Hur får man ancistrus att leka??

#1 - 31 juli 2008 21:20
Hej!

Har ett gäng ancistrusar i mitt 240 liters. 2 st (hona, hane) är det ordentlig storlek på, men jag ser dom aldrig leka?
Oftast sitter dom runt en stot rot jag har.
Måste man köpa spec grottor åt dom??
För jag har ju andra grottor i karet, men dom verkar inte duga?

Skulle vara kul och få fram yngel på dom :)
#2 - 1 augusti 2008 11:06
är du helt säker att det e en hona å en hane så kommer dom definitivt leka :D
#3 - 1 augusti 2008 11:12
Testa att köra vatten byte med kallt vatten,så att det sjunker några grader så funkar det uti naturen när regnperioden kommer,det triggas till lek för dem flesta malarna ifrån Syd-Amerika
#4 - 1 augusti 2008 21:24
Törs jag blanda i svalare vatten för dom andra fiskarna i det karet?
(scalarer, blå gurami, guldbarb, sorgmanteltetra)

Vad jag fått höra så får hannen stora spröt fulla huvudet medan honan är mer slät. Så ser iaf mina ut - så jag ANTAR att det är en hona och hane. Men dom
sitter mest bara på roten och suger.
#5 - 1 augusti 2008 21:59
Honans huvud är väl helt slätt. Vissa honor har dock några få mustaschstrån, men du ser iaf stor skillnad på fiskarna ;)

Du kommer säkert få lek, prova göra som Patrik säger. Det är ingen fara att sänka temperaturen några grader alls. Som sagt så brukar det trigga lek :)

Lycka till!
#6 - 1 augusti 2008 21:59
Ska man ha spec lekgrottor eller nöjer dom sig med vad som helst?
#7 - 1 augusti 2008 22:02
Det kan även slumpa sig att du får ett par som inte gillar varandra såpass mycket att de vill leka. Kanske du får byta ut en av dem om det inte händer något under en tid och då även om du hjälper till med vattenbyten och sänkning av tempen.
Det är lite fel att tro att det bara är att släppa ihop en hane och en hona av Ancistrus så blir det lek, men ger du dem de bästa förutsättningarna så är det ett steg närmare iaf;).
De brukar fixa sina ställen själva genom att gräva under en rot eller liknande, men har du en grotta till dem så är det inte fel.
Bilagor:
#8 - 1 augusti 2008 22:12
Har ju 5 ancistrusar där tillsammans, där jag vet säkert att det är 2 honor och 2 hanar, men dom andra 3 är ju lite mindre...
Nån borde väl 'gilla' nån tycker man?
#9 - 1 augusti 2008 22:33
Risken finns även om inte karet är stort nog att det kan bli lite oroligheter i leden om du har för många könsmogna individer i ett kar som inte har tillräckligt med gömställen med ingen lek som följd. Testa att plocka bort de som är överflödiga eller skaffa ett eget kar till ett av paren och se vad som händer:).
#10 - 2 augusti 2008 09:24
Mina har lekt hur många gånger som helst å ja gör aldrig nånting, Dom lägger oftast ägg i en kokosnöt ja gjort ett litet hål i men ibland under rötter å stenar. Hur stora e dina malarna?
#11 - 2 augusti 2008 12:20
Dom 2 stora är nog runt 10 cm styck.
#12 - 2 augusti 2008 12:21
ansjo skrev:
Risken finns även om inte karet är stort nog att det kan bli lite oroligheter i leden om du har för många könsmogna individer i ett kar som inte har tillräckligt med gömställen med ingen lek som följd. Testa att plocka bort de som är överflödiga eller skaffa ett eget kar till ett av paren och se vad som händer:).

Tur man har fler akvarier så kan ju sätta över några i dom.
#13 - 3 augusti 2008 13:18
Nu har jag lyckats fånga den största honan och största hanen och stoppat ned dom i 54 liters. Honan verkar rejält tjock om magen, kan det vara rom?
Stoppade ned en grotta oxå, så nu få man vänta och se..
#14 - 3 augusti 2008 15:09
Hur leker ancistrusar? Tänkte så man vet vad man ska titta efter :)
#15 - 5 augusti 2008 18:25
goodcore skrev:
Hur leker ancistrusar? Tänkte så man vet vad man ska titta efter :)
Man märker det när hanen brukar hålla till en grotta,detta om man ser detta förstås;)sen ligger Hanen och fläktar inne i grottan på äggen där ligger han ett par veckor och fläktar på äggen.
#16 - 6 augusti 2008 22:50
Man märker det när hanen brukar hålla till en grotta,detta om man ser detta förstås;)sen ligger Hanen och fläktar inne i grottan på äggen där ligger han ett par veckor och fläktar på äggen.

Ett par veckor?.. Min hane ligger 4-5 dagar innan äggen kläcks.
#17 - 6 augusti 2008 22:59
Min stora hane ligger nästan alltid i grottan. Men från att jag upptäkt äggena (går ganska fort) till dom börjar simma runt i karet tar bara några dagar :D
#18 - 7 augusti 2008 06:45
Är det min hane som är bottenlat då kanske den ligger där ett par veckor och fläktar fast ungarna rör sig där inne,sist tröttnade jag på det eftersom han inte simmar iväg så jag tog en slang och sög upp dem därifrån,men han låg kvar och fläktade nån vecka efter ändå fast där inte var några ungar..Ha Ha
#19 - 7 augusti 2008 06:55
Är det min hane som är bottenlat då kanske den ligger där ett par veckor och fläktar fast ungarna rör sig där inne,sist tröttnade jag på det eftersom han inte simmar iväg så jag tog en slang och sög upp dem därifrån,men han låg kvar och fläktade nån vecka efter ändå fast där inte var några ungar..Ha Ha

Så har min hane gjort också. Har fått lek på mitt par 2 gånger i mitt 110L men cikliderna har alltid varit framme och ätit upp ynglerna. Mitt par är på 7-8 cm
#20 - 7 augusti 2008 09:50
Min erfarenhet är att man skaffar en hona och en hane, därefter tillsätter man vatten:D
#21 - 7 augusti 2008 09:59

haha en anledning att ligga å lata sig, man skaffar ungar :P
#22 - 7 augusti 2008 18:53
Har fortfarande inte märkt nåt på dom.
Dom sitter på en ruta var och suger :/
#23 - 7 augusti 2008 20:29
Fick tips idag om att man kan köpa som långa rör i keramik som de leker i, eller så fixar du några egna långa rör eller terakotta krukor som du delar och lägger i.
#24 - 7 augusti 2008 21:29
Linapina skrev:
Fick tips idag om att man kan köpa som långa rör i keramik som de leker i, eller så fixar du några egna långa rör eller terakotta krukor som du delar och lägger i.

Ha ju sett såna på en del djuraffärer! Kanske man få köpa ett sånt då.
Tack för tipset! :)
#25 - 8 augusti 2008 17:33
Hade en konversation med Lutt angående de här, ska man ha sådana rör till ancistrus så ska de bara finnas en ingång. Om jag misstar mig nu Lutt så hojta. :)
#26 - 8 augusti 2008 18:46
Det finns såna i keramik att köpa på en vanlig djuraffär, men jag tycker dom ser små ut..
#27 - 8 augusti 2008 18:57
c90368 skrev:
Min erfarenhet är att man skaffar en hona och en hane, därefter tillsätter man vatten:D

Haha, precis vad jag tänkte skriva. Malvärldens miljonfisk.

//C
#28 - 9 augusti 2008 20:55
Jag lämnade 9 st stora Ancistrus till en affär här i sta´n, och med flit lade jag ihop tre par i var sitt akvarium som redan var befolkat av annan fisk.
När jag bytte vatten i karen idag var det yngel i två av karen samt hannen låg och fläktade i det tredje karet, det kan man kalla jackpott:D!
#29 - 9 augusti 2008 23:38
ansjo skrev:
Jag lämnade 9 st stora Ancistrus till en affär här i sta´n, och med flit lade jag ihop tre par i var sitt akvarium som redan var befolkat av annan fisk.

När jag bytte vatten i karen idag var det yngel i två av karen samt hannen låg och fläktade i det tredje karet, det kan man kalla jackpott:D!

Hmm, byter du vatten hos akvarieaffärer:confused:
#30 - 10 augusti 2008 04:33
Mmm, jag och en kompis har hand om inköp och skötsel av akvarieavdelningen då ägaren inte är så insatt på just den biten:). Den är inte så stor, bara 25 akvarium men tråkigare kan man faktiskt ha;).
#31 - 10 augusti 2008 09:00
ansjo skrev:
Mmm, jag och en kompis har hand om inköp och skötsel av akvarieavdelningen då ägaren inte är så insatt på just den biten:). Den är inte så stor, bara 25 akvarium men tråkigare kan man faktiskt ha;).

Måste vara intressant att få en inblick på just inköpsbiten. Både vad gäller priser och tillgången av fisk.
#32 - 10 augusti 2008 10:51
Ja, men det är mer jobb än vad man tror även om det inte är så många kar:). Men det var lite OT, tillbaka till tråden;).
#33 - 10 augusti 2008 11:57
Kan man köpa lekpar av ancistrus?
#34 - 10 augusti 2008 11:59
Finns det affärer som har inne så visst kan du köpa dem, priset på ett lekpar ligger någonstans mellan ca 300-500 beroende på var i landet, storlek på fiskarna, om det säkert är ett lekpar samt vilken sorts Ancistrus det är.
#35 - 15 augusti 2008 20:26
jag köpte för några månader sen ett par som enligt affären var ett avelspar. ännu har dom inte lekt. släppte i min andra hona som jag har i ett annat kar till hanen för en vecka sedan, nu verkar det som om dom har lagt ägg i en liten snäcka. hanen är där åtminstone nästan hela tiden.
#36 - 19 augusti 2008 09:46
såg igår kväll att äggen var kläckta och dom små liven försökte ta sig ut ur snäckan. hanen var inte där just då, och "vips" så var svärdbärarna framme och tog alla små liv. snyft.
Kan malarna bli för gamla för att kunna vakta sina små ägg eller är det bara min hane som är för lat?
#37 - 19 augusti 2008 10:14
c90368 skrev:

håller inte alls med,

det är klart bättre att ha i vatten före man har i malarna. :D:p:D:p
#38 - 22 augusti 2008 19:03
Två snabba frågor bara.

Äter inte resten av fiskarna upp äggen?

Hur ser äggen ut?
#39 - 22 augusti 2008 19:37
Hanen vaktar äggen väldigt bra. Jagar bort fiskar som kommer föra nära.

Äggen är orange'a. :)
#40 - 24 augusti 2008 19:05
ansjo skrev:

Hejsan,
Är ny här (mitt första inlägg). Om det är som en del säger att dom ynglar av sig så lätt, vad gör man med alla fiskar som måste bli många till slut? Finns det marknad att sälja dom eller tar affärerna emot dom? Vad gör ni med era yngel helt enkelt???:confused:
Jag har tre nyinköpta ancistrus men vet ej kön på dom än då dom är för små.
#41 - 24 augusti 2008 19:27
Förutom Ancistrus så ynglar ju även ynglefödarna, Guppy, Platy, Black Molly mfl, av sig ganska ordentligt.

En förutsättning för att kunna sälja överskottet är, enligt min erfarenhet:

1. Se till att du har "rena" djur, dvs röda Platy, Svarta Black Molly, eller mörka Ancistrus, alternativt rena "guldvarianter".

2. Ynglen måste dras upp till säljbar storlek, helst ett gäng i samma storlek.

3. Affären måste känna dig och ett förtroende gentemot dig så du inte drar in några sjukdomar.

4. Räkna aldrig med att du kan sälja fisk mot kontanter, det bästa du kan uppnå är att byta mot fisk, växter eller fruset foder. Gemensamt för dessa produkter är att de är "färskvara" som det är ett stort svinn på.

Naturligtvis är förutsättningarna bättre om du föder upp perfekta Scalarer eller 50 st Apistogramma med 50% av respektive kön:)
#42 - 16 februari 2014 08:44
Jag har en hona och två hanar och dom har lekt en gång men sedan slutat fast jag har temp23 och grotta

vet ni varför dom har slutat leka eller har någon något tips???
/Ellen
#43 - 16 februari 2014 09:50
Hur länge sen är det sen de har lekt, de gör uppehåll då och då. De kör oftast flera lekar på rad så att säga och sen blir det en vilopaus.
#44 - 16 februari 2014 16:22
Hej. Mina ancistrusar har lekt en gång och sen slutade de! Jag har en grotta o bra gömställen och vattentempraturen är23
vill gärna att de ska fortsätta att leka , har någon något bra tips hur jag kan få dom att leka??? /ellen
#45 - 16 februari 2014 16:44
Det var ungefär tre månader sän
#46 - 16 februari 2014 16:46
Vänta ett tag, det kommer :)
ett tips kan vara att byta vatten och då med kallt så att tempen sänks ett par grader och mata på bra, kan vara ett tips men det är inte säkert att det funkar men värt att testa!
#47 - 16 februari 2014 23:30
23 grader är lite lågt, testa att höja till 25-26 grader. Mata omväxlande med bra foder så kommer de förhoppningsvis i lekstämning snart igen:).
#48 - 23 februari 2014 21:05
Hur länge ligger hanen och fläktar och vaktar rom och yngel??
kan man flytta grottan till ett yngelkar?
#49 - 8 mars 2014 19:27
haft ancistrus hela livet.. även jobbat med akvariefiskodling, då slängde vi i en hane och fler honor så han fick valfrihet.. sedan en bra grotta gärna halvtrång rörformad.. när leken är klar ligger hanen i grottan med "svansen utanför/iöppningen och vaktar.. då kan man lysa in med jmna mellanrum och se hur äggen utvecklas.. när du ser att det är yngel med gulesäck tar du upp grottan slänger ut hanen och hivar i ynglen i nått annat kar;)
#50 - 8 mars 2014 19:30
kokad brysselkål,broccoli, färsk gurka mm äter de gärna.. brukar koka brysselkål och köra in en skruv eller liknande igenom så den sjunker och ligger stadigt när de äter:)

Annons