hur får jag ner mina Nitratvärden??

#1 - 1 juli 2007 13:27
hej!

jag har en del problem med höga halter av Nitrat i mitt ciklidkar

det är en massa alger o så som börjat täcka alla mina växter(fult), och detta beror väl på de höga Nitratvärdena(ligger runt 50 mg/l)

hur gör jag lättast för att sänka Nitratvärdena permanent, så jag blir av med algerna??

någon?

mvh

Kristoffer
#2 - 1 juli 2007 14:10
Skaffa mer snabbväxande växter, mata mindre och gör delvattenbyten.
Det borde fixa biffen.
#3 - 1 juli 2007 16:46
fins nitratfilter.
man låter det reagera med svavel o annat.

annars är växter eller vattenbyten det enda
#4 - 1 juli 2007 20:00
Öronräv skrev:
Skaffa mer snabbväxande växter, mata mindre och gör delvattenbyten.

Det borde fixa biffen.

ok

skall prova det

för nu växer det alger så det knakar på växterna

inte så snyggt

men vattenbyten gör jag var 5:e dag

men då vet jag
tackar!

Kristoffer
#5 - 1 juli 2007 20:01
mayday skrev:
fins nitratfilter.

man låter det reagera med svavel o annat.

annars är växter eller vattenbyten det enda

ok

vattenbyten verkar inte hjälpa i alla fall

byter ca 30 procent var 5:e dag
och det verkar inte räcka

får väl skaffa mer växter senare då

ha re

Kristoffer
#6 - 1 juli 2007 21:25
Det är klart att vattenbyte hjälper att få ner nitrathalten om du i det ingående vattnet har halter som är låga (vilket du bör ha i Sundbyberg). Det är ren och skär mattematik. Om du matar mycket med proteinrik föda så motarbetar du givetvis sänkningen. Nitrattester för akvariebruk är oftast rena skojet, de flesta metoder reagerar kraftigt fel om de finns så lite som spår av nitrit exempelvis i provvattnet. Kan du köra snabbväxande växter som vattenpest ett tag så underlättar det kampen mot alger.

MVH Lasse
#7 - 2 juli 2007 11:41
+algäötande fiskar

Lasse skrev:
Det är klart att vattenbyte hjälper att få ner nitrathalten om du i det ingående vattnet har halter som är låga (vilket du bör ha i Sundbyberg). Det är ren och skär mattematik. Om du matar mycket med proteinrik föda så motarbetar du givetvis sänkningen. Nitrattester för akvariebruk är oftast rena skojet, de flesta metoder reagerar kraftigt fel om de finns så lite som spår av nitrit exempelvis i provvattnet. Kan du köra snabbväxande växter som vattenpest ett tag så underlättar det kampen mot alger.

MVH Lasse

Lägg till algätande fisk!
#8 - 2 juli 2007 13:48
är höga halter av nitrat dåligt för fiskarna eller påverkar det bara växter/alger?
#9 - 2 juli 2007 14:03
Vilken typ av alger är det? Det råkar inte vara alger som dina malawi gillar att äta?
#10 - 2 juli 2007 19:02
durgnas skrev:
är höga halter av nitrat dåligt för fiskarna eller påverkar det bara växter/alger?

Därom diskuterar de lärda. Klart är väl att i nivåer upp mot 4-500 ppm är det inte akutgiftigt. Om det däremot kan ge sk "subletala" (skador utan att döda) diskuteras ofta. Höga halter (100 ->) påverkar enligt min erfarenhet tillväxt och lek. Bra är att sträva mot låga halter för säkerhetsskull.

Det får man genom anpassad matning, vattenbyte, tillväxt (av växter och alger) Kan man dessutom som MattiasL mata algätande fisk med naturliga alger (även snäckor) så är lycka fullständig.

MVH Lasse
#11 - 2 juli 2007 19:19
ok tack så mycket
#12 - 2 juli 2007 20:25
ett större sandfilter bryter väll ner nitrat?
#13 - 2 juli 2007 20:44
petecore skrev:
ett större sandfilter bryter väll ner nitrat?

Bara om det skapas syrefria område i det och att det finns tillräckligt med organiskt kol tillgängligt.

MVH Lasse
#14 - 2 juli 2007 21:13
Lasse skrev:

MVH Lasse

ok

vattenpest alltså
tackar!

Kristoffer
#15 - 2 juli 2007 21:14
hej
vet ej
men de växer mycket och mina anubias ser inte roliga ut alls längre
de som var så fina(snyft)
det är liksom som hår på mina växter
det ser ut så alltså

Kristoffer
#16 - 2 juli 2007 21:16
Lasse skrev:

MVH Lasse

jag skall prova med att köpa vattenpest
samt att göra tätare vattenbyten samt mata mindre

då kanske det går bra

Kristoffer
#17 - 3 juli 2007 16:40
Det finns nitratfilter, som har denitrifikationsbakterier. De omvandlar nitrat till ren kvävgas. Problemet är att de lever under syrefria förhållanden...och att få till det är inte helt lätt. Och följaktligen kostar de skjortan, också.
Mitt tips är: Sätt i Vallisneria, några siamesiska algätare och en ancistrus. Sedan slipper du tofsar, iallafall. Lite grönalger är bara fint, tycker jag. :)
#18 - 8 juli 2007 21:55
Jens A. skrev:
Det finns nitratfilter, som har denitrifikationsbakterier. De omvandlar nitrat till ren kvävgas. Problemet är att de lever under syrefria förhållanden...och att få till det är inte helt lätt. Och följaktligen kostar de skjortan, också.

Mitt tips är: Sätt i Vallisneria, några siamesiska algätare och en ancistrus. Sedan slipper du tofsar, iallafall. Lite grönalger är bara fint, tycker jag. :)

hej

ja skall prova det
nu har jag GRYMT mycket alger
mest tofsalger, men grönalger med

tack för ditt tips!

mvh

Kristoffer
#19 - 11 juli 2007 14:15
Du skulle kuna prova Easy-Life EasyCarbo som är ett växtgödningsmedel som även hämmar algtillväxten. Det har diskuterats en del om dess innehåll som är en slags giftigt bakteriedödande sockerlösning men dosserar man bara rätt borde det inte vara några problem. Jag har inga alger än så länge efter jag starta upp mitt akvarium på nytt och började köra med EasyCarbo. Innan fick jag skrapa rutorna varannan dag direkt efter uppstart och tills jag gav upp och tömde skiten.

Men först måste du se till att få ner nitraten. Det har du redan fått bra tipps på. När du gör rent filtret så krama bara ur filtersvamparna i en hink med akvarievatten. Svamparna ska inte vara kliniskt rena, bara få bort den värsta lösa skiten.

Hör gärna av dig hur det gick med algerna sen, skulle vara kul att veta vad EasyCarbo går för eller om jag bara har haft tur. Mitt akvarium är välplanterat nu vilket det inte var innan.

http://www.easylife.nl/english/index.html?id=43
#20 - 11 juli 2007 21:27
MagArne skrev:
Du skulle kuna prova Easy-Life EasyCarbo som är ett växtgödningsmedel som även hämmar algtillväxten. Det har diskuterats en del om dess innehåll som är en slags giftigt bakteriedödande sockerlösning men dosserar man bara rätt borde det inte vara några problem. Jag har inga alger än så länge efter jag starta upp mitt akvarium på nytt och började köra med EasyCarbo. Innan fick jag skrapa rutorna varannan dag direkt efter uppstart och tills jag gav upp och tömde skiten.

Men först måste du se till att få ner nitraten. Det har du redan fått bra tipps på. När du gör rent filtret så krama bara ur filtersvamparna i en hink med akvarievatten. Svamparna ska inte vara kliniskt rena, bara få bort den värsta lösa skiten.

Hör gärna av dig hur det gick med algerna sen, skulle vara kul att veta vad EasyCarbo går för eller om jag bara har haft tur. Mitt akvarium är välplanterat nu vilket det inte var innan.

http://www.easylife.nl/english/index.html?id=43

hej

ja kanske skall prova det
det verkar som mina halter av Nitrat har gått ner lite nu i alla fall

men de ligger fortfarande högt

se nedan:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]No 3 = 50[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]No 2 = 0[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]GH= mindre än 7[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]KH = 3 grader D[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]PH = 7.2[/FONT][/SIZE]
#21 - 11 juli 2007 22:59
Är det Malawi du har? I så fall bör du höja både KH och pH. Hur många liter är karet på? Du bör upp till pH ca 8 och KH 6-9. Prova med någon matsked bikarbonat (finns i livsmedelsaffären) vid vattenbyte och sedan testa dig till hur mycket du behöver sätta till för att hålla stabila värden.

MVH Lasse
#22 - 11 juli 2007 23:03
Lasse skrev:
Är det Malawi du har? I så fall bör du höja både KH och pH. Hur många liter är karet på? Du bör upp till pH ca 8 och KH 6-9. Prova med någon matsked bikarbonat (finns i livsmedelsaffären) vid vattenbyte och sedan testa dig till hur mycket du behöver sätta till för att hålla stabila värden.

MVH Lasse

hej!
jo jag skall prova det

är det så viktigt att få upp kh värdet alltså?

får man upp det med bikarbonat alltså, samt höjer pht?

Kristoffer
#23 - 12 juli 2007 10:50
KH värdet och pH värdet hänger samman till viss del. ett högt KH värde är viktigt för att hålla pH stabilt och stabilisera alla andra processer i ett akvarium. Har du "hög-pH" fisk så är egentligen en KH test det enda du behöver för att kunna se om du har ett lämpligt vatten. Ligger du på KH över 5 så vet du samtidigt att pH är korrekt. KH är ett mått på vattnets förmåga att motstå försurande processer och höjer du det med bikarbonat så får du dels en pH höjning men du garanterar samtidigr att pH inte blir över 8 - 8,3 eftersom vid ungefär dessa pH (i sötvatten) bikarbonat går över till att s ä n k a pH:t. Du kan alltså inte överdosera!! och du får ett vatten som är stabilt.

MVH Lasse
#24 - 12 juli 2007 13:51
Lasse skrev:
KH värdet och pH värdet hänger samman till viss del. ett högt KH värde är viktigt för att hålla pH stabilt och stabilisera alla andra processer i ett akvarium. Har du "hög-pH" fisk så är egentligen en KH test det enda du behöver för att kunna se om du har ett lämpligt vatten. Ligger du på KH över 5 så vet du samtidigt att pH är korrekt. KH är ett mått på vattnets förmåga att motstå försurande processer och höjer du det med bikarbonat så får du dels en pH höjning men du garanterar samtidigr att pH inte blir över 8 - 8,3 eftersom vid ungefär dessa pH (i sötvatten) bikarbonat går över till att s ä n k a pH:t. Du kan alltså inte överdosera!! och du får ett vatten som är stabilt.

MVH Lasse

hej!!

tack för de fina uplysningarna!!

köpte bikarbonat i dag o tillsatte det(2 teskedar)

nu ligger kh:t på 6, och ph:t på 7.6

jag tillsatte då 2 teskedar bikarbonat till 135 liter vatten
skall jag prova med att tillsätta mer?

hör av dig!

Kristoffer
#25 - 12 juli 2007 15:46
Lasse skrev:

MVH Lasse

hej!!

har nu tillsatt ca 4 teskedar med bikarbonat

nu ligger ph:t på ca 8, och kh:t på mellan 10-15

bra va?!!

Kristoffer
#26 - 12 juli 2007 20:55
Försök hålla KH:t under 10. vid nästa vattenbyte så kan du strunta i bikarbonaten om Kh fortfarande är över 10. När du mäter KH med en dropptest (som är att föredra) så finns ett knep för att förbättra nogrannheten. Om du dubblar den mängd vatten testen säger du skall använda så kommer varje droppe visa 0,5 i KH istället för 1.

[COLOR=red]Och tillsätt aldrig pH-höjande medel utan föregående vattenbyte!! Är KH:t mycket lågt och pH:t detsamma - byt mycket vatten innan pH-höjningen (minst 50%)[/COLOR]

MVH Lasse
#27 - 12 juli 2007 21:37
Belysningen??

Solljus???

Om växterna trivs så trivs ju inte algerna... Men om man har fel belysning eller direkt solljus så kan man få algblommning om jag har fattat det rätt som jag har läst här på Zoopet :confused:

Rotar du i sanden ordentligt när du byter.. Det är ju där smutsen ligger som skapar nitrat..
När jag hade Malawis så hade jag inga växter för de som inte åts upp grävdes upp, men jag hade ganska stora gamla rackare och när jag tyckte att karet blev för smutsigt så rev jag ut inredningen och rotade runt i sanden och tömde ut halva karet.. :D Det gjorde jag kanske en gång i halvåret.

Men jag gjorde inte rent pumpen samma dag utan nästa gång jag bytte vatten..
Firrarna stormtrivdes och mitt ex har kvar ättlingar än idag.. Det blir ju ganska mycket skit av stora firrar och då måste man ju ha en rejäl pump också... ;)
#28 - 12 juli 2007 21:48
Lasse: är det ammoniakrisken du tänker på?
#29 - 13 juli 2007 18:25
Lasse skrev:
Försök hålla KH:t under 10. vid nästa vattenbyte så kan du strunta i bikarbonaten om Kh fortfarande är över 10. När du mäter KH med en dropptest (som är att föredra) så finns ett knep för att förbättra nogrannheten. Om du dubblar den mängd vatten testen säger du skall använda så kommer varje droppe visa 0,5 i KH istället för 1.

[COLOR=red]Och tillsätt aldrig pH-höjande medel utan föregående vattenbyte!! Är KH:t mycket lågt och pH:t detsamma - byt mycket vatten innan pH-höjningen (minst 50%)[/COLOR]

MVH Lasse

hej

har inte dropptest, utan Jbls teststoickor

enligt dem så är mina värden nu som följer nedan(efter att jag tillsatt Bikarbonat i går)

Nitrat: 50
Nitrit: 0
GH: mindre än 7
KH: 10
PH: 8,4

mvh
Kristoffer
#30 - 13 juli 2007 19:01
eriahl skrev:
Lasse: är det ammoniakrisken du tänker på?

Jopp

MVH Lasse
#31 - 13 juli 2007 19:16
Stoffy34 skrev:
hej

har inte dropptest, utan Jbls teststoickor

enligt dem så är mina värden nu som följer nedan(efter att jag tillsatt Bikarbonat i går)

Nitrat: 50

KH: 10

PH: 8,4

mvh

Kristoffer

Nu är det ju så att jag tycker att de flesta akvarietester bör vara någon annsatns än del i ett underlag för att beslut hur man skall sköta sitt akvarium. Stickorna vill jag inte nämna i samma andedrag som jag säger ordet test.

Dropptester är inte lika dåliga som stickor men ibland inte långt ifrån. De är svåra att läsa av på grund av att olika personer har olika färgseende. Undantaget är de tester som bygger på ett konkret färgomslag som oftast KH testen gör. (kalcium, GH och magnesium är också exempel på sk titreringstester) Om du har Malawi så kan du göra det bekvämt för dig. byt vatten (minst 25 %) varje vecka (men gör det regelmässigt - orkar du inte varje vecka så byt 30 - 40 % varannan vecka men variera inte mellanrummen) ta KH med en dropptest efter bytet - är KH mindre än 6-7 lägg i en tesked bikarbonat - kontrollera KH igen efter några timmar- någonstans mellan 7 och 12 är ok. har du det KH:t så har du alla chanser i världen att akvariet fungerar. En varning bara. När du ligger så högt i pH är det viktigt att din nitrifikation fungerar och att du aldrig ökar matningen för fort eller varierar mängden mellan olika dagar. Satsa på bra pumpar och filter. rengör inte filter för noggrant och inte samtidigt som vattenbyte.

MVH Lasse

Vill du bli av med din nitrat så byt 30-40 % av vattnet varje vecka ett tag framåt men eftersom du har stickor så litar jag inte på testen. Jag litar överhuvudtaget inte på någon nitrattest för akvarieändamål. Byter du vatten regelbundet så kommer nitraten inte vara något problem oavsett vad dina tester säger!
#32 - 13 juli 2007 19:55
Lasse skrev:
Nu är det ju så att jag tycker att de flesta akvarietester bör vara någon annsatns än del i ett underlag för att beslut hur man skall sköta sitt akvarium. Stickorna vill jag inte nämna i samma andedrag som jag säger ordet test.

Dropptester är inte lika dåliga som stickor men ibland inte långt ifrån. De är svåra att läsa av på grund av att olika personer har olika färgseende. Undantaget är de tester som bygger på ett konkret färgomslag som oftast KH testen gör. (kalcium, GH och magnesium är också exempel på sk titreringstester) Om du har Malawi så kan du göra det bekvämt för dig. byt vatten (minst 25 %) varje vecka (men gör det regelmässigt - orkar du inte varje vecka så byt 30 - 40 % varannan vecka men variera inte mellanrummen) ta KH med en dropptest efter bytet - är KH mindre än 6-7 lägg i en tesked bikarbonat - kontrollera KH igen efter några timmar- någonstans mellan 7 och 12 är ok. har du det KH:t så har du alla chanser i världen att akvariet fungerar. En varning bara. När du ligger så högt i pH är det viktigt att din nitrifikation fungerar och att du aldrig ökar matningen för fort eller varierar mängden mellan olika dagar. Satsa på bra pumpar och filter. rengör inte filter för noggrant och inte samtidigt som vattenbyte.

MVH Lasse

Vill du bli av med din nitrat så byt 30-40 % av vattnet varje vecka ett tag framåt men eftersom du har stickor så litar jag inte på testen. Jag litar överhuvudtaget inte på någon nitrattest för akvarieändamål. Byter du vatten regelbundet så kommer nitraten inte vara något problem oavsett vad dina tester säger!

hej!
ok

men jag byter ju redan nu vatten varje vecka, och då ca 40 procent

men jag ligger i alla fall på Nitratvärden runt 50 ju

så jag vet inte vad jag skall hitta på

Kristoffer
#33 - 13 juli 2007 22:46
Stoffy34 skrev:
hej!

ok

men jag byter ju redan nu vatten varje vecka, och då ca 40 procent

men jag ligger i alla fall på Nitratvärden runt 50 ju

så jag vet inte vad jag skall hitta på

Kristoffer

Om du gör 40% vattenbyte i veckan och din test fortfarande visar 50 ppm så tror jag det är fel på testen annars matar du utav bara f-n eller så har du nitrat redan i ditt kranvatten. Vart bor du? Har du egen brunn? Har du tagit nitratvärdet i ditt kranvatten? 50 ppm är ingen fara för fiskarna.

MVH Lasse

Edit. Såg nu att du bor i Sundbyberg. då bör du ha kommunalt vatten och det innehåller troligvis inget nitrat att prata om. Ta 5 liter kranvatten och 5 liter akvarievatten och testa med stickorna. jag tror du inte kan lita på stickorna.
#34 - 14 juli 2007 00:47
Lasse skrev:
Om du gör 40% vattenbyte i veckan och din test fortfarande visar 50 ppm så tror jag det är fel på testen annars matar du utav bara f-n eller så har du nitrat redan i ditt kranvatten. Vart bor du? Har du egen brunn? Har du tagit nitratvärdet i ditt kranvatten? 50 ppm är ingen fara för fiskarna.

MVH Lasse

Edit. Såg nu att du bor i Sundbyberg. då bör du ha kommunalt vatten och det innehåller troligvis inget nitrat att prata om. Ta 5 liter kranvatten och 5 liter akvarievatten och testa med stickorna. jag tror du inte kan lita på stickorna.

nwj

jag har 10 oom i mitt kranvatten

kanske matar jag för mycket då

skall byta vatten i morgon och sluta att mata så mycket

ha re o tack för alla tips

mvh

Kristoffer
#35 - 14 juli 2007 00:57
Har du kommunalt vatten?

MVH Lasse

Edit: Har du det så bör du läsa 0 i nitrat. Stockholms vatten uppger ingen nitrat i sina analyser varken för Norsborg eller Lovön
#36 - 14 juli 2007 17:26
Lasse skrev:
Har du kommunalt vatten?

MVH Lasse

Edit: Har du det så bör du läsa 0 i nitrat. Stockholms vatten uppger ingen nitrat i sina analyser varken för Norsborg eller Lovön

hej

bra fråga

vet inte

bytte nyss 60 procent av vattnet
har inte tillsatt något mer av bikarbonatet dock

skall testa vattnet nu

så får vi se vad stickorna säger

ha re
Kristoffer
#37 - 14 juli 2007 17:30
Lasse skrev:
Har du kommunalt vatten?

MVH Lasse

nu har jag

Nitrat: 25(bättre än förut, innan vattenbytet 50, nu alltså hälften)
KH: 3
PH: mellan 7.6-8.0

mvh

Kristoffer
#38 - 15 juli 2007 09:13
Du har troligtvis gjort det - men om inte i med lite bikarbonat KH över 7 som sagt tidigare :)

MVH Lasse
#39 - 18 juli 2007 21:03
Lasse skrev:
Du har troligtvis gjort det - men om inte i med lite bikarbonat KH över 7 som sagt tidigare :)

MVH Lasse

var var det du sa då, glömt bort

KH:t skulle ligga på mellan 3-6 eller vad?

Kristoffer
#40 - 18 juli 2007 21:59
Stoffy34 skrev:
var var det du sa då, glömt bort

KH:t skulle ligga på mellan 3-6 eller vad?

Kristoffer

Om du har Malawi så bör du inte ligga lägre än ett KH på 6-7. Då får du ett stabilt vatten för dina fiskar. Vanliga fiskar bör man ligga på ett KH över 3 mätt på ett vatten som är minst en dag efter senaste vattenbyte.

MVH Lasse
#41 - 19 juli 2007 18:50
Lasse skrev:
Om du har Malawi så bör du inte ligga lägre än ett KH på 6-7. Då får du ett stabilt vatten för dina fiskar. Vanliga fiskar bör man ligga på ett KH över 3 mätt på ett vatten som är minst en dag efter senaste vattenbyte.

MVH Lasse

ok

men då ligger jag bra nu!!(ligger mellan 6-10)

det verkar som jag fått ordning på mitt akvarie nu efter MYCKET jobb
nitrathalten ligger runt 25, ph:t på ca 8, samt hårdheten mellan 6-10

ha re

Kristoffer

Annons