskar på 800-900 liter. Totalt sett skulle dessa flyttas 16 gånger. Det fjortonde lyftet brast det för mig, så jag slant - tog emot snyggt med vänsterarmen och drog upp ett fett sår. Tillbringade 4 timmar på UMAS akutavdelning, tillsammans med ungdomsbrottslingar, poliser, amfetaminister och andra pillertrillare. Plus några tjusiga sjuksköterskor. Var mest arg över att jag inte kunde jobba vidare när olyckan hände, men insåg i efterhand att det kunde gått verkligt illa - de kollade om jag hade känsel i fingrarna och att inga senor gått av.
Sex stygn blev det totalt, men de har lovat att jag blir som ny igen. Och JO, karet höll!! :)
Så - även om karet går att kånka på två pers, se till att vara några i reserv som kan ta över/stötta upp. Kör med bärsele, säckakärra eller allra minst handskar.
Hilsen,
P