Hur får jag vattnet bra igen?

#1 - 25 maj 2010 11:08
Jag drabbades av Nitritförgiftning för några månader sedan, då min son skulle mata fiskarna och råkade hälla ut en halv burk med flingor.. (Nu står maten utom räckhåll) Efter täta vattenbyten fick vi bra värden igen.. Men så nu för ca två veckor sedan började nitrit halten öka igen, då jag inte hade bytt vatten på ca 10 dagar. Karet är ett 58liters med 12 fiskar. Nitrithalterna visar högt med inte dödligt, ca 50.. Jag har gjort täta vattenbyten med sedan två veckor tebax, men halten sjunker inte något nämnvärt.. Jag slammsuger och vattnet blir klart i hinken efter ett tag, då är det lite mer än hälften av vattnet kvar.. Jag är rädd att gruset är boven då det är rätt mkt alger just på gruset.. Kan jag byta grus? Eller blir det för rent då? Alla värden är bra förutom Nitriten.. Jag använder det blåa medlet för kranvatten, och det röda för nitrit..

Snälla hjälp mig.. Vad ska jag göra?
#2 - 25 maj 2010 11:56
Tror slamsugningen kan vara en bov. Bakterierna ska ju växa till i bottenmaterialet bland annat, om man hela tiden rengör gruset så försvinner mycket bakterier tyvärr. Visst är det stora drivor av gojs i botten så slamsug det värsta och för att förhindra att samla så mycket så mata fiskarna lite mindre, kanske varannan dag bara lite lite. Fortsätt med delvattensbyten och håll koll några veckor så kommer nog karet i balans.

Sen en annan sak kan ju vara filtret, vad för filter har du? Rengör den ofta eller? Kan vara samma där om man rengör för ofta, dvs bakteriefloran störs.
#3 - 25 maj 2010 12:23
I ett skede med nitrit är inte ev alger du har ett bekymmer. Alger och växter kan delvis ta hand om ammonium / nitrit / nitrat.

Nitrit 50 ? skit i detta verkar helt åt helvete ändå, Är det inte Nitrat du mäter kanske NO3..?

1. Fortsätt du och sug ut / byt en hink i veckan i botten.. inga problem

2. Gör rent filtret, om en halv burk foder åkte i skulle jag åtminstone öppna filtret och kolla

3. Mata inte första veckan och sedan lite vart tredje dag

4. Tillsätt en tesked salt mot nitritgiftverkan
#4 - 25 maj 2010 12:28
Ohhh shit. Läste nog lite slarvigt. Såg inte att du skrev att en halv burk med mat åkte ner i karet. Gör då som XUL sa och titta in i filtret hur det ser ut och rensa bort allt överflödigt gojs och mat och sånt som förorenar vattnet. Men i övrigt tror jag nog att jag skrev rätt i mitt första inlägg. Ta bara bort överflödet som skitar ner och låt sen resten vara kvar så att bakteriefloran får arbeta med i lugn och ro.
#5 - 25 maj 2010 12:58
jubbe063 skrev:
Tror slamsugningen kan vara en bov. Bakterierna ska ju växa till i bottenmaterialet bland annat, om man hela tiden rengör gruset så försvinner mycket bakterier tyvärr. Visst är det stora drivor av gojs i botten så slamsug det värsta och för att förhindra att samla så mycket så mata fiskarna lite mindre, kanske varannan dag bara lite lite. Fortsätt med delvattensbyten och håll koll några veckor så kommer nog karet i balans.

Sen en annan sak kan ju vara filtret, vad för filter har du? Rengör den ofta eller? Kan vara samma där om man rengör för ofta, dvs bakteriefloran störs.

Filtret gör jag rent när jag städar akvariet, ca 1 gång i veckan.. Då sköljer jag ur det värsta i ljummet vatten men ser till att vattnet som kommer ur svampen fortfarande är brunaktigt.. Det samlas rätt mkt slem i svampen, så brukar se till att få bort det, sen är jag nöjd..

Jag matar så att slöjstjärtarna får det mesta, de andra fiskarna får kanske 1-2 kulor per dag, slöjisarna äter kanske 4 kulor per mål, 2ggr om dagen.. Men där i mellan får dom "grönfoder".. Men kan de öka nitrithalten?

Har två plastväxter, ett skepp, två snäckor, en glasbit, en lavasten och just nu bara en levande växt.. Men det ska väl räcka?
#6 - 25 maj 2010 13:01
Xul skrev:
I ett skede med nitrit är inte ev alger du har ett bekymmer. Alger och växter kan delvis ta hand om ammonium / nitrit / nitrat.

Nitrit 50 ? skit i detta verkar helt åt helvete ändå, Är det inte Nitrat du mäter kanske NO3..?

1. Fortsätt du och sug ut / byt en hink i veckan i botten.. inga problem

2. Gör rent filtret, om en halv burk foder åkte i skulle jag åtminstone öppna filtret och kolla

3. Mata inte första veckan och sedan lite vart tredje dag

4. Tillsätt en tesked salt mot nitritgiftverkan

Kan jag tillsätta lite salt fast jag använder Nitrivec?
#7 - 25 maj 2010 13:06
Förlåt, jag har kollat helt fel.. Har varit så inställd på att det är Nitrat då det va det som va problemet efter övermatningen.. Det är Nitratvärdet som ligger på 50mg/liter.. Men nu efter att jag har bytt för ca 5 timmar sedan ligger NO3/nitrat värdet på mellan 25 och 50.. Nitritvärdet är lika med 0.. Vad är nitratet då? Är det oxå skadligt?
#8 - 25 maj 2010 13:13
Slöjstjärtar är skitgrisar, dessutom blir de alldeles för stora för att leva i ett 58liters... Ersätt plastväxterna med riktiga växter, som tar hand om lite av det avfall fiskarna producerar.

Jag gör rent mitt filter i 54liters akvariumet när det stannar av slig själv, inte oftare [:o].
#9 - 25 maj 2010 13:15
Nirat är den sista formen av kvävet i akvariet,
Ammoniak/ammonium -> Nitrit -> Nitrat

Nitrat är inte farlig i sådana mängder och är ett viktigt näringsämne för växter.
#10 - 25 maj 2010 13:20
Laila87 skrev:
Förlåt, jag har kollat helt fel.. Har varit så inställd på att det är Nitrat då det va det som va problemet efter övermatningen.. Det är Nitratvärdet som ligger på 50mg/liter.. Men nu efter att jag har bytt för ca 5 timmar sedan ligger NO3/nitrat värdet på mellan 25 och 50.. Nitritvärdet är lika med 0.. Vad är nitratet då? Är det oxå skadligt?

Nitrat under 100 är normalt inte skadligt därimot bra för levande växter och om de inte finns också alger.... så kan vara bra att hålla under 50..

Förresten gör inte rent filtret om inte flödet är kasst i fortsättningen
#11 - 25 maj 2010 13:27
Jag håller på att leta nytt hem till Slöjstjärtarna då dom behöver större, så förhoppningsvis kommer dom flytta till ett akvarium över 100l inom kort..

Alger har jag inte så mkt av i karet, algätarna är på algerna direkt..
Så Nitrat är alltså bra då? För på rullen till testerna står det att OK värdena ska vara upp till 25, och 100-250 kräver vatten byte..

Då ska jag ta och köpa lite fler levande växter, det är ju mkt mysigare..
Bilagor:
#12 - 25 maj 2010 13:39
Nej, man kan inte säga att "Nitrat är bra" men det är ofrånkomligt och fyller viss funktion som näring till växterna. Nitrat är en slaggprodukt eller om man ska benämna det som slutavfall, nåt som du tar bort genom delvattenbyten. De värden som nämnts ovan är "acceptabla" nivåer dvs gränsvärden för när det inte gör skada. Men mer positivt än lite växtnäring är det inte med Nitrat.
#13 - 25 maj 2010 14:04
jubbe063 skrev:
Nej, man kan inte säga att "Nitrat är bra" men det är ofrånkomligt och fyller viss funktion som näring till växterna. Nitrat är en slaggprodukt eller om man ska benämna det som slutavfall, nåt som du tar bort genom delvattenbyten. De värden som nämnts ovan är "acceptabla" nivåer dvs gränsvärden för när det inte gör skada. Men mer positivt än lite växtnäring är det inte med Nitrat.

Bra beskrivet! Det visar även på nyttan med att ha växter som tar upp en hel del av dessa ämnen, annars är det i stort sätt endast vattenbytena som håller nere nivåerna.
#14 - 25 maj 2010 14:08
Precis VisualDarkness. Ju fler växter man kan ha ju bättre. Snyggt trevligt och fyller en viktig funktion i vattenkemin.
#15 - 25 maj 2010 16:31
Kan tipsa om att du bör inte göra rent filtret i kranvatten. Ta hellre vatten från akvariet och gör rent det i. Då får du rätt temp och inget klor som strilas genom filtret.

Annons