Hur får jag palettciklider att leka??

#1 - 15 mars 2003 09:12
Jag har ett par Palettciklider som jag vill få till lek.
Hur gör man detta, någon som har några bra tips.

De går i ett 60 liters akvarium nu.

Tack på förhand.

/Tobbe
#2 - 15 mars 2003 09:35
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag har ett par Palettciklider som jag vill få till lek.
Hur gör man detta, någon som har några bra tips.

De går i ett 60 liters akvarium nu.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Se till att det finns ett par grottor, att du har ett par (en del hanar kan se väldigt mycket ut som honor), och mata med omväxlande foder, gärna mycket fryst foder (mysis, mygglarver etc) eller levande foder.
#3 - 15 mars 2003 09:38
Dom måste ha några grottor att leka i. Blomkrukor brukar vara populärt. Sätt en sten framför ingången på krukan så att dom just precis tar sig in. Sen lite växter så dom får vara lite avskiljda och inte blir störda.
#4 - 16 mars 2003 15:22
Nån som har fler kommentarer till hur jag ska gå till väga.

Nån särskild temperatur som kan funka bra.

/Tobbe
#5 - 16 mars 2003 15:34
23 - 27C kanske 6,5 - 7,5 i ph . . dom är inte så känsliga. Dock blir det fler honom vid låg ph och fler hanar vid hög (eller tvärt om) nån bra grotta, krukor är som sagt populärt men dom flesta "grottliknande" ställena brukar funka.

och så ett könsmoget par så klart =) .. och framför allt inget överbefolkat akvarium då breukar dom va svåra att få igång .

Tea/GoSatta
#6 - 16 mars 2003 16:11
Hej!
Vid pH 7 blir könsfördelningen ca 50%.
Ynglen matas lämpligast med nykläckt artemia.

/Lukas
#7 - 16 mars 2003 18:20
Innebär det att honan vill leka när hon simmar framför hanen och skakar/ristar på buken?

Nyfiken...

/Tobbe
#8 - 16 mars 2003 18:24
det är en uppvaktning iaf men min erfarenhet av palleter är att det itne är ovanligt att ena parten vill men inte den andra.

Tea/GoSatta
#9 - 16 mars 2003 18:26
Hanen verkar göra likadant fast inte i samma utsträckning, kan det vara så att det är nära då eller?

/Tobbe
#10 - 16 mars 2003 18:27
som sagt min erfarenhet säger iaf att me palleter så är det svårt å veta om det va lek eller itne förens äggen ligger där.

Men sen om det va mina paletter som inte var som andra eller ej det har jag ingen aning om.

Tea/GoSatta

Annons