hur får man Goldens att börja tugga?

#1 - 4 augusti 2007 23:18
hej!

jag har ett kar med 4 st Goldens samt 2 st Aulonocara

nu undrar jag lite, hur gör jag bäst för att få dem att föröka sig?
jag har 1 st Grolux Sylvania samt 1 st Philips Aquarelle lysrör

jag har en hel del grottor samt rådasand i botten

de växter jag har är Hygrophila, Anubias samt Vallisneria

tips för att få mina honor att börja "tugga"

de är ca 3-6 cm stora, det är väl tillräckligt för att de skall vara könsmogna??
den största hannen är ca 6 cm, den andra ca 4 cm, honorna är ca 4 cm långa

mvh

Kristoffer
#2 - 5 augusti 2007 01:12
Jadu, tror det sköter sig självt om de trivs. Har inte gjort något speciellt för att få igång leken, mer än att byta vatten. Trodde mina var för små faktiskt eftersom jag antar att de kan växa mer. Honan jag fick mina första små yngel med är inte mer än 6 cm iaf. Jag har också mycket grottor men Golden verkar faktiskt vara mest ute på öppet vatten. Däremot kör mina Maingano någon sorts Skanska-filial så jag trodde faktiskt att de skulle gå till lekförst. Visst, några goldens har också hjälpt till med grävandet. Dock har jag en stor och grymmt vacker golden-hane. Tror det är han som är far till ynglen. Tyvärr har jag inte sett något lekbeteende live ännu, men igår upptäckte jag ytterligare en hona som tuggar. Ska flytta över henne till yngelakvariet om någon vecka när den förra honan fått äta upp sig lite och slutar jaga in ynglen i skrevor och vrår. Men det kommer nog lek för dig med snart, håll ut!
#3 - 5 augusti 2007 18:16
Pegrasus skrev:
Jadu, tror det sköter sig självt om de trivs. Har inte gjort något speciellt för att få igång leken, mer än att byta vatten. Trodde mina var för små faktiskt eftersom jag antar att de kan växa mer. Honan jag fick mina första små yngel med är inte mer än 6 cm iaf. Jag har också mycket grottor men Golden verkar faktiskt vara mest ute på öppet vatten. Däremot kör mina Maingano någon sorts Skanska-filial så jag trodde faktiskt att de skulle gå till lekförst. Visst, några goldens har också hjälpt till med grävandet. Dock har jag en stor och grymmt vacker golden-hane. Tror det är han som är far till ynglen. Tyvärr har jag inte sett något lekbeteende live ännu, men igår upptäckte jag ytterligare en hona som tuggar. Ska flytta över henne till yngelakvariet om någon vecka när den förra honan fått äta upp sig lite och slutar jaga in ynglen i skrevor och vrår. Men det kommer nog lek för dig med snart, håll ut!

hej!

jo jag får hoppas det

jag har också en mycket fin Goldenhanne på ca 6 cm, honorna är mellan 3.5-5 cm

hoppas de börjar leka snart då!

ha re

Kristoffer
#4 - 6 augusti 2007 10:55
Finns säkert några trådar om man kan hjälpa till att trigga igång leken eller skapar optimala förhållanden i tanken om du söker runt på forumet också. Lycka till!
#5 - 6 augusti 2007 17:24
Pegrasus skrev:
Finns säkert några trådar om man kan hjälpa till att trigga igång leken eller skapar optimala förhållanden i tanken om du söker runt på forumet också. Lycka till!

Hej!

tackar!!

tror nog de börjar leka förr eller senare

får hoppas på det!

nu har jag börjat att mata mer sällan, efter ett tips jag fick på akvarieleasing

enligt dem så kan det bli så att om man matar för ofta så koncentrerar sig fiskarna så mycket på utfodringen så att de "glömmer" bort att leka

vem vet, men det är värt ett försök tycker jag

mvh

Kristoffer
#6 - 7 augusti 2007 10:33
Absolut, lycka till!
#7 - 8 augusti 2007 19:42
Pegrasus skrev:
Absolut, lycka till!

tackar!!

ha re

Kristoffer
#8 - 8 augusti 2007 23:10
Fick se en lek live idag! Nu har jag en Hongi-hona som tuggar också!
#9 - 10 augusti 2007 15:28
hej
va kul

köpte precis i dag 2 st Mainganos, en hona och en otroligt vacker hanne!!
kul!!!

mvh

Kristoffer
#10 - 10 augusti 2007 19:56
Håller med föregående talare att det troligtvis bara är att vänta och iakta så kommer leken så småningom. Golden har varit en av de malawi som varit mest leksäkra, har en 3+3 grupp som har lekt konstant i 1 år nu. Dock låter det som om dina är lite små för att börja leka.

Rådet om matningen är också något jag har god erfarenhet av. Övergödda fiskar leker mer sällan. Mata måttligt och håll gärna upp en 3-4 dagar ibland. Jag har fått igång lekar ett par gånger när jag har varit iväg på jobbresor.
#11 - 10 augusti 2007 20:01
Långås skrev:
Håller med föregående talare att det troligtvis bara är att vänta och iakta så kommer leken så småningom. Golden har varit en av de malawi som varit mest leksäkra, har en 3+3 grupp som har lekt konstant i 1 år nu. Dock låter det som om dina är lite små för att börja leka.

Rådet om matningen är också något jag har god erfarenhet av. Övergödda fiskar leker mer sällan. Mata måttligt och håll gärna upp en 3-4 dagar ibland. Jag har fått igång lekar ett par gånger när jag har varit iväg på jobbresor.

ok

tack för tipset

Kristoffer
#12 - 12 augusti 2007 20:10
Mina visade inga tecken på att föröka sig på flera månader efter jag hade köpt dom, blev lite besviken. Men så plötsligt en dag såg jag 2 honor som tuggade, så lite har det nog hänt medans man inte varit där :)
#13 - 12 augusti 2007 20:20
Daniel_N skrev:
Mina visade inga tecken på att föröka sig på flera månader efter jag hade köpt dom, blev lite besviken. Men så plötsligt en dag såg jag 2 honor som tuggade, så lite har det nog hänt medans man inte varit där :)

hej!!

ok
va kul då, det kommer säkert senare då

har bara en hona kvar nu som är liten, ca 3 cm, den andra dog tyvärr av någon anledning jag inte vet

sedan har jag 2 st hannar, hoppas på lite yngel längre fram
ha re

Kristoffer

Annons