hur får man rödzebra att para sig lättast;)

#1 - 11 december 2006 21:35
har införskaffat ca 6 st rödzebrahanar och 13 st honor...hur får man dom lättast att para sig...matar lite morgon o lite på kvällen e det fel? har hört så många olika varianter på hur man ska mata...kör ph nästan 8 och vattenbyte ca 1 ggr/vecka och temp 26 grader....vad e rätt o vad som e fel vet jag inte då man får höra så mycket olika sätt från olika folk...mvh marve
#2 - 11 december 2006 22:26
ha mkt grottor av sten å annat för dem skyggare..å sen kanske mata en gång om dan räcker med räkmix pellets elelr annat..

de ska väll funka
#3 - 11 december 2006 22:50
Det som är viktigt är god filtrering och vattenkvalité.Så lite stress som möjligt,om de får vara ifred från hastiga rörelser eller dyligt så kan du inte misslyckas.Det svåra kommer sen och klara de små liven.
MvH Richard
#4 - 12 december 2006 00:07
grottor

det finns massor av grottor som e gjorda av lavastenar och filter o cirkulation ska räcka till...står iof i våran hall men det e inte så mycket liv o rörelse där;)
#5 - 12 december 2006 12:09
marve skrev:
har införskaffat ca 6 st rödzebrahanar och 13 st honor...hur får man dom lättast att para sig...matar lite morgon o lite på kvällen e det fel? har hört så många olika varianter på hur man ska mata...kör ph nästan 8 och vattenbyte ca 1 ggr/vecka och temp 26 grader....vad e rätt o vad som e fel vet jag inte då man får höra så mycket olika sätt från olika folk...mvh marve

-Låter som du har rätt bra koll på det här. Om du nyligen har pytsat i dom behöver dom säkert en tid för att etablera sig. Jag själv höjde tempen från 26 till 27 grader vid något tillfälle och fick igång en lek direkt så det kan vara ganska små marginaler som avgör. Ett problem med malawi är att när dom väl börjar leka tycks dom aldrig vilja sluta :)
Sedan det här vad som är rätt eller fel: Det finns inga absoluta sanningar förutom att fisken behöver vatten. I varje liten detalj inom akvaristiken finns det lika många åsikter som utövare så man får ta till sig informationen och filtrera bort det som inte är användbart för en själv.
#6 - 12 december 2006 13:29
Den enda "sanningen" är väl att det gäller att ge fisken en så bra miljö som möjligt. Se till att ha ordentliga vattenbyten, gömställen och bra mat.

För att få mina att leka brukar jag se till att "bryta mönster" dvs att som ovanstående nämnt höja/sänka värmen någon grad vid vattenbyte. Har även funkat att hålla upp med mat någon dag.
#7 - 12 december 2006 14:03
ok tack för all info;)...ska göra ett vattenbyte idag o prova att höja tempen 1 grad...sen vet jag inte om dom går för trångt...där jag köpte firrarna så sa dom att rödzebran gillar att gå trångt o att ett 240 räcker...så där går dom nu...eller e det bättre dom får gå i mitt 540 liters tillsammans med ca 15-20 andra malawisar? har försökt att köra endast en sort per burk så inga fulparningar sker...rätt? fel? åsikter e välkomna;)
#8 - 15 december 2006 08:03
Grottor spelar ingen roll! Det viktigaste är att det finns lite stenar eller så som en hane kan bilda revir kring. Hungriga eller magra fiskar leker inte, så nummer två är att mata dem rejält så att honorna får den energi de behöver för att producera ägg samt ruva under 3-4 veckor. Sen finns det olika teorier om hur man sen kan få igång, eller trigga leken. En variant är att inte byta vatten på 2-3 veckor och sen byta mycket. En annan är att byta med lite kallare vatten eller kanske flytta om inredningen lite...

Annons