Hur får man diskusar att börja äta oxhjärta?

#1 - 5 september 2006 17:32
Hej alla

Jag har ett litet problem: Jag har sedan gammalt 3st större diskusar (ca 15cm) Nu har jag köpt 4st små red melon 5-6cm, dessa har vuxit upp på oxhjärta hos uppfödaren och de äter även grandulat. Men mina "gamla" diskusar börjar att äta oxhjärtan med stor aptit, men slutar efter enbart ett par tuggor.

Har någon några tips hur man får igång halvvuxna diskusar att äta oxhjärta?

Tacksam för råd
#3 - 6 september 2006 06:26
coarex skrev:
Hej alla

Jag har ett litet problem: Jag har sedan gammalt 3st större diskusar (ca 15cm) Nu har jag köpt 4st små red melon 5-6cm, dessa har vuxit upp på oxhjärta hos uppfödaren och de äter även grandulat. Men mina "gamla" diskusar börjar att äta oxhjärtan med stor aptit, men slutar efter enbart ett par tuggor.

Har någon några tips hur man får igång halvvuxna diskusar att äta oxhjärta?

Tacksam för råd

Det är nog bara att vänta ut dom.
Tänk bara på att du ligger på en temp på 30c om du skall mata med oxhjärta.
Dom anses behöva denna temp för att smälta denna foderblandning.sug upp det som inte är borta inom max en halvtimma.Har dom tagit ett par tuggor så kommer de säkert igång med maten.

lennart
#4 - 6 september 2006 20:11
Jag kör ca 31 grader i karet. Alla diskusar börjar att äta med stor aptit men de "gamla" slutar efter bara ett par tre tuggor, de brukar vara hungrigare än så när de får annan mat (grandulat, discus futter, vita/röda mygglarver).

Så man måste ta bort den överblivna maten så snabbt........det visste jag inte. Jag låter den ligga i några timmar innan jag byter vatten.

Så enbart oxhjärta och ingen annan mat?

Må väl
#5 - 9 september 2006 14:12
Klart du skall ge annan mat med.oxhjärta kan du ge en gång/dag.
sedan d50+,granulat,räkmix röda+vita mygg.omväxlande för diskus är bra.

lennart
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 september 2006 14:47
Hur får man diskusar att börja äta oxhjärta?

Frågan är ju varför man måste få dom att äta ett onaturligt foder, som dessutom kräver att man håller fiskarna vid en onaturligt hög temperatur och som dessutom skitar ner akvariet rejält?
#7 - 9 september 2006 17:48
Oxhjärta är helt bannlyst i mina akvarium! Jag ger Diskusarna D+50 samt D-Vital plus, vilka båda är torrfoder, dessutom ger jag dom varje morgon fryst Artemia, samt beroende av tillgång svarta och vita mygglarver! Vad jag kan se så frodas dom och verkar välmående! Dom kan även handmatas med torrfodret i flingform!
Glömde använder även Tetras olika diskusfoder!
#8 - 9 september 2006 18:17
Frågan är ju varför man måste få dom att äta ett onaturligt foder, som dessutom kräver att man håller fiskarna vid en onaturligt hög temperatur och som dessutom skitar ner akvariet rejält?

Därför att man kanske vill få dom att växa snabbare....
Många använder just oxhjärta.
Tror inte att malar hittar gurka samt sqush ute i naturen heller...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 september 2006 18:31

OK - krasst ekonomiska skäl alltså gör alltså att man ökar förbränningen hos fiskarna och på så sätt förkortar livstiden;)
Kanske skulle man satsa på godis, chips och pizza som skolmat oxå - barnen växer ju snabbare[B)]

Nej men kanske foder som har ungefär samma näringsmässiga sammansättning som det foder man ger till herbivora malar och det är ju det som det handlar om - inte att de skall få samma foder.
#10 - 9 september 2006 18:36

Oxhjärta användes som du säger för att få diskusen att växa snabbare vilket gör att man kan sälja dom fortare! Problemet för den som köper dessa blir att dom inte blir så gamla, då deras lever blir förstorad av animaliskt fett!

Jämförelsen med gurka och squash haltar då samma ämnen finns i olika vattenväxter där dom lever vilda!
#11 - 9 september 2006 18:37
Kjell var snabbare :)
#12 - 9 september 2006 19:06
laerni skrev:
Oxhjärta användes som du säger för att få diskusen att växa snabbare vilket gör att man kan sälja dom fortare! Problemet för den som köper dessa blir att dom inte blir så gamla, då deras lever blir förstorad av animaliskt fett!

Jämförelsen med gurka och squash haltar då samma ämnen finns i olika vattenväxter där dom lever vilda!

Då var vi igång igen.:D
Har haft en diskus som blev 12 år o han har käkat oxmix hela den tiden. Inga fel på den levern inte. Ser snarare problemet att hålla vattnet rent i inredda kar som problemskapare. För den som är intresserad finns idag studier på detta bl.a publicerades i AquaCulture en studie av bl.a A Chong (Partial characterization and activities of proteases from digestive trackt of discus fish). Studien visar att diskusen har ungefär samma enzymprofil i tarmen som bäcköring, Så t.ex proteinrikt oxhjärta skapar mindre problem än t.ex ärtor o spenat Diskusen kan inte kan bryta ner detta trots att de äter det.l Och hur många ger inte räkmix med grönsaker i ???
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 september 2006 19:29
Studien visar att diskusen har ungefär samma enzymprofil i tarmen som bäcköring, Så t.ex proteinrikt oxhjärta skapar mindre problem än t.ex ärtor o spenat

Man har ju gått ifrån foder som innehåller proteiner från däggdjur viod matfiskuppfödning (t.ex. lax) så då borde man ju då också göra det för diskus.
Håller jag med om att det inte heller är så naturligt att ge diskus ett foder som innehåller en massa ärtor eller spenat - men bara för att man skippar oxhjärta så behöver väl inte det ersättas av grönfoder.

Och om nu oxhjärta är så bra varför måste man då hålla diskus vid så onaturligt höga temperaturer.
#14 - 9 september 2006 19:37
oj, jag trodde diskus åt både kött och grönsaker! Jag ser på hur diskusen ser ut att den är köttätande (kort tarm) eller? Jag ger mina en blandning av räkor, torsk, ärtor och spenat. 2/3 av detta är torsk/räkor. Gör jag fel? Ska man skippa grönt? De älskar denna maten. Jag ger även vita/svartamygg/artemia och granulat. Jag ger inte mix av oxhjärta eller röda mygg p.g.a. alla problem som folk har erfarenhet av.
#15 - 9 september 2006 19:38

Kanske skulle man satsa på pizza som skolmat oxå - barnen växer ju snabbare[B)]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]År 2006 får barnen pizza i skolan :) HELT off topic!![/COLOR][/FONT]
#16 - 9 september 2006 19:38
diskus lever väll i varmt vatten i naturen?
#17 - 9 september 2006 19:39
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]År 2006 får barnen pizza i skolan :) HELT off topic!![/COLOR][/FONT]

även hamburgare och tacos
#18 - 9 september 2006 19:41
Jag har hört mycket om D+50 samt D-Vital plus vad är dessa för diskus foder? Vilket märke och var hittar man detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 9 september 2006 19:42
solbacka skrev:
diskus lever väll i varmt vatten i naturen?

Ja men inte alls så varmt - bortsett från en kort tid på året.
#20 - 9 september 2006 19:47
solbacka skrev:
Jag har hört mycket om D+50 samt D-Vital plus vad är dessa för diskus foder? Vilket märke och var hittar man detta?

PWSS har D-Vital Plus
D+50 köper jag hos en lokal ciklidaffär här i Norrköping
Båda tillverkas av Tropical (märket)
Det är flingfoder!
#21 - 9 september 2006 19:50
solbacka skrev:
även hamburgare och tacos
Inte nu mer om du tittar på matsedlen
#22 - 9 september 2006 20:15
stene skrev:
Inte nu mer om du tittar på matsedlen

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I mitt fall är det jag som GÖR matsedeln... :p Å visst har vi pizza, taco, piroger, hamburgare, korv med bröd & mos och chicken Nuggets. Massor av skräpmat!! Men ungarna tycker om det OCH de äter! Ännu mer off topic... Sorry [:o] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Angående temperaturen... Jag kanske har fel nu men visst är det väl framför allt ungdiskus man drar upp i de höga temperaturerna?? Fullvuxna diskus brukar väl inte simma i de tempraturerna? Eller har jag fel?[/COLOR][/FONT]
#23 - 9 september 2006 20:28

Och om nu oxhjärta är så bra varför måste man då hålla diskus vid så onaturligt höga temperaturer.

De flesta större asiatiska odlare håller sina diskus i 26-28 grader, så här har även en annan tänkt om. :) :) Finns faktiskt fler fördelar än nackdelar med denna temperatur. Sedan skall man mata med oxmix så ställer det betydligt högre krav på filtrering o rengöring. I asien byter man iregel 100 % två ggr per dag själv byter jag 50% med automatik. Vatten är dock (ännu) billigt i sverige. Tar man tyskland o danmark så är kostnaden betydligt högre ca 35 kr per Kbm och sedan måste man betala lika mycket för returen, vilket för att en kbm kan hamna på ca 70 kr mot våra 12-15. Klart att ekonomin spelar roll då.
För min del tror jag inte så mycket på farligheten med oxmix men det ställer högre krav på renlighet o bra vatten kvalitet. Så kan man inte byta vatten o städa dagligen så skall man inte mata med ox eller räkmix. I de kar som jag har inrett är mysis, krill, artemia o pellets det huvudsakliga fodret.
#24 - 10 september 2006 07:48
kaj.p skrev:
De flesta större asiatiska odlare håller sina diskus i 26-28 grader, så här har även en annan tänkt om. :) :) Finns faktiskt fler fördelar än nackdelar med denna temperatur. Sedan skall man mata med oxmix så ställer det betydligt högre krav på filtrering o rengöring. I asien byter man iregel 100 % två ggr per dag själv byter jag 50% med automatik. Vatten är dock (ännu) billigt i sverige. Tar man tyskland o danmark så är kostnaden betydligt högre ca 35 kr per Kbm och sedan måste man betala lika mycket för returen, vilket för att en kbm kan hamna på ca 70 kr mot våra 12-15. Klart att ekonomin spelar roll då.

För min del tror jag inte så mycket på farligheten med oxmix men det ställer högre krav på renlighet o bra vatten kvalitet. Så kan man inte byta vatten o städa dagligen så skall man inte mata med ox eller räkmix. I de kar som jag har inrett är mysis, krill, artemia o pellets det huvudsakliga fodret.

Det skulle vara intressant att veta vilka fördelar/nackdelar olika temperaturer har.
Och vilken temp kräver verkligen Discus (utan hänsyn till valet av mat)?

De stora odlarna har STORA sofistikerade reningsanläggningar för att hålla vattnet på så bra nivå som möjligt = "optimal" tillväxt miljö.
Att vissa av dem säger att de byter vatten betyder inte att de tillsätter "nytt" vatten, utan de renar det befintliga (hur bra detta blir renat vet jag inte).

//Calle
#25 - 10 september 2006 08:40
Alltså, jag undrar bara vad som är farligt med att äta grönsaker om man har en kort tarm ? Lenmar borde kunna svara på den frågan och den bör gälla alla individer med komplett matsmältningssystem, t.ex. diskus.

Det farliga är väll att äta kött för en individ med väldigt lång tarm ??

Är det inte så att det enda som händer är att grönsakerna inte hinner smältas ner.. medans i en lång tarm hinner kött bli skämt/dåligt ?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 10 september 2006 08:54
Det skulle vara intressant att veta vilka fördelar/nackdelar olika temperaturer har.

Och vilken temp kräver verkligen Discus (utan hänsyn till valet av mat)?

En högre temperatur ökar förbränningen hos fiskarna vilket leder till en kortare livslängd
I deras naturliga miljö lever de normalt i vatten som håller 27-28 grader - därmed inte sagt att det måste vara detta i ett akvarium.
#27 - 10 september 2006 09:01
En högre temperatur ökar förbränningen hos fiskarna vilket leder till en kortare livslängd

I deras naturliga miljö lever de normalt i vatten som håller 27-28 grader - därmed inte sagt att det måste vara detta i ett akvarium.

Undrar då varför så många säger att Discus MÅSTE ha 28-32 grader:confused: :confused:

Är det så att man måste ha 30 grader när man matar med vissa foder och därför har det blivit så att då "måste" Dicus ha den tempen?
(Hörsägen blir efter ett tag fakta :( )

Påverkar tempen tillväxten?

Vid lägre temp så har man bättre syresättning i vattnet, vilket borde väl vara gynsamt ur tillväxthänsyn?

Hur påverkar tempen "risken" för sjukdommar?

//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 10 september 2006 09:14
Undrar då varför så många säger att Discus MÅSTE ha 28-32 grader:confused: :confused:

Är det så att man måste ha 30 grader när man matar med vissa foder och därför har det blivit så att då "måste" Dicus ha den tempen?

(Hörsägen blir efter ett tag fakta :( )

Det finns bevis på att matning med däggdjursfetter ger leverskador på fisk som föds upp som matfisk - men här rör det sig ju om uppfödning i kallare vatten. Sannolikt ger inte rejält varmt vatten lika stora problem (spekulation från min sida).
Det påstås också att oxhjärta leder till snabbare tillväxt men för att det skall funka så krävs det tydligen varmare vatten (dvs onaturligt varmt vatten).

En krass tanke är ju att många av de författare som rekommenderar rejält varmt vatten också är kommersiellt involverade i försäljning av oxhjärtefoder.

Dick Au skriver ju i sin diskusbok att det normala är ca 27 grader och jag läste en gång en recension av den boken som hade gjorts av Jack Wattley. Jack skrev bl.a. i sin recension att det var skönt att läsa att det äntligen i en bok korrekt slogs fast att diskus i sin naturliga miljö inte alls lever i temperaturer på 30 grader eller högre utan i betydligt svalare vatten.

Däremot så stämmer det säkert att en tillfällig kraftig höjning av temperaturen kan ha en positiv inverkan på sjuka diskusar - men då handlar det ju inte om en permanent hög temperatur.

Annons