Hur får man rekordstora fiskar?

#1 - 5 december 2005 14:14
Japp som rubriken säger. De måste självklart må bra och passa storleksmässigt och miljömässigt i akvariet.

Ibland blir fiskar större i akvarier än i naturen. Fördelar/nackdelar/orsak?
En del kan man läsa i artikeln foder på huvudsidan.

Påverkar storleken ålder och hur pass frisk fisken är?

Ska man mata på ett speciellt sätt?

Ska de få växa i en viss takt eller snabbt?

Påverkar temperatur/foder/variation/mm......? you name it.

Stöt och blöt dessa frågor om hur man får stora välmående rekordfiskar.
[:-128] [:-131] [:-126] [:-173] [:-168] [:-167]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 december 2005 14:20
Ibland blir fiskar större i akvarier än i naturen. Fördelar/nackdelar/orsak

Fördelar - inga.
Nackdelar - Kan ge problem med fertilitet, ser groteska ut, korater livslängd
Orsak - För mycket och för fet mat
#3 - 5 december 2005 14:22
Det bästa sättet tror jag är tålamod! =)
Bra foder och rätt miljö ska man ju alltid ge dem.
Oxhjärta kan man ju ge fiskarna (främst diskus?) för att de ska växa snabbt och bli fina. Det fodret anses ju dock inte vara speciellt naturligt för dem, och det kan få vissa konsekvenser såsom förkortad livstid.
Det finns väl alltid genvägar att ta, men det bästa sättet är ju att låta det ta den tid det tar.
#4 - 5 december 2005 14:30
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Ibland blir fiskar större i akvarier än i naturen. Fördelar/nackdelar/orsak

Fördelar - inga.
Nackdelar - Kan ge problem med fertilitet, ser groteska ut, korater livslängd
Orsak - För mycket och för fet mat[/QUOTE]

Tack för svaret.

Men en fördel är väl att fiskarna ser väldigt imponerande ut om de lyckas bli riktigt stora?

Fertilitet är väl bara viktigt om man ska odla? Och det är väl bäst att odla när fisken är ung?

Vad beror den kortare livslängden på?
Hänger det samman med uttrycket en hungrig fisk är ofta en frisk fisk?
Eller syftar du på för fett mat?
#5 - 5 december 2005 14:40
Personlig åsikt:
Ska du imponera så gör det med ett stort kar eller ett stilfullt växtkar eller så. Låt fiskarna vara/bli som de blir av normalt/bra foder.
Men göder du med mygg,artemia,räkmix,mysis,etc så tror jag nog inte att du kommer bli missnöjd. Fodret beror ju givetvis på vilka fiskar du tänkt då, men du förstår min drift ;)
#6 - 5 december 2005 14:50
Förr i tiden, mitten av 90talet. Då pratades det mycket om hur viktigt det var att byta mycket vatten ofta, om man ville få fisk som växte fort och skulle bli stor. Skulle vist bero på att fisken utsöndrar ämnen i vattnet som verkade tillväxt hämmande.
//Lasse
#7 - 5 december 2005 14:50
En hel del funderingar. För min del är det inte så viktigt att fiskarna måste växa snabbt. Det är mer viktigt att de får leva länge och må bra.

Men som jag gissat tidigare är det bra om fisken får kämpa en del för sin föda = motion. Alltså mer levandefoder.

Men vissa fiskar äter mest växter eller enbart växter.
#8 - 5 december 2005 14:51
Vill du få fram stora fiskar ska du mata hårt med kraftigaste foder, t.ex. laxpellets, torskrom m.m. Bieffekten blir att de även får annorlunda kroppsform, de blir högre i förhållande till längden. Färgerna blir också ofta trista.
Jag har bl.a. sett en Ps. salousi -hona på närmare 20cm, väldigt blek och liknande mer en discus i kroppsformen än en smäcker mbuna. Grotesk helt enkelt !!!
Sånna fiskar imponerar kanske på icke akvaristiska vänner, medans en akvarist bara skulle skaka på huvudet.
#9 - 5 december 2005 14:52
[QUOTE=Schull]Förr i tiden, mitten av 90talet. Då pratades det mycket om hur viktigt det var att byta mycket vatten ofta, om man ville få fisk som växte fort och skulle bli stor. Skulle vist bero på att fisken utsöndrar ämnen i vattnet som verkade tillväxt hämmande.
//Lasse[/QUOTE]

Det har jag hört Kjell tala om också i tråden spottkar.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 december 2005 14:58
Men en fördel är väl att fiskarna ser väldigt imponerande ut om de lyckas bli riktigt stora?

Läste om en person i tidningen idag som vägde 400 kg - oj vad imponered du måste vara av honom då;)

Men skämt åsido så leder för fet och/eller för mycket mat till bl.a. leverproblem. En fisk är alltid hungrig eftersom de inte kan bli mätta på samma sätt som människan kan och därför är det viktigt att inte ge dom för mycket mat eftersom de inte har några narurliga spärrar.
#11 - 5 december 2005 15:08
Håller med dig Kjell. Det är vi som bestämmer hur fiskarna mår genom hur vi matar. Och de kan vi göra på många olika sätt.

Men att sätta likhetstecken mellan stor rekordfisk och att man gett för mycket mat och att en normalstorfisk mår bättre är att generalisera för mycket.
#12 - 5 december 2005 15:16
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Men skämt åsido så leder för fet och/eller för mycket mat till bl.a. leverproblem. En fisk är alltid hungrig eftersom de inte kan bli mätta på samma sätt som människan kan och därför är det viktigt att inte ge dom för mycket mat eftersom de inte har några narurliga spärrar.[/QUOTE]

Passar på att lägga in en fråga här.
Ett lowtech kar ska man övermata? Men det gör väl också så att fiskarna äter för mycket? ;)
I mitt fall har jag altum och diskus i mitt 540l. Har lite svårt att avgöra hur mycket mat jag ska ge dem. Altumen är ju alltid med på noterna och roffar åt sig av allt som får plats i munnen. Diskusarna är lite mer försiktiga och verkar främst vilja äta det som kommit ner på botten. Finns det något bra sätt att balansera detta? Matar jag mer så blir det ju mer mat över till diskusarna, men samtidigt äter ju altumen destå mer också.
Det verkar visserligen inte som att diskusarna får i sig för lite mat på något sätt. Är snarare rädd att altumen får för mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 5 december 2005 15:20
[QUOTE=Frågvis]Håller med dig Kjell. Det är vi som bestämmer hur fiskarna mår genom hur vi matar. Och de kan vi göra på många olika sätt.

Men att sätta likhetstecken mellan stor rekordfisk och att man gett för mycket mat och att en normalstorfisk mår bättre är att generalisera för mycket.[/QUOTE]
OK- det kan självklart röra sig om genetiska defekter och skillnader också, men det tycker inte jag riktigt hör hit.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 december 2005 15:23
Altumen är ju alltid med på noterna och roffar åt sig av allt som får plats i munnen. Diskusarna är lite mer försiktiga och verkar främst vilja äta det som kommit ner på botten. Finns det något bra sätt att balansera detta?

Jag tycker nog rent generellt att man bör undvika fiskkombinationer i akvariet där den ena arten alltid roffar åt sig först, medan andra får det som blir över.
#15 - 5 december 2005 15:37
Det är ett bra råd Kjell, men man kan säkert ha lite olika trix för sig. Mata med olika foder. Mata på olika ställen i akvariet, mm. Jag läste om sådana här problem i några trådar. I värsta fall så svalt fisken ihjäl.

Jag hittade en intressant tråd om praktbotior: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=15&id=120&Itemid=101
#16 - 5 december 2005 15:59
Mjo.. visserligen är det väl främst när det vankas mygg som altumen blir som galna. Med andra foder är det inga större problem.
Kom förresten på att när jag matar i en "annan lucka" så kommer fodret mer i utblåset och sprids bra över hela akvariumet. Så då är det inte heller några problem =)
#17 - 5 december 2005 16:02
Länken var för övrigt inte alls om praktbotier utan mer om foder?
#18 - 5 december 2005 16:47
[QUOTE=y0da]Länken var för övrigt inte alls om praktbotier utan mer om foder?[/QUOTE]

Japp det vart fel länk: detta är den intressanta länken: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=40441&highlight=praktbotia+stim
#19 - 5 december 2005 17:08
Personligen tycker jag att "imponera" är när man har välmående fiskar så lik ursprunget eller "den vilda formen" som möjligt.
Gärna i biotop-akvarium, då ser det ju ännu häftigare ut ;)
#20 - 5 december 2005 17:12
En Eldstjärt på 17cm vore häftigt tycker jag.
#21 - 5 december 2005 17:15
Och att ha praktbotior på 30cm vore imponerande inte bara "15cm", men jag har insett att mitt akvarium är för smalt. Så den fisken kommer jag nog inte ha.
#22 - 6 december 2005 13:43
Jag vill höra mer hur ni fått era fiskar stora och välmående.

Annars finns ju en tendens att det blir bonsai-fiskar i ens kar.

Ofta så vill man ju inte fiskarna ska bli stora och ta mycket plats.
#23 - 6 december 2005 14:09
Får man "bonsai" fiskar så är det väl för att man följer samma princip som med bonsaiträd. Bon = kruka, Sai = träd, dvs krukträd. Ett träd som planteras med väldigt lite jord och inte så jättemycket näring. Trädet anpassar då stam/blad/grenar efter denna miljön och blir således mindre.
Får du små och konstiga fiskar så kanske du har drivit upp dem i ett för litet kar och kanske för lite eller dålig/"felaktig" mat?
Men ger du fiskarna de förutsättningar som de behöver så bör de nog bli fina och välmående! Kanske finns genvägar att ta för detta också, men jag tror nog priset blir rätt dyrt där. T.ex. leverskador pga "fel" mat som Kjell skrev tidigare.

Anpassa ditt kar utefter de fiskar du vill ha, eller anpassa fiskarna efter det karet du vill ha. Ta sedan hand om dem på bästa möjliga sätt så lär du nog få fiskar du kan skryta om! =)
#24 - 6 december 2005 14:27
[QUOTE=y0da]
Anpassa ditt kar utefter de fiskar du vill ha, eller anpassa fiskarna efter det karet du vill ha. Ta sedan hand om dem på bästa möjliga sätt så lär du nog få fiskar du kan skryta om! =)[/QUOTE]

Precis vad jag tänker göra. Men ett akvarie är nästan jämt för litet. Inte så måga fiskar som lever i små pölar som akvarier är i jämförelse med hur mycket vatten de har i naturen.. Visst ska man följa rekomendationerna om akvariestorlek.

Jag har inga bonsai-fiskar och vill inte ha det i mitt kommande kar.

En sak som jag inte nämt tidigare är i naturen hinner inte fisk bli stor eftersom den ofta blir uppäten.

Och jag skulle vilja prata lite mer om växtätande fiskar, de har väl i naturen nästan obegränsad tillgång till mat eller?
#25 - 6 december 2005 14:39
Fiskar kan släppa ifrån sig feromoner (hormon), som hämmar tillväxten om de blir för många.
Läs här http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8608&LOPNR=9
#26 - 6 december 2005 14:48
Tack Kramfors för den intressanta länken, där har jag mycket att läsa.
#27 - 6 december 2005 20:57
Jag medger att jag inte läst alla inläggen men vill gärna inflika följande kommentarer. Först - det är väl skillnad på stor och stor - dvs lång eller fet...
Annars - det är mat och vattenbyten som gäller...
Fick höra en historia här i Huskvarna för ett år sedan om en kommersiell odlare i skånetrakten med egen vattentäkt och fri tillgång till levande vita mygglarver som med 100% vattenbyten dagligen och övermatning kunde få Fundulopanchax-arter som t ex gardneri könsmogna OCH fullvuxna på drygt en månad. När detta hände och sanningshalten i det hela kan jag inte bedöma men jag är inte beredd att avfärda det som en skröna.
#28 - 6 december 2005 21:01
Men man kan fråga sig vad som är bäst. Kanske inte så bra att de växer fort?

Måste fiskar växa fort för att bli stora?
#29 - 6 december 2005 21:21
[QUOTE=Frågvis]Men man kan fråga sig vad som är bäst. Kanske inte så bra att de växer fort? Måste fiskar växa fort för att bli stora?[/QUOTE]
I naturen minskar väl risken för att bli uppäten "på vägen" om man växer snabbt.
I akvariet kan det kanske ske långsammare och ändå nå samma resultat i slutlig tillväxt. Å andra sidan tycker jag oftast att de mest snabbväxande ynglen i en kull oftast blir de största fiskarna när uppväxten väl är klar.
#30 - 6 december 2005 21:23
Ok men så mycket odling har jag inte tänkt syssla med.
#31 - 7 december 2005 11:04
Schull vi tangenterna. :-)

En lite parentes i diskussionen bara.....

Dom största (för sin art) och finaste fiskar som jag hittills sett, ca 15 st Malawi HP i ett 600 lit. Matning max 1 gång om dagen med mysis eller någon slags Pellets, vattenbyte ca 25% en gång i månaden! Akvariet var 6år och hade sköts lika under den tiden. Kann tillägga att växterna växte så det knakade oxå, utan tillsatser.
Så det var mitt bidrag till diskussionen, kanske helt onödig.
/Lasse
#32 - 7 december 2005 11:10
Jag vill ha dessa paranteser i denna tråd Schull.
Vad menar du med tillsatser, är det något andra kör med?
#33 - 7 december 2005 11:18
[QUOTE=Frågvis]
Vad menar du med tillsatser, är det något andra kör med?[/QUOTE]
Hej.
Ändrade lite i mitt inlägg.. Det var växterna i akvariet jag tänkte på.
/Lasse
#34 - 7 december 2005 11:19
Å då förstår jag.
#35 - 9 december 2005 16:36
Det bästa är att mata normalt och gott om plats sen får dom växa i sin egen takt . Men själv så matar jag bara en gång om dagen och fiskarna mår gott och trivs .
#36 - 9 december 2005 16:40
Det låter som ett bra tips. Andra faktorer då? Hur påverkar växter och inredning då?
#37 - 11 december 2005 11:21
Hur då menar du ? Menar du miljön dom lever i hur den är uppbygd eller .
#38 - 11 december 2005 14:08
Ja allt som kan tänkas påverka: känner fisken sig trygg, miljön är lik den naturliga, tillgång till gömställen, predatorer, mm, ja små saker som vi inte tänker på, ljussättning, allt som kan tänkas påverka.
#39 - 12 december 2005 14:36
Jo det kan nog ligga något i det . För en fisk som inte trivs får en dålig uppväxt om man kan kalle det så .
#40 - 12 december 2005 14:54
Hur förhåller det sig med D-vitaminer? Behöver fiskarna ett visst uv-ljus för att utveckla det?
#41 - 15 december 2005 19:01
En annan fråga som jag har är ska fiskar fasta?
#42 - 15 december 2005 19:37
[QUOTE=Frågvis]Hur förhåller det sig med D-vitaminer? Behöver fiskarna ett visst uv-ljus för att utveckla det?[/QUOTE]
Har du läst här http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9003&LOPNR=2
#43 - 15 december 2005 20:23
Nu har jag läst, bra artikel, intressant med c-vitaminerna förstörs fort. Undrar om det finns akvarieväxter/ev alger som producerar stora mängder c-vitamin. Och fiskarna kunde äta av dessa. Eller så kan man kanske slänga ner lite frukt åt dom.
#44 - 15 december 2005 20:35
Jag ger mina Koi apelsinbitar, tillverkarna sägs överdosera c-vitamin.
Men förvaringen och bäst före är viktig av foder.
#45 - 15 december 2005 20:39
Ja fast de va bara få foder, som inte c-innehållet rasade fort.
Undrar om man skulle kunna ge fiskarna kiwiskivor.

Annons