hej jag vill vet a hur man får guppy till att leka har just nu 2hanar och 4honor tillsammans med 2 små malar 3cm och 4 ballong mollys och 2 dvärgguramisar
finns det något jag kan göra för att få dom att leka,hur ofta leker dom
akvarium + guppy + vatten = yngel :D nee men dom kommer förmodligen leka om dom inte redan gör det :) hur länge har du haft dom ? de kanske har lekt och ynglat utan att du märkt det ?? för de har oftast inget emot att äta sina små yngel :(
jasså inte längre, haha !!! dom kommer nog leka ska du se :) om du vill att många yngel ska överleva så kan du lägga den gravida honan i en födobur precis inanan hon ska föda :) !!! vems frofil kollade du ?? var det min zoon ??
[quote=_stiffe_]men guppys kan ju inte veta att adom ska leka var 4e vecka dom e ju ingen almenacka;);)
hur mpnga guppys har du i ditt kar??;)[/quote]
Dom behöver inte leka var 4:e vecka. Om dom leker en gång så kan man, om man vill, skilja på dom och sedan får honan yngel var 4:e vecka utan hanne! :p
Det kallas förrådsbefruktning.
Inte för att man ska skilja dom åt, men det behövs bara en lek för att hon ska få yngel i 4-6 månader framåt!!!
[quote=_stiffe_]men hur vet man att dom är "gravida" har nämligen två honor som är lite rundar om magen än dom andra två honorna kanske snart föder vem vet;)[/quote]
När dom är gravida är dom väldigt runda. Mina honor ser ut som om dom svalt en stenkula!
Men det är bara att vänta och se, tror ingen här kan säga om dina guppyhonor är gravida eller inte, om du inte visar bilder.
Men som sagt vänta och se och ha TÅLAMOD! Yngel kommer det från guppyna, garanterat!!! :p
[quote=_stiffe_]men hur vet man att dom är "gravida" har nämligen två honor som är lite rundar om magen än dom andra två honorna kanske snart föder vem vet;)[/quote]
Dom får 2 svarta prickar/fläckar vid analfenorna (det är dom svarta ynglena i magen som syns ;))
[quote=_stiffe_]ok då har dom yngel hihi :) men äter dom sina yngel ?[/quote]
Om det är vanliga guppy du har så kan dom äta upp sina yngel. Det är därför bra om du har mycket växter, javamossa t.ex., som ynglen kan gömma sig bland.
Eller att du tar upp honorna i en yngelkasse när det är dags.
Jag trodde mina honor skulle få yngel nu 4 veckor efter jag haft akvariumet, men de ser inte tjocka ut ett dugg och har aldrig gjort. De borde la ha lekt nu snart och de bode ju bli tjocka? Men de är inte tjocka ett dugg. Tror inte de har lekt.
guppy leker jätte lätt.....vet många ggr jag har väntat påyngel just en dan jag tror de ska föda men nähä, då har inga kommit...men sen dan efter.....så tänder man akvariet och där vimlar av en massa yngel xD.....så snabbt kan det gå ;)
Guppy kan ha två olika strategier vid förökning. Antingen använder de sig av sigmoidbeteende, som Wierdalien talar om, för att visa upp sig och få honan att välja dem eller om de inte är så attraktiva eller om det finns mycket predatorer närvarande så använder sig hanen av tjuvparning. Forskning har visat att orangea hanar är mest attraktiva för honorna och har man två som är jämställda så väljer hon den största av dessa.