[quote=Opus]Någon alg ätande fisk. Mata sparsamt och dra ned på ljuset.[/quote]
Jag har två ancistrus och tre corydoras sterbai, men funderar på att köpa ett par ancistrus till som är lite mindre och inte så lata som de äldre. Men jag tror ändå inte de kommer åt algerna som sitter fast i stenarnas springor. Jag matar redan sparsamt, och reflektorn vid lysröret är ganska gammal, så den har inte lika stor effekt längre... Det är i och för sig tänt 13 timmar om dagen (9:00-22:00)... Men drar jag ner på det, så är jag ju aldrig hemma när akvariet är tänt...:(
[quote=batski]Du kan låta stenen vara i en hink med vatten med vattenberedningsmedel i ett par timmar innan du sätter den tillbaka i akvariet. Det borde neutralisera eventuella rester av klorin.
De kan vara snyggt med gröna alger på stenar.[/quote]
Ok... kan prova med det. Nej, dessa stenar är ju ljust vit/rosa/beige, så grönt på dem syns alldeles för mycket, och förstör alltihop![:o] Men nu i efterhand har jag märkt att klorinet faktiskt hjälpte en del. Jag storstädade akvariet i går, och i dag, nu när det har klarnat igen, så är faktiskt stenarna en hel del ljusare... Så jag får väl kanske fortsätta med klorin, fast jag låter stenarna stå i en hink över natten, innan jag sätter ner dem igen. Tack för alla tips!:)