hur får man igång leken??

#1 - 12 februari 2004 13:45
Hej!
Tänkte höra om någon som kan och vet lite om Saulosi hur man får dom att leka!! Tänkte jag skulle prova på det!
Något speciellt jag måste tänka på???
Foder??? Jag gör med räkmix!
Inredning???
Tempen i vattnet??? Jag har stadigt 27grader

Tacksam för råd och tips!!
Mvh Milla
#2 - 12 februari 2004 13:54
Malawisjön är relativt stabil i vattnet så någon regnskogssimulering blir nog inte aktuell. Dom leker så fort dom blir lekmogna om du har
1 en hona och en hanne
2 bra matade exemplar
3 bra vatten
Det är allt som behövs.
MVH
Magnus
#3 - 12 februari 2004 14:48
Hej!!
Dom är könsmogna, tänkte om det fanns några specella knep att få dom att leka.. Alltså bara att vänta!!!
Men tack för tipsen!!
Mvh Milla
#4 - 12 februari 2004 18:13
Ojojojoj....
Jag blir galen på mina saulosi dom är fullvuxna båda två (en hane + en hona) hanen visar lekbeteende hela tiden (vibrerar) men honan simmar bara undan. "SNARK"
Skulle så gärna vilja ha lite saulosi yngel.

Lycka Till med dina saulosi Millas.
#5 - 12 februari 2004 22:09
Mina ciklider brukar leka efter att jag bytt vatten.
Om jag verkligen vill ha dom till lek så matar jag dom inte på ett par dagar och sedan byter jag vatten. När jag fyller på karet så har jag vattentempen på det nya vattnet ett par grader kallare än det som jag bytt.
Detta brukar sätta igång mina ciklider.
Andra har säkert andra knep.
#6 - 13 februari 2004 20:38
Manga av dom Afrikanska cikliderna leker under regn perioden. Stora vatten byten med en nagot lagre temeratur sa tror dom att regnen har kommit. Det har tydligen nagot att gora med att regn vattnet skoljer ner stora mangder mineraler i sjon och det foder en myriad av mikro organismer som ynglen lever av. Samma funkar aven pa manga Syd Amerikanska fiskar som tror att mineral rika vatten ar pa vag fran Anderna nar man haller i lite kallare vatten.
#7 - 13 februari 2004 20:55
Tackså mycket för alla råd och tips nu ska jag prova!! Sätter igång mitt akvarium i helgen så iveckan ska det vara i full gång!!!
Hör av mig och talar om hur det går!!
Milla
#8 - 15 februari 2004 18:38
Hör gärna av dig det ska bli spännande, hoppas det funkar för dig.
Gör det de så ska jag genast göra detsamma.

Annons