Hur får man kampfiskar att leka?

#1 - 2 oktober 2007 08:15
Hej

Har nyligen köpt in några kampfisk honor till min kampfisk hanne. Jag skulle vilja få dem att leka. Hur ska jag göra? Vad krävs för att fikskarna ska trivas och börja leka. Mitt akvarium är 38L och har en del växter men har bra utrymme att simma på.

Tacksam för tips, råd och länkar

MVH

Kristin
#2 - 2 oktober 2007 08:55
Hej Kristin!

De vill ha mycket växter och gärna flytväxter och lugnt vatten. Lågt vattenstånd (15-20 cm) kan hjälpa. Fast jag är rädd att ditt akvarium är för litet för 1 hane och 3 honor. När de har lekt kommer hanen nämligen att vilja jaga bort alla honor, men i ett så litet akvarium kommer de stackarna inte att ha nånstans att ta vägen och det kan sluta i katastrof för honorna. Dessutom vill även honorna ha sina egna revir, även om dessa är mindre än hanens.

Jag måste dock tillägga att jag inte har nån personlig erfarenhet av lekande kampfiskar, utan har bara läst det som andra kunniga människor har skrivit. Har själv precis skaffat 4 Betta imbellis som bor i ett 110 liters akvarium och hoppas att det blir lek där.

Du kan även fråga på http://kampfiskar.mylava.net/index.php
#3 - 24 oktober 2007 15:40
Kristin skrev:
Hej

Har nyligen köpt in några kampfisk honor till min kampfisk hanne. Jag skulle vilja få dem att leka. Hur ska jag göra? Vad krävs för att fikskarna ska trivas och börja leka. Mitt akvarium är 38L och har en del växter men har bra utrymme att simma på.

Tacksam för tips, råd och länkar

MVH

Kristin

Hej!

Titta i våran dagbok där kan du få tips och råd.

MVH Anna!
#4 - 24 oktober 2007 19:28
hej har lite tips hur jag fick min hane att börja leka . det funkade för mig men ni får rätta mig om jag har fel.

tog ett tomt akvarium men vatten från det andra akvariet lägg i ex en hög sten eller i mitt fall en skiffer skiva, och en annan i ett hörn. ingen sten eller sand på botten om du måste ha det skaffa en svart platt sten eller något annat mörkt och platt som du kan lägga under skummboet.
ca 20 cm högt vatten i . lägg i hanen själv, i ca 25-28 gradigt vatten i akvariet, låt det gå några dagar och hanen kommer börja bygga skummbo runt stenen som du lagt dit om den är vid ytan, efter ca 2-3 dagar efter start kommer han vara klar och då kan du sätta i 1 hona som är könsmogen kolla runt magen. är hon tjock så är hon mogen annars vänta, du får nu vara med på att hanen kan jaga honan gör han det mycket plocka ur honan igen och vänta några dagar han är nämnligen inte klar med boet.

om han är det så kommer honan simma fram mot hanen med huvudet riktat mot botten och hanen kommer ligga under skummboet och inte jaga alls
han kommer slingra sig runt henne och klämma, dom blir då fölamade en kort stund och båda flyter upp till ytan och hon kommer släppa ut ca 10 ägg och han kommer plocka upp dom med munnen och spotta in dom i boet, efter ca 7-8 timmar så kommer dom vara klara och honan kommer vara helt söndrig och slut. hanen kommer behöva ljus dyngret runt så han kan plocka upp äggen som faller ner från boet därav inget sand så han hittar dom,

när du har lyckats så här långt så kan du skicka pm så kan jag skriva mer.
om din hane inte bygger något bo så kan det vara att han är sönder avlad och inte har den instinkten eller så vill han inte. om du vill så kan du ev få en bra avelsfisk av mig

ps det där med värmen funkade sket bra för mig. han byggde inget bo alls först men när jag höjde värmen så började han bygga

kram på er alla
#5 - 24 oktober 2007 21:34
boris skrev:
hanen kommer behöva ljus dyngret runt så han kan plocka upp äggen som faller ner från boet därav inget sand så han hittar dom

Intressant läsning! Men just det här tycker jag är lite märkligt. För i naturen är det inte ljust dygnet runt och botten består av sand eller lera med en massa blad, grenar och annat bös...
#6 - 25 oktober 2007 17:10
ok vill inte verka tycken eller kaxig men nr 1 ljuset skall inte vara stor lampa direkt mot utan svakt ljus så han kan arbeta på natten med, och det har du i naturen i form av månljus,

2 ingen sand är dels för att det är lättare att hålla rent om att han inte ska behöva jaga så mycket efter äggen och på detta viset så överlever fler
#7 - 25 oktober 2007 17:28
Ok
#8 - 28 oktober 2007 22:41
Blev jättesugen på att försöka få mina kampfiskar att leka nu, när jag fick det så bra beskrivet hur man ska göra:)
Men jag fattade inte riktigt det där med stenen? Hur ska den stå, i förhållande till vattenytan? Kan du förklara lite tydligare? Kort på det, kanske? *frågvis*
#9 - 29 oktober 2007 07:07
Jag gjorde som jag har sett att andra har gjort; tagit en plast mugg och klippt den så det e halv, sen satte jag den vid vattenytan där det är mest vatenstilla. Hanen har gjort ett fint skummbo. Problemet e att han klarar inte av att få nån tjej intresserad utan han jagar mest alla honor. Man kan ju inte få kärlek med tvång ;)
Vad ska jag göra så att han inte bara jagar dem?
#10 - 29 oktober 2007 08:55
Min tuffaste imbellis jagar också bara bort alla som kommer i hans närhet.
#11 - 30 oktober 2007 08:50
Grr mina tre honor är totalt ointresserade av min Laguna :( Han flexar o flexar men de simmar bara iväg när han visar sina fina fenor :( Hur ska jag göra för att de ska bli intresserade? Pep-talk med honom? :P
Han har som sagt en kopp som han gör bubblor i men ja honorna e tråkiga :(
Halp
#12 - 30 oktober 2007 09:13
Vänta och hoppas kanske.

Jag har fått tipset om att börja mata med nykläckt artemia. Då kanske de vuxna känner att förhållanden är gynnsamma för yngel (gott om mat som barnen kan äta) och blir på lekhumör.
#13 - 30 oktober 2007 09:24
Kan man köpa det vartsom eller finns det bara på i utvalda butiker??
Sen, kostar det mkt? Är en fattig student :P
#14 - 30 oktober 2007 09:54
Man köpen äggen och saltet och sen kläcker man dem hemma. Man kan göra det i ett hemmabygge eller så köper man en artemiakläckare som kostar ett par hundra. Jag har en sån och kan verkligen rekommendera det. Det rör sig om en engångsutgift och det är väl värt pengarna.

Tror dock inte att det finns att köpa i alla affärer.
#15 - 30 oktober 2007 10:16
Var köper du det då? Eftersom att Linköping e en bit från Gbg så tror jag inte att jag kan åka bara sådär för att skaffa mig det :P men du kan ge mig tips på var man kan skaffa det iaf :)
#16 - 30 oktober 2007 17:03
Nej det förstår jag :D Jag vet tyvärr ingen affär i Linköping. Jag kan tänka mig att Södermalms akvarieaffär i Sthlm har det, men det är ju en bit dit. Å andra sidan är affären väl värd ett besök: www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Annars kan du nog beställa från PWSS. Kolla här:

http://www.pwss.nu/product.php?productid=1773&cat=0&page=1

http://www.pwss.nu/product.php?productid=1774&cat=0&page=1

http://www.pwss.nu/product.php?productid=2458&cat=0&page=1
#17 - 30 oktober 2007 17:56
Men då....jag tror att mina tre honor har dominansen i akvariet, stackars Laguna ser hängig ut o är mest vid sanden dessutom försöker han inte ens flexa eller göra skumbo :(

Tack btw för länkarna....nu vet jag iaf hur det ser ut, så kan jag knalla till djurbutikerna i stan o checka om de har det ^^
#18 - 30 oktober 2007 18:16
Nayya skrev:
Men då....jag tror att mina tre honor har dominansen i akvariet, stackars Laguna ser hängig ut o är mest vid sanden dessutom försöker han inte ens flexa eller göra skumbo :(

Jag tror faktiskt att det beror på att akvariet är för litet för en hane och tre honor. Du borde nog ha minst 100 liter.

Nayya skrev:
Tack btw för länkarna....nu vet jag iaf hur det ser ut, så kan jag knalla till djurbutikerna i stan o checka om de har det ^^

Var så god :) Eller så kan du fråga dem om de kan ta in grejerna åt dig.
#19 - 30 oktober 2007 18:21
Är verkligen 46l för lite? :(
Om jag skaffar nån grotta som de kan gömma sig i? Har redan en rot som har ett bra hål i o en del växter..Att det måste va så svårt! :(:(

Jopp, känner nåra på djurkompaniet så det går nog att fixa ^^
#20 - 30 oktober 2007 19:29
Nayya skrev:
Är verkligen 46l för lite? :(

Om jag skaffar nån grotta som de kan gömma sig i? Har redan en rot som har ett bra hål i o en del växter..Att det måste va så svårt! :(:(

Ja 46 liter räcker för EN ensam hane, men vill du även ha honor behöver de betydligt större utrymme. Tänk på att även honorna vill ha sina egna revir.

Nayya skrev:
Jopp, känner nåra på djurkompaniet så det går nog att fixa ^^

Låter bra! Men fundera även på ett större akvarium.
#21 - 30 oktober 2007 19:57
Ush...då är han doomed alltså :( Kan man inte skärma av hälften av akvariet så att han kan ha en egen del? eller nåt liknande?
Nu har det eskalerat till att han knappt orkar simma utan simmar till ytan då o då...synd på en sån vacker hane, hans nedre "slöja" är helt strimlad :'(

Mjo...pojken vill skaffa sig ett 150l men så vill han ha köttätandefiskar :/ men men..
#22 - 30 oktober 2007 20:39
Nayya skrev:
Ush...då är han doomed alltså :( Kan man inte skärma av hälften av akvariet så att han kan ha en egen del? eller nåt liknande?

Det skulle du kunna göra, men då blir det nog för litet både för honom och även för honorna. Den bästa lösningen hade varit ett akvarium på 100 liter.

Nayya skrev:
Nu har det eskalerat till att han knappt orkar simma utan simmar till ytan då o då...synd på en sån vacker hane, hans nedre "slöja" är helt strimlad :'(

Honorna betraktar nog honom som en inkräktare på sin/a revir och vill att ha ska flytta på sig, fast det kan han ju inte göra.

Nayya skrev:
Mjo...pojken vill skaffa sig ett 150l men så vill han ha köttätandefiskar :/ men men..

Hmm, de flesta fiskarna är ju köttätare, iaf delvis. Eller vad menar du?
#23 - 31 oktober 2007 04:39
Boris: Vad ska du med den svarta stenen till under skumboet om du nu har en lampa tänd?

Som Batski skrev så är ni välkomna till http://kampfiskar.mylava.net

Det är ett specialforum för just kampfiskar
#24 - 31 oktober 2007 07:00
Batski: Problemet e löst.....Laguna e död :(

Med köttätande menar jag gäddciklider :P
#25 - 31 oktober 2007 08:49
Nayya skrev:
Batski: Problemet e löst.....Laguna e död :(

Jag beklagar [:(]

Nayya skrev:
Med köttätande menar jag gäddciklider :P

Då är 150 liter på tok för litet för dem. Många gäddciklider behöver 700 liter eller mer och även de minsta skulle behöva minst 250 liter. Så antingen ska han satsa på ett betydligt större akvarium eller lägga ner tanken på dessa fiskar.
#26 - 31 oktober 2007 14:17
Visade sig att det finns Bakteriell fenröta i akvariet :S....honan jag släppte in igår e död, precis som jag förutsåg innan jag stack till skolan 5h tidigare...

Åhå....jag ska säga det till honom så att vi inte plötsligt får ett akvarium på 700l i min 39kvm lya :P
#27 - 31 oktober 2007 14:50
Har ett extraakvarium hemma som står tomt nu, så ja tänkte att det kanske skulle kunna bli ett kamplek-akvarium...

Så, om jag har fattat detta rätt:
[LIST]
[*]15-20 cm vatten
[*]Inget grus
[*]Relativt varmt (25-28 grader)
[*]Mörka, flata stenar, som han kan bygga skumbot mot(typ)
[*]"Nattlampa"
[*]Först hanen i, så han bygger skumbo
[*]Efter det i med honan så dom får "para sig"
[*]Ur med honan, låt hanen vara kvar och passa äggen[/LIST]Sen har jag lite frågor på detta(rätta gärna om jag fattat nåt fel)
Det är väl knappast möjligt att ha nån pump i 15-20 cm vatten? Behöver man ha nån cirkulation?
Ska man ta ur hanen när ynglen "kläckts"?
Hur ska ynglen sen matas?
#28 - 31 oktober 2007 15:25
Måste man ha flytväxter till dom?
#29 - 31 oktober 2007 17:17
nygren_91_ skrev:

Det är väl knappast möjligt att ha nån pump i 15-20 cm vatten? Behöver man ha nån cirkulation?

Cirkulation behöver de inte ha. Däremot tillräckligt med bakterieflora som bryter ner ammonium/ammoniak och nitrit. Och utan sand och annan inredning har bakterierna långt ifrån tillräckligt med ytor att leva...

Jag skulle istället satsa på fin sand, lavasten (bra tillhåll för bakteriena), rötter och gott om växter. Och ja gärna flytväxter.
#30 - 31 oktober 2007 17:21
Nayya skrev:
Visade sig att det finns Bakteriell fenröta i akvariet :S....honan jag släppte in igår e död, precis som jag förutsåg innan jag stack till skolan 5h tidigare...

Som sagt, skaffa aldrig några nya fiskar så länge du har dödsfall i akvariet och låt det även gå minst 1 månad (karantän) efter sista dödsfall. Det är ju inte schysst mot fiskarna att döma dem till en plågsam död?
#31 - 4 november 2007 20:34
Läs www.betta4all.com kan man få lite översikt om Kampfiskarna, om ni är intresserade.
#32 - 5 november 2007 03:49
Har även lagt till ett bättre forum på bettas4all än det andra vi hade

Adressen: www.bettas4all.com/forum/index.php

Det är bara att registrera er och logga in så kan ni läsa/skriva

Hong: Rätt adress till min hemsida är: www.bettas4all.com
#33 - 13 november 2007 21:16
hur svårt tycker ni att det är att få lek på kampfisk?
är ju nybörjare men vill gärna testa.:)

och hur får man en som inte är "sönder" avlad?
skulle ju vara roligt om det gav något:)

hade.

axel
#34 - 16 november 2007 12:38
igen?
#35 - 17 november 2007 04:26
Det är inga problem att få dom att leka
#36 - 18 november 2007 12:12
hmm.. hejsan. jag "lånar" tråden lite så jag slipper starta upp en ny =).

hade också tänkt mig försöka få lek på mina kampfiskar.:) men jag har inte riktigt förstått en sak hur är det med pump. för det är vell så att de inte vill ha strömt vatten så ska man hoppa över helt eller ska man ha en liten som bara sätter lite fart på vattnet? och hur svårt tycker ni att det är att få lek? vill ju se resultat:) hehe..

hade!
#37 - 3 februari 2008 12:05
Du kan köra med en något underdimensionerad pump som du ställer in på minimum.

Annons