Hur får man bort gröna små "prickalger" från rutan?

#1 - 2 februari 2008 17:44
Hej!
Jag har ett akvarium på 100l som varit igång i ca 1 år. Nu har jag fått problem med att det har kommit små, gröna alger på rutan ( sitter i prickar). Dessa är totalt omöjliga att få bort med algskrapan[:(!]!

Vad är det för alger egentligen? Och hur får man bort dom????

Mvh/Uddaveka
#2 - 2 februari 2008 17:56
Rakblad. Se till att inte dra ner bladet i gruset eller på annat sätt få några söndersmulade snäckor/sandkorn mellan rakbladet och rutan.

Disksvamp (gul-vit, där den grova delen är vit) tycker jag funkar bra även om det krävs lite tryck.
#3 - 2 februari 2008 18:01
fungerar inte typ grön-gul?
#4 - 2 februari 2008 18:05
Grön gul e liet för mesig.

dock fins de bra algskrapor med rakblad o köpa .. är rätt billiga
dock om du e klantig o har för brottom kan du lätt repa glaset med dom
#5 - 2 februari 2008 18:07
Grön-gul är för hård och kan repa rutor - dvs precis tvärtom mot vad mayday säger 8)
#6 - 2 februari 2008 18:15
ok.. Ska antaglihen åka till trop akvarie fisk import i morgon och köpa lite fisk till mitt 160 och 54 litersakvarium. Får se vad dom har där... Annars blir det väl rakbladet. Är det någon som vet varför man får sånna alger?
#7 - 2 februari 2008 18:19
Därför att du har vatten, ljus och näring från fiskarna. Prickalger är faktiskt de alger som anses komma när man har riktigt bra föhållanden i akvariet men pågränsen till för näringsfattigt. Speciellt för låga fosfathalter.

Köp PMDD. Det innehåller fosfat och brukar funka fint mot prickalger - och som dessutom gör växterna glada.
#8 - 2 februari 2008 22:37
Eller skaffa en mal kanske äter upp dom;)
#9 - 3 februari 2008 09:06
jag har 2 malar i och dom tar inte algerna. Var är det bästa stället att köpa pmdd ifrån?
#10 - 3 februari 2008 10:49
Det finns väl inga malar som äter just prickalger?
Har själv såna där prickar i flera av akvarierna... Det går väl av i de med rakt glas men i det välvda hörnakvariet är det ingen lek! Rakblad är det som gäller
#11 - 3 februari 2008 11:53
Om du inte vill riskera att repa glaset med rakblad kan man ta en vanlig isskrapa som man använder till bilen eller något annat liknande av plast. För mig fungerar det bättre än algskrapor.
#12 - 3 februari 2008 19:06
defdac skrev:
Därför att du har vatten, ljus och näring från fiskarna. Prickalger är faktiskt de alger som anses komma när man har riktigt bra föhållanden i akvariet men pågränsen till för näringsfattigt. Speciellt för låga fosfathalter.

Köp PMDD. Det innehåller fosfat och brukar funka fint mot prickalger - och som dessutom gör växterna glada.

hur funkar det om man har malawi? /inte mycket växter?

Axel
#13 - 3 februari 2008 19:15
Jag har alltid fått bort dessa alger på rutan med gul/vit disksvamp ;)
Testa det, det borde fungera !
#14 - 3 februari 2008 22:01

hur funkar det om man har malawi? /inte mycket växter?

På samma sätt.
#15 - 3 februari 2008 22:40
och jag har alltid tagit bort det med vadd :) Men nu har jag börjat göda med pmdd och då ska det bli intressant om det kommer så mycket som innan.
#16 - 3 februari 2008 23:39
Hade 3 små prickalger mitt på högra gaveln precis efter yngeldöden, när hannen piggnade till såg jag honom sitta och frenetiskt suga just där prickarna satt och nu är den rutan ren och fin igen, han var nog hungrig stackarn..

Annons