Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

#1 - 17 januari 2013 07:48
[SIZE=4]Hej jag har haft över 20 st Levandefödare Nu har jag ca 15...
Men dem har aldrig LEKT! Jag vill att specielt svärdbärarna ska få yngel... Men det är okej med alla. Dock så har jag haft dem i över 3 månader och ingen har lekt.[/SIZE]:confused:
#2 - 17 januari 2013 07:58
Öhm... Det svåra brukar ju vara att inte få yngel på svärdbärarna.

Däremot brukar de gilla att käka upp sina egna yngel så risken är ju stor att du fått nån kull men att de gått åt lika fort som de fötts.
Hur stort är akvariet?
#3 - 17 januari 2013 08:00
[SIZE=4]Nej. Jag håller koll på dem varje dag så dem har inte fått yngel och ingen annan fisk har fått yngel...[/SIZE]:confused:

[SIZE=5]​Och akvariet är 160 liters[/SIZE]
#4 - 17 januari 2013 08:01
vilka är invånarna ?

hur stort är karet ?

hur och med vad matar du ?

temp i karet ?

hur ofta och hur mycket byter du vatten ?

det finns en klar risk att de redan har lekt och släppt yngel men att de finns i deras magar nu....

.
#5 - 17 januari 2013 08:02
[SIZE=4]Nej. Jag håller koll på dem varje dag så dem har inte fått yngel och ingen annan fisk har fått yngel...[/SIZE]:confused:

om man inte står och glor in i karet varenda minut, så kan det mycket väl vara så att
de har släppt yngel och att de har blitt mat direkt.

.
#6 - 17 januari 2013 08:05
Det finns Guppy Platy och Svärdbärare och små Ancistrus :(
[SIZE=3]Jag matar dem med: Dajana Gold Flakes.
Karet är:160 Liters
Tempen är på ca: 24,7
Jag byter vatten kanske en gång i månaden fast det brukar vara olika.jag byter ca 15/20%
[/SIZE]
#7 - 17 januari 2013 08:07
om man inte står och glor in i karet varenda minut, så kan det mycket väl vara så att

de har släppt yngel och att de har blitt mat direkt.

.

[SIZE=3]MM... Fast man kan ju se om dem slemar :P[/SIZE]
#8 - 17 januari 2013 08:09
[SIZE=3]MM... Fast man kan ju se om dem slemar :P[/SIZE]

inte alltid
#9 - 17 januari 2013 08:10
skulle nog tro att de har lekt men att det är mat redan.

prova med att plantera väldigt tätt, mycket sten / rötter som ger skydd,
en knippe hornsärv som flyter på ytan hjälper till.

.
#10 - 17 januari 2013 08:10
byt vatten oftare. en gång i veckan. 30%
#11 - 17 januari 2013 08:11
vilka är invånarna ?

hur stort är karet ?

hur och med vad matar du ?

temp i karet ?

hur ofta och hur mycket byter du vatten ?

det finns en klar risk att de redan har lekt och släppt yngel men att de finns i deras magar nu....

.

Mm fast jag skrev svaret på din fråga...
#12 - 17 januari 2013 08:13
Kanske ska plantera mer växter... :) tack för svar jag kommer höra av mig om det inte funkar. :)
#13 - 17 januari 2013 08:14
mer växter.
byt vatten varje vecka. 30%

ge dom tid.

3 månader är inte så mycket
#14 - 17 januari 2013 08:15
hannesc skrev:
mer växter.

byt vatten varje vecka. 30%

ge dom tid.

3 månader är inte så mycket

Jo...
#15 - 17 januari 2013 08:15
Funkar mer växter på alla fiskar?
#16 - 17 januari 2013 08:17
Funkar mer växter på alla fiskar??
#17 - 17 januari 2013 08:50
hur menar du? att växterna skulle få dina fiskar att leka? ne växterna är till för att ynglena ska ha nånstans att gömma sig.
#18 - 17 januari 2013 09:21
Ärligt talat så är nog 3 månader ganska så lång tid när det gäller levandefödare. Och när det dessutom finns platy (som också gillar att käka yngel) så har nog de kullar som fötts blivit mat redan.

Mycket växter, nån form av "gräs" på botten som de vuxna fiskarna inte kommer in i är jättebra för att skydda ynglen. Lite flytväxter skadar inte heller.

Och tätare vattenbyten, helt klart.
#19 - 17 januari 2013 09:59
Det kan inte vara att fiskarna är väldigt unga? Även om man aldrig ser några yngel, så bore man ju se att magen en dag är jättestor och nästa dag är den slimmad igen :)
Och du vet att du har både honor och hanar av alla sorterna? För jag tycker nog oxå att tre månader utan lek....ja då är det verkligen dags nu.
#20 - 17 januari 2013 10:45
nilla87 skrev:
Det kan inte vara att fiskarna är väldigt unga? Även om man aldrig ser några yngel, så bore man ju se att magen en dag är jättestor och nästa dag är den slimmad igen :)

Och du vet att du har både honor och hanar av alla sorterna? För jag tycker nog oxå att tre månader utan lek....ja då är det verkligen dags nu.

Precis... finns det något som man kan göra för att få dem intresserade?
#21 - 17 januari 2013 10:49
ordna en bra miljö för dom.

vad har du för filter?
temp?
hur ofta matar du?
hur mycket matar du?
med vad matar du?

lägg gärna upp en bild på karet :)
#22 - 17 januari 2013 10:54
hannesc skrev:

vad har du för filter?

temp?

hur ofta matar du?

hur mycket matar du?

med vad matar du?

Ok jag svarar på dem här men jag vet inte hur man lägger upp bilder... Jag är nybörjare :confused:
#23 - 17 januari 2013 10:56
hannesc skrev:

vad har du för filter?

temp?

hur ofta matar du?

hur mycket matar du?

med vad matar du?

Filter vad jag inte vad jag har...
Temp är ca 24,7
Kanske 3 gånger om dagen
En nypa matar jag dem varje gång
Dajana Gold Flakes
#24 - 17 januari 2013 10:57
Du matar väldigt ofta, håller du koll på nitrithalten?
#25 - 17 januari 2013 10:59
bilder kan man bara lägga in om man är guldmedlem. men du kan ladda upp en bild tex här http://www.ladda-upp.se/

så får man en länk. o den klistrar du in här i ett inlägg.

det borde stå på filtret vad det är för märke
#26 - 17 januari 2013 10:59
hannesc skrev:
bilder kan man bara lägga in om man är guldmedlem. men du kan ladda upp en bild tex här http://www.ladda-upp.se/

så får man en länk. o den klistrar du in här i ett inlägg.

det borde stå på filtret vad det är för märke

Ok då gör jag det :)
#27 - 17 januari 2013 11:04
#28 - 17 januari 2013 11:16
I med flytväxter som det skrevs innan så ska du se att där börjar dyka upp yngel.
#29 - 17 januari 2013 11:20
Berserken skrev:
I med flytväxter som det skrevs innan så ska du se att där börjar dyka upp yngel.

Men såg du Yngeltanken med en fisk i det var en platy som jag nyss hade sett slemmat fast jag vet inte om den slemmade på riktigt.
Det kom först vitt från analblablabla och sen kom det lite slime... :) Är nyfiken.
#30 - 17 januari 2013 11:46
vitt och slime från analen har vad jag vet inget med graviditet att göra.

utan snarare ett tecken på att dess mage inte mår så bra.
#31 - 17 januari 2013 11:51
vitt och slime från analen har vad jag vet inget med graviditet att göra.

utan snarare ett tecken på att dess mage inte mår så bra.

Ok ska jag lägga tillbaks den i 160l Tanken då?
#32 - 17 januari 2013 12:12

jag skulle göra såhär

skippa grottorna. de ser så "man-made" ut när man lagt två stenar o sen en skifferplatta ovanpå. inte så snyggt. o fiskarna skiter i det dessutom.

ne sammla alla stenar av samma sort o lägg i en hög så det blir ett röse. fiskarna kommer hitta små grottor här o där.

krukor gör sig inte så snyggt i akvarium

bättre då att köpa en kokosnöt, kapa den i två delar o koka den så man kan gröpa ut köttet o sen knäcka eller borra upp en öppning så har man skitsnygga o naturliga grottor.

sen i med massa massa massa mer växter o rötter.

sen ser jag inget filter?!?! har du bara en luftpump??

du måste ha ett filter.
#33 - 17 januari 2013 12:16
hannesc skrev:
jag skulle göra såhär

skippa grottorna. de ser så "man-made" ut när man lagt två stenar o sen en skifferplatta ovanpå. inte så snyggt. o fiskarna skiter i det dessutom.

ne sammla alla stenar av samma sort o lägg i en hög så det blir ett röse. fiskarna kommer hitta små grottor här o där.

krukor gör sig inte så snyggt i akvarium

bättre då att köpa en kokosnöt, kapa den i två delar o koka den så man kan gröpa ut köttet o sen knäcka eller borra upp en öppning så har man skitsnygga o naturliga grottor.

sen i med massa massa massa mer växter o rötter.

sen ser jag inget filter?!?! har du bara en luftpump??

du måste ha ett filter.
¨'

Jag har en luftpump ja :P
#34 - 17 januari 2013 12:24
ja men det räcker inte.

ett filter ( eller pump som många säger) är väldigt viktigt.

för filtret renar vattnet mot skadliga och giftiga ämnen som bildas i vattnet av fiskarna pink o bajs o gammal mat etc.

i filtret bildas massa goa bakterier som bryter ner de skadliga ämnena till bra ämnen.

så skaffa ett filter ganska omgående.

tillsdess hade jag bytt 30% vatten varannan dag.

luftpumpen gör ingenting mer än att bubbla lite. dvs rätt onödig om man nu inte tycker bubblor är tokfint.

skaffa ett sånt här tex

http://www.pwss.se/product.php?productid=3225&cat=618&page=1
#35 - 17 januari 2013 12:26
hannesc skrev:
ja men det räcker inte.

ett filter ( eller pump som många säger) är väldigt viktigt.

för filtret renar vattnet mot skadliga och giftiga ämnen som bildas i vattnet av fiskarna pink o bajs o gammal mat etc.

i filtret bildas massa goa bakterier som bryter ner de skadliga ämnena till bra ämnen.

så skaffa ett filter ganska omgående.

tillsdess hade jag bytt 30% vatten varannan dag.

luftpumpen gör ingenting mer än att bubbla lite. dvs rätt onödig om man nu inte tycker bubblor är tokfint.

skaffa ett sånt här tex

http://www.pwss.se/product.php?productid=3225&cat=618&page=1

[SIZE=4]Tack för tipset... Du kan ha räddat mina fiskar [/SIZE];)[SIZE=4]Om det då är så alvarligt[/SIZE]
#36 - 17 januari 2013 12:28
ja kanske jag har.,

spring o köp ett innerfilter som pumpar minst 500 liter i timmen nu o sätt i. sen får du vara försiktig med matning nu i en månad.

mata bara 1 gång om dagen lite lite grann bara.

sen vattenbyte 30% en gång i veckan

o sen mer växter

så ska du se att det kommer yngel om ett tag
#37 - 17 januari 2013 12:34
hannesc skrev:
ja kanske jag har.,

spring o köp ett innerfilter som pumpar minst 500 liter i timmen nu o sätt i. sen får du vara försiktig med matning nu i en månad.

mata bara 1 gång om dagen lite lite grann bara.

sen vattenbyte 30% en gång i veckan

o sen mer växter

så ska du se att det kommer yngel om ett tag

Ok jag sticker och köper om en stund...
#38 - 17 januari 2013 12:35
:)
#39 - 17 januari 2013 12:37
Ett annat sätt än att gröpa ur kokosnöten är att hänga ut halvorna till fåglarna .Nu när det är vintern så hackar de snart dem rena
#40 - 17 januari 2013 12:37
hannesc skrev:

Det var bara lite små tråkigt att nu måste jag köpa upp pengarna som jag tänkte köpa alla nya fiskar för :P
#41 - 17 januari 2013 12:38
ja men ingen ide att köpa nya fiskar som verkligen riskerar att dö för att du inte har bra förutsättningar för dom, eller hur?
#42 - 17 januari 2013 12:41
hannesc skrev:
ja men ingen ide att köpa nya fiskar som verkligen riskerar att dö för att du inte har bra förutsättningar för dom, eller hur?

[SIZE=3]Mycket väl talat :)[/SIZE]
#43 - 17 januari 2013 12:43

tålamod är den viktigaste egenskapen man kan ha som akvarist. att ta det lugnt o låta saker ta sin tid. om det så ska vara för att spara pengar till fisk ;)

gissar att detta är ditt första kar eller att du är ganska ny på detta. råder dig läsa den här tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#44 - 17 januari 2013 12:43
hannesc skrev:

[SIZE=3]​Vad hjälper filtermatta till?[/SIZE]
#45 - 17 januari 2013 12:46
filtermattan fångar upp bös o partiklar i karet. o bland dom börjar det växa bakterier som är kanonviktiga o bra för vattnet i akvariet. när vattnet passerar genom filtermattan så fångar bakterierna o käkar upp de skadliga ämnena som ammoniak o annat. o gör om de till ofarliga saker.

därför ska du aldrig tokrengöra ett filter. du ska enbart rengöra när det markant har tappat flöde. dvs kloggat igen av gegga. då sköljer man bara av filtermattan lite grann under kranen. inte göra den helren utan bara skölja av det värsta skiten.
#46 - 17 januari 2013 12:48
hannesc skrev:
filtermattan fångar upp bös o partiklar i karet. o bland dom börjar det växa bakterier som är kanonviktiga o bra för vattnet i akvariet. när vattnet passerar genom filtermattan så fångar bakterierna o käkar upp de skadliga ämnena som ammoniak o annat. o gör om de till ofarliga saker.

därför ska du aldrig tokrengöra ett filter. du ska enbart rengöra när det markant har tappat flöde. dvs kloggat igen av gegga. då sköljer man bara av filtermattan lite grann under kranen. inte göra den helren utan bara skölja av det värsta skiten.

Jag har en filtermatta fast jag behöver nog en Pump
#47 - 17 januari 2013 12:52
ja men köp ett innerfilter som pumpar minst 500 l/h. finns lite olika märken. då får du med filtermatta o allt. bara sätta i karet.

var har du den filtermattan du nämde då? inte i karet va?
#48 - 17 januari 2013 12:52
hannesc skrev:
ja men köp ett innerfilter som pumpar minst 500 l/h. finns lite olika märken. då får du med filtermatta o allt. bara sätta i karet.

var har du den filtermattan du nämde då? inte i karet va?

Jo...
#49 - 17 januari 2013 13:05
vadå ligger den bara där eller vadå? för om den bara ligger där gör den ingen nytta. vattnet måste liksom passera igenom den.

man kan göra så här med. då sätter man en pump ( dvs bara själva pumphuvudet) bakom filtermatten. o sen låter den via en slang spruta ut i karet. då sugs vattnet igenom filtermattan
#50 - 17 januari 2013 13:08
hannesc skrev:
vadå ligger den bara där eller vadå? för om den bara ligger där gör den ingen nytta. vattnet måste liksom passera igenom den.

man kan göra så här med. då sätter man en pump ( dvs bara själva pumphuvudet) bakom filtermatten. o sen låter den via en slang spruta ut i karet. då sugs vattnet igenom filtermattan

En sådan filtermatta har jag aldrig sett :O
#51 - 17 januari 2013 13:11
hur ser din ut då??
#52 - 17 januari 2013 13:25
hannesc skrev:
hur ser din ut då??

Nästan som en matta :P den ligger på bottnen...
#53 - 17 januari 2013 13:32
Nästan som en matta :P den ligger på bottnen...

huh ?????

bild ????
#54 - 17 januari 2013 13:32
under gruset?`ja ne det är ingen filtermatta. skit i den. låt den ligga då. åk o köp ett riktigt filter nu
#55 - 17 januari 2013 13:46
hannesc skrev:
under gruset?`ja ne det är ingen filtermatta. skit i den. låt den ligga då. åk o köp ett riktigt filter nu

Ok
#56 - 17 januari 2013 13:52
men vänta nu

TS säger att den ligger PÅ botten.

är det under grus eller över gruset ??

under gruset.....tja kan vara ett bottenfilter.

vilket är ett bra filter.....om man har något som driver det.

men det är för oklart att avgöra utan mer info.

.
#57 - 17 januari 2013 14:36
Sv: Hur får man sina Levandefödare att "Leka"?

Vad som är snyggt eller inte i ett akvarie tycker jag folk ska få bestämma själva, smaken är som bekant som baken.

Att ha ett filter är absolut ett krav, den stora frågan är vad som ligger där under gruset..
Är det så att trådstartaren behöver köpa ett filter så finns det ett billigare alternativ än det som tipsats om, ett luftdrivet sådant i stil med detta:

http://www.pwss.se/product.php?productid=15197&cat=1098&page=1

Det drivs av luftpumpen som uppenbarligen redan finns.
#58 - 17 januari 2013 15:39
Vad som är snyggt eller inte i ett akvarie tycker jag folk ska få bestämma själva, smaken är som bekant som baken.

Att ha ett filter är absolut ett krav, den stora frågan är vad som ligger där under gruset..

Är det så att trådstartaren behöver köpa ett filter så finns det ett billigare alternativ än det som tipsats om, ett luftdrivet sådant i stil med detta:

http://www.pwss.se/product.php?productid=15197&cat=1098&page=1

Det drivs av luftpumpen som uppenbarligen redan finns.

Ja jag har en luftpump men hur vet man att det är rätt?
#59 - 17 januari 2013 15:49

Att vad är rätt?
#60 - 17 januari 2013 15:50
Att vad är rätt?

Att det är rätt luftpump
#61 - 17 januari 2013 15:58

Alla luftpumpar har samma storlek på utblåset, det är standardiserat (så vitt jag vet), så det kan inte bli fel. Du kopplar bara samma slang som du nu har en sån där sten på, som gör bubblor, till filtret.
#62 - 17 januari 2013 16:04

Det funkar så här att luften går upp genom ett rör och då dras vatten med så det blir en ström av luft och vatten upp genom röret. Därför sugs hela tiden nytt vatten in genom filterpatronen och in till röret och vattnet blir då filtrerat av de nyttiga bakterierna. Precis samma princip alltså som hannes redan föredömligt beskrivit, enda skillnaden är egentligen att i ett sånt filter som hannes länkade så sitter det en pump på filtret som pumpar vattnet medan i den luftrivna varianten så är det luftbubblor som sätter fart på vattnet.
#63 - 17 januari 2013 16:34

Jag är dock fortfarande nyfiken på vad du har under botten, det kan ju vara så att du har ett bottenfilter redan. I ett sånt har man ingen filtermatta utan vattnet dras genom bottengruset istället så bakterierna som bor där får rena vattnet.

Kan du inte försöka beskriva lite mer utförligt hur grejen ser ut?

Sen skrev hannes att luftbubblorna inte gör någon nytta. Det stämmer inte, de syresätter vattnet. Fast inte bubblorna i sig som man lätt kan tro, utan de drar med sig vatten (precis som jag skrev om i röret ) till ytan så att syrefattigt vatten får kontakt med luften ovanför vattenytan och då kommer syre ned i vattnet. Det kallas gasutbyte och det är en fysisk lag att gaser (syre är en gas) vill utjämna sig mot sin omgivning så mycket det går.

Vattnet sätts alltså i rörelse, cirkulerar brukar man säga, så att nytt vatten hela tiden kommer till ytan. Det är samma princip som ett cirkulationsfilter har, men där är det som sagt en pump som gör att vattnet cirkulerar och syresätts.

En annan effekt bubblorna har är att de gör så att ytspänningen spricker och då blir syresättningen av vattnet mer effektiv.
#64 - 17 januari 2013 16:50

Jag borde också påpeka att det finns ett par nackdelar med luftdrivet filter jämfört med ett cirkulationsfilter.

Vattenflödet är mindre så både filtrationen och syresättningen av vattnet blir något sämre.

Det väsnas också mer.

Sen finns det fiskar som vill ha strömt vatten och fiskar som vill ha stilla vatten så det kan påverka vad man väljer också. För de fiskar du har spelar det inte så stor roll men det finns det en risk för små yngel att sugas in i filtret om det är för starkt.
#65 - 17 januari 2013 16:51
Jag borde också påpeka att det finns ett par nackdelar med luftdrivet filter jämfört med ett cirkulationsfilter.

Vattenflödet är mindre så både filtrationen och stensättning av vattnet blir något sämre.

Det väsnas också mer.

Sen finns det fiskar som vill ha strömt vatten och fiskar som vill ha stilla vatten så det kan påverka vad man väljer också. För de fiskar du har spelar det inte så stor roll men det finns det en risk för små yngel att sugas in i filtret om det är för starkt.

Ja... Jag missförstod det är ett bottenfilter Och tack för alla svaren! :D
#66 - 17 januari 2013 16:59

Gick tillbaks och tittade på bilden. Där ser det ut som att slangen med luft från luftpumpen slutar i vattnet?

I så fall har du inte nån effekt av ditt bottenfilter (är du säker på att det är ett sånt?) för du har då inget som driver vattnet genom det. Det brukar sitta ett rör på bottenfiltret som man kopplar luften till för meningen är att, precis som jag beskrev det luftdrivna patronfiltret, luften ska driva vattnet genom röret så att vatten ska sugas genom botten och in i röret. Man kan ha en cirkulationspump istället för röret som driver vattnet också men en sån har du inte heller va?
#67 - 17 januari 2013 17:17
Gick tillbaks och tittade på bilden. Där ser det ut som att slangen med luft från luftpumpen slutar i vattnet?

I så fall har du inte nån effekt av ditt bottenfilter (är du säker på att det är ett sånt?) för du har då inget som driver vattnet genom det. Det brukar sitta ett rör på bottenfiltret som man kopplar luften till för meningen är att, precis som jag beskrev det luftdrivna patronfiltret, luften ska driva vattnet genom röret så att vatten ska sugas genom botten och in i röret. Man kan ha en cirkulationspump istället för röret som driver vattnet också men en sån har du inte heller va?

Jag fattar ingenting men jag ska köpa ett filter iaf
#68 - 17 januari 2013 17:20
Länka till en bild på ditt kar? så kanske vi får upp ögonen :p
#69 - 17 januari 2013 17:25
Ryskbompa skrev:
Länka till en bild på ditt kar? så kanske vi får upp ögonen :p

Varför ska jag länka en bild?
#70 - 17 januari 2013 17:51

Det finns en bild längre bak i tråden.

Jag blir inte klok på detta. Har du ett bottenfilter?

Om du inte har det, vad är det du har under gruset?

Det är ju onödigt att köpa ett filter till om du redan har ett.
#71 - 17 januari 2013 17:56
Det finns en bild längre bak i tråden.

Jag blir inte klok på detta. Har du ett bottenfilter?

Om du inte har det, vad är det du har under gruset?

Det är ju onödigt att köpa ett filter till om du redan har ett.

Jag har inget
#72 - 17 januari 2013 18:00

Då undrar jag fortfarande och ställer frågan för tredje gången, vad är det du har under gruset? Om du inte vet, beskriv hur det ser ut?
#73 - 17 januari 2013 18:30
Låt mig gissa nu vad som ligger under gruset. Om det inte är ett bottenfilter så kanske det är ett vanligt liggunderlag? Eller kanske en tunn frigolitplatta?
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 17 januari 2013 20:09
Hallå, hallå - denna fråga är inlagd under kategorin "Levandefödare" så håll er i huvudsak till detta ämne (nu handlar ju tråden om något helt annat) - annars låses tråden
#75 - 17 januari 2013 21:20
Jag skulle plantera betydligt mer växter om jag vore du för många levandefödare äter sina yngel. Gärna flytväxter.

Annons