Hur får man malar att leka ?

#1 - 29 mars 2004 11:35
Hej !

Finns de någon som kan ge lite tipps på hur man får ancristus malar att leka? Eller hur man får malar i allmänhet att leka? Kan man ha flera malar i samma kar eller stör dom varandra? När kan jag flytta ynglena till ett eget kar? Vilka andra malar är relativt lätt lekta ? Många frågor, hoppas på många svar ! Tacksam för alla tipps och idéer !

Mvh Mattias
#2 - 29 mars 2004 11:57
Den vanliga sortens ancistrus är lätta att få att leka, sök på regntidssimulering och allmänt på ancistrus! Nanc-zoopet:s ancistrusguru- Har skrivit spaltmeter om detta!

Man kan ha flera malar i samma akvarium, en del är dock revirhävdande och då spelar akvariets storlek in, olika för olika arter.

Finns inget rakt svar på att få "malar i allmänhet" att leka, det varierar från släkte till släkte!

Ancistrus är helt klart den mest lättlekta malen.
#3 - 29 mars 2004 11:57
Svaren finns redan i massor... använd sökfunktionen ...
#4 - 29 mars 2004 12:25
Hade jag hittat mina svar i sökfunktionen hade jag inte skrivit frågan ………. Klart jag kan använda sök funktionen (vilket jag också gjort) men tycker de är roligare att diskutera de i en egen tråd.

Mattias
#5 - 29 mars 2004 14:44
Okidok! Visst får du ha en egen tåt för det... Säg bara till när du vill ha svar på något speciellt... jag tänker inte upprepa allt jag skrivit i andra tåtar nämligen...
#6 - 30 mars 2004 05:02
Hej och tack ! [:)]

De jag undrar bla. är hur många grottor bör man ha ? Jag har för tillfället 2 VF Ancristus (från paraguay)en L-177 Golden nugget och ca 30 rödzebra yngel (ska säljas senare) i ett 200 liters kar. Nu kan ju ingen svar om dom kommer att leka i detta kar men är förutsättningarna bra ? ex kommer nugget malen störa ? Är de viktigt att man har starkt strömmande vatten ? ja kör med ett Eheim innerfiler nu som de är relativt bra drag i. Finns de något annat som man generellt bör tänka på när man vill få malar att leka. Typ matning ? vatten temp ? etc. Tänkte försöka få ancristus att leka först för att senare prova på nån lite mer avancerad mal.

Tacksam för alla svar!

Mvh Mattias
#7 - 30 mars 2004 05:47
Vilken ancistrus är det?
#8 - 30 mars 2004 08:13
Jag har inget L-nummer på den :( sitter på nätet och försöker lista ut genom bilder vilken de är. Den är mycke ljusare än mina andra l-144. Den är enfärgad ljus brun. Jag har två varav den ena har börjat utveckla borst (borde vara hane) en hona som är slät om nosen :)

Mvh Mattias
#9 - 30 mars 2004 08:16
Du har ingen möjlighet att ta kort på dem och lägga upp? JE - Kungen på alla malar- dyker ju in här ibland och kan säkert identifera den om ingen känner igen den!
#10 - 30 mars 2004 09:37
Bra Idé ! ska fixa kort ikväll och lägga ut :)
#11 - 30 mars 2004 12:03
sätt en grotta eller en rot gärna något dom kan krypa in i sätt den där det är som mest strömt i akvariet,vid pumpen eller var det nu är,de gjorde jag och hanen la sig direkt där inne och i går så tittade 2 stycken ynken ut jätte söta.lycka till
#12 - 6 april 2004 13:48
Hur stor ingång bör man ha i grottan/orna. Jag hade tänkt ha en stor och 2 små grottor. och hela baksidan full me långa växter. + ettt par rötter . och några utspridda mindre växter. Jag tänkte ha (som fiskar) 2 guldancistrus. 5 (vanlig)ancistrus.

Låter detta bra ?

Går det att odla otcinclus i samma akvarium ?
#13 - 6 april 2004 14:37
Mazi, varför inte göra en egen tråd?
#14 - 6 april 2004 14:52
Då skriver folk : SÖK PÅ FORUMET FÖR H*LVETE !!!!!!!!!!!!!!!!!
#15 - 6 april 2004 15:36
hej jag fick inte mina malar att leka fast jag hade en rot med hål i, det visade sig att hålet var för grunt och litet så vi borrade det större och vips så började de leka direkt fast vi ej gjort vatten byte eller ngt annat. det är tydligen mycket man ska tänka på!
MvH maria
#16 - 6 april 2004 16:16
Mazi... Hur många Ancistruspar du kan ha i karet beror ju på hur stort det är...
Bra cirkulation är något att tänka på... och hur mycket plats man har för ev yngel när dom väl kommit igång. Ska man bara odla för skojs skull så tycker jag att ett par räcker... annars svämmar man över av yngel till slut.
Är inte ottosar närapå omöjliga att odla???
#17 - 6 april 2004 16:26
Jag ska kanske så småningom bygga ett akvarium i smyg (mamma inte se). Sen köper jag pump och sånt till det ... Då ska jag "fylla" det med yngel. och så har jag ett yngelkar där några kan bo .. sen har jag 4 andra akvarium där några kan bo. + några djuraffärer där några kan bo
#18 - 6 april 2004 16:31
Jodå Mazi, det brukar inte vara något problem att få iväg ynglen till någon affär... när de blir nog stora. Grejen är bara att när paren kommit i gång så leker de typ var 6:e vecka... varje gång får du mellan 50 och 150 yngel och de behöver du ha plats för i två till tre månader innan de är nog stora för att sälja... tänk själv får du se hur det kan se ut med tre lekpar.... Jag ville inte avråda... bara förvarna.
I Östersund finns det två djuraffärer... vi håller den ena med alla Ancistrusyngel de säljer i princip... och vi har bara två lekpar...
#19 - 6 april 2004 17:12
OK..
#20 - 24 juni 2004 22:29
Jag MÅSTE bara få berätta. :)
Läste inläggen om att stoppa ner en kruka till
sina malar. Sagt och gjort. Var och köpte ett antal
helt vanliga lerkrukor. 3,5:-st :)
Fixade till dom på kvällen. Öppnade upp hålet ordentligt
eftersom de malarna vi har på jobb är runt 10cm långa.
Köpte krukorna den 14 denna månad och stoppade ner den
i akvariet den 15de. Och hanen har gjort precis så som
ni skrivit att den står och syresätter vattnet.
Kollade i krukar idag. Massor!! av små malar. :)))
Otroligt glad. Det har bara gått 9 dagar sen jag stoppade
ner krukan. Helt otroligt. Var bara tvungen att berätta.

Är det många som dör av de små under sin uppväxt tror ni?
#21 - 24 juni 2004 22:41
Gör ordentliga vattenbyten och stödmata ynglen med t ex squash, tinade, skalade gröna ärtor, tinad brysselkål så får du nog många yngel att överleva. Om dom har hyffsat med utrymme förstås.
#22 - 24 juni 2004 22:52
Kan man mata dom med algtabletter?
#23 - 25 juni 2004 03:15
Ja, men droppa gärna ned en bit gurka och gröna (skalade) ärtor till dem (etc, se Sonjas inlägg), så växer de fortare. Brukar mata mig själv med det som blir över [:)].
#24 - 25 juni 2004 07:36
Hej !

Ancistrusyngel skall ha MYCKET MAT ! Blötlagda torrfoderflingor,räkmix,fodertabletter,alg-wafers,gurka,brysselkål,fiskbullar mm.Läs gärna artikeln om Ancistrusmalar på; www.bollmoraakvarieklubb.org
Lycka Till !
#25 - 25 juni 2004 13:57
Tror ni dom klarar sig till på måndag utan mat?
Eller måste man åka in till jobb och ge dom lite
mat i helgen? Men dom är ju bara i krukan hela
tiden. När simmar dom ut och äter då?
#26 - 25 juni 2004 14:52
Från att rommen precis lagts tar det ca 14 dagar innan de äter själva. Dom har en rejält stor gulesäck som de lever på först.I början sen så hänger de på rutorna och gnager lite. Det tar några dar till innan dom hittar till den maten du lägger ner. Om du sen lägger i en bit squash på fredagar så räcker nog det till måndag utan att du behöver åka dit, tror jag. Men vattenbyten är väldigt viktigt när man matar hårt. Det blir lätt sunkigt. Ju större filter man har ju bättre. Men har man ett stort innerfilter kan ynglen ibland ta sig in i filtret. Det beror på filtermodell. Dom gillar att sitta på just filtret att gnaga, i alla fall mina yngel.
#27 - 25 juni 2004 19:14
Men de 14 dagarna ska dom klara sig själva innan man
måste stödmata dom? För dom simmar ju inte ut. Dom är
ju bara i krukan.
#28 - 25 juni 2004 19:28
Ja just det. 14 dagar från äggläggning. Jag fattade aldrig när det blev rom? Först tar det ca 5 dygn innan det kläcks. Sen hänger/ligger de och absorberar gulesäcken. Dom är alldeles ljusa första dagarna efter kläckning. Det är inte förrän de simmar ut som man kan börja ge dom något. Mina knaprade alger från rutorna några dagar till innan de hittade squashen. Så från romläggning till dom äter är det minst 14 dagar. I alla fall mina gjorde så :-)
Det är ingen idé du lägger i något förrän de visar sig. Ja, de vuxna vill väl ha mat förståe ;-)
#29 - 25 juni 2004 19:44
Okej. Men då behöver jag inte åka in imorgon.
Dom får mat varje dag av någon som är där.
Så det är ingen fara. Det har ju bara gått
10 dagar sen jag stoppade ner krukan så dom
kan bara vara ett par dagar gamla. Hoppas
hoppas dom klarar sig. :)
#30 - 25 juni 2004 19:47
Vad roligt att du/ni fick lek så fort. Hur stort akvarium går dom i och hur mycket annan fisk finns det där?
#31 - 25 juni 2004 19:58
Det är ett 160L. Det finns 10 guldbarb och 15 neontetror
Och två andra fiskar. Världens snällaste fiskar de två
andra. Har inget namn på dom. Var inte med och köpte
dom. Sen givetvis de två malarna. :)
Hur många % brukar klara sig av de små?
#32 - 25 juni 2004 20:21
Vad bra, det låter som om de får utrymme. Hm, hur många som klarar sig, tjaa, beror på hur mycket mat de får och att vattnet är bra. Då brukar inte speciellt många dö. Dom verkar mest känsliga vid miljöbyte och vid dåliga vattenvärden. Är honan stor kan det vara mycket yngel i krukan, över 50 säkert och kan vara uppåt 100.
#33 - 25 juni 2004 20:30
hehe. okej. Kanske man ska försöka hitta någon som är sugen på
malar sen då. Om flera klarar sig. Vi bytade vatten igår.
Så när dom börjar simma så kan man inte flytta dom direkt?
Honan är runt 10cm om inte större. Bör man byta vatten oftare nu
då än innan? Vi har bytat varje vecka som man ska.
#34 - 25 juni 2004 20:41
Med ett så pass stort kar klarar det sig kanske med en gång i veckan. I alla fall i början. Det beror på hur många det är och hur mycket mat dom får. Sen när de blir större, över 4 cm, kan ni höra med någon zooaffär. Dom brukar inte vara svårsålda.
#35 - 25 juni 2004 20:44
Okej. :) Så när dom är runt 4cm då kan man flytta dom till andra
akvarium? Så otroligt glad över de små liven. :)

Du svarar otroligt snabb :)
#36 - 25 juni 2004 20:58
Det är bara för jag sitter som limmad vid datorn just nu, och ämnet intresserar mig. Jag har en kull ancistrusar som har ätit själva någon vecka nu, och dom är MÅNGA. Jag kan lätt räkna till 70 st och då är akvariet inrett med rot, sand, stenar och en massa växter. Hur många ser jag inte, tro. Honan är jättestor och ynglen går i ett eget akvarium på 60 liter. Jag flyttade över hanen, rommen och kokosnöten dom låg i. Sen när ynglen simmat ut flyttade jag tillbaka hanen och nöten. Det är ju bättre att ynglen blir lite större sen innan ni säljer, tycker jag. Dom är så pass känsliga vid 4 cm tycker jag mig ha märkt. Men det är så små man brukar kunna hitta i zooaffärerna.
#37 - 25 juni 2004 21:22
okej. hehe. Så du menar vi ska föda upp kanske 70st. HAHA. Du skulle se mig le nu! :)
Folk som kommer till jobb kommer tro vi är galna ju! *ler*

Du har inga foto på dom när dom är små fram till nu?
#38 - 25 juni 2004 21:29
Nej tyvärr ;-) Det blir mitt nästa projekt att skaffa digitalkamera och fota firrar. Jag har skrivit om mina ancistrusar i dagboken om du vill läsa. Där står precis vid vilka datum dom kläcktes och när de började äta. Om du ler nu så kommer du att storskratta av förtjusning när ynglen simmar ut och sitter överallt på rutorna. Dom är exakta kopior av de vuxna. Dom är så in i helskotta söööta!!!! Sen är det så att har de vuxna väl börjat leka så kommer de troligen att göra det snart igen.
#39 - 25 juni 2004 21:42
Okej. Då skulle du sett mig när jag såg att där var små liv i krukar. :)
Oki. Ska kolla din dagbok. Kan knappt vänta tills dom simmar ut! :))
Hur stora är dom då när dom simmar ut?
Bara inte våra guldbarber äter upp dom! Dom äter allt.
#40 - 25 juni 2004 21:45
Dom är ungefär 1.5 cm då dom kommer fram. Jag vet inte riktigt hur barberna kan tänkas bete sig. Dom är ju lite tuffa, men ynglen är inte så himla små. Det är väl bara att hålla tummarna.
#41 - 25 juni 2004 21:49
hmm. Då är dom ju ganska stora, men det är guldbarberna också
ju. Hade man bara kunnat flytta dom hade jag tagit hem dom
och skött om dom där. Jag fattar inte hur pappan lyckas hålla dom
kvar i krukan utan att dom sticker. :)
#42 - 25 juni 2004 21:55
Det är inte så det funkar. Ynglen vill inte ut förrän de blir hungriga. Hanen ligger där och fläktar för att få cirkulation på vattnet men ynglen stannar själva kvar. Det är ju tryggt där i krukan hos pappa ;-)
#43 - 25 juni 2004 22:21
Okej. Trodde dom var nyfikna och ville ut och "kolla läget". :)
Men visst. Tänker man efter så är det ju som du säger.
Det är ju säkert med en pappa som är X-antal ggr större än dom själva som vaktar. Och det är ju klart med maten också. Bättre
att käka det som finns där man ligger istället för att söka
upp annan mat.
Just det. Vi har ju för 17 2st Palettciklider och 5st små också.
Minnet är inte vad det borde vara. :)
#44 - 25 juni 2004 22:41
Paletter har jag haft förut, men hade inga ancistrusyngel då. Men ynglen har ju 160 liter och säkert en massa växter att "gömma" sig i. Det går säker bra. Dom är ju så pass stora när dom kommer fram. Jag skrev väl att tinade, skalade ärtor och tinad brysselkål var poppis också. Squashen blir sunkig efter några dagar så man får byta ut den då och då. Nu brukar förstås de vuxna vara/bli väldigt förtjusta i det. Så det går nog åt. Barberna kommer nog att äta ärtor också föresten.
#45 - 25 juni 2004 22:49
Okej. Får verkligen hoppas dom lämnar dom i fred. Annars ska
jag nog visa vem som bestämmer. *ler* Palettcikliderna vill
ju sååååå gärna ha den krukar som malarna har. Så dom ska få
en egen på måndag. Då kommer dom bli överlyckliga.
Du tar frysta ärter då?
Hur många ärtor brukar du ge dom?
Gurka går också bra?
#46 - 25 juni 2004 22:55
Jag har inte testat gurka. Det borde funka men den är inte så matig i konsistensen. Jo jag tar frysta ärtor och tinar dom i lite ljummet vatten. Sen klämmer jag ut halvorna ur skalet. Du får prova dig fram till hur mycket för alla fiskar brukar vara intresserade. Men du kan ju börja med bara 10 ärtor först och se hur poppis det blir. Jag brukar mosa sönder några mellan fingrarna åt de övriga fiskarna. Men av med skalet. Jag går och lägger mig nu. Natti-natti!
#47 - 25 juni 2004 23:00
Jo släng inte i för mycket grönsaker heller. Prova dig fram lite. Det som inte äts upp ligger och blir dåligt. Ynglen äter inte så himla mycket i början. Om du lägger i squash så ta en liten skiva först, kanske 2 cm, så du ser hur mycket som går åt.
#48 - 25 juni 2004 23:04
Okej. Ska testa lite med ärtor på måndag.
Tackar för alla snabba och bra svar.
Det kommer att komma fler frågor med tiden. :)

Gonatt!
#49 - 30 juni 2004 06:14
Nu har dom simmat ut! Och är just nu mat till de andra fiskarn!
Om dom blev glada fiskar? JOO. Dom blev, men inte vi. Det är (var) mellan 70-100st ungar. En jä_la massa :)))

Ni tror det är helt omöjligt att ta hem några till ens akvarium
hemma? För just nu blir alla uppätna. Kanske inte alla men nästan alla. :(
Fiskarna jagar ju dom som galningar tyvärr!

Annons