hur får jag mina palletciklider att leka? =)

#1 - 29 september 2008 18:48
Hur ska jag få dom att leka =S när jag först släppte i dom så var båda röda , så jag satte ner en kruka i akvariumet för jag hade läst att palletciklider tyckte om sådana, o ibörjan var båda inne i den o så , men en dag så var honan utanför och hanen hade byggt in sig i den , så ingen kunde komma in och ingen kunde komma ut, så jag tog bort sanden så han skulle kunna komma ut , o efter det har dom inte alls varit i den lika mkt =S skulle jag inte tagit bort sanden? o nu är bara honan lite röd men hannen har inte ens en röd fläck på magen:confused: vad ska jag göra nu ?skulle så gärna vilja få dom att leka, tacksam för svar =D
admin
Christian Alfredsson
#2 - 29 september 2008 19:50
Sköt dem väl och vänta. En palettciklidhona är rejält rund innan hon ska leka. Hon formar sig ofta som ett S framför hanen och darrar för att locka honom till en grotta.
#3 - 29 september 2008 19:57
okey , men hur lång tid kan det ta ? =)
#4 - 29 september 2008 20:17
De tyckte nog att ingången till grottan var för stor och valde att gräva igen den lite. Det hade nog varit bättre att inte tagit bort sanden utan låta dem bestämma själva.

Det du skulle kunna göra är att sätta in lite fler grottor så de har att välja på (stenrösen, halva kokosnötter, grottor byggda av skiffer, vänta några dagar och sen göra ett vattenbyte på 25% och hälla i kallt vatten. Har funkat för mig!
#5 - 29 september 2008 20:40
okey tack så mkt , men ja har lite brisst på platts i mitt akvarium (100 l) så det får inte platts med så mkt mer grottor , jag har redan en plast rot ,ett sten röse och krukan =P
#6 - 29 september 2008 20:46
Då är det bara att göra ett vattenbyte och vänta :)
#7 - 29 september 2008 20:51
jag gorde facktist ett vatten byte idag =P så får se vad som händer =P
#8 - 30 september 2008 00:08
japp vattenbyte och gärna nå frys käk
#9 - 1 oktober 2008 12:49
Nu efter vatten bytet blev honan jätte röd , måste hanen också vara röd för lek elr? =P
#10 - 1 oktober 2008 12:55
frästn hur lägger man upp bilder här? xD
#11 - 1 oktober 2008 16:00
Guldmedlemar kan bara lägga upp bilder men bli medlem på http://photobucket.com/ så kan du länka bilderna hit!
Och hannen ska vara också röd men inte lika mycket men det betyder att den är lekmogen.
För att få igång dom riktigt snabbt mata dom med levande föda mina paletter åt blå ciklid yngel och då lekte dom direkt nu har jag massiv med yngel och dom sköter dom utmärkt
#12 - 1 oktober 2008 16:05
Lägg dit en till kruka tycker jag, och fixa så "stenröset" blir ihåligt inuti och med lite öppningar här och var sdå även det blir en grotta.
#13 - 2 oktober 2008 15:59
okey , jag flyttade om igår , så tog jag ut krukan , för jag tyckte den såg så ful ut, så gorde jag om med stenarna och plast "stocken" o så la jag ner en ricktig med =P o palleterna värkar trivas men , asså när paletter har bildata par , skiljer dom sig aldrig från varandra för mina är aldrig på samma ställe typ =S
#14 - 8 oktober 2008 19:23
la ju i en rot inanan o nu har dom byggt bo i deen =D hoppas på små yngel snart =D men dessvärre köpte jag nåra nya guppii idag , o ja domfick inte behålla sina vackra fenor länge tyvärr =( snyft..
#15 - 8 oktober 2008 19:36
Du kommer inte kunna ha Guppy ihop med dina Paletter när de vaktar yngel.

Du kommer antingen få lämna tillbaka Guppyna eller skaffa ett annat akvarium till dem.
#16 - 8 oktober 2008 19:56
Har haft mina guppy tillsammans med paletter och som Nina82 säger är det ingen bra ide att ha båda i samma kar, särskilt om du har lite växter
Lycka till i alla fall:)
#17 - 12 oktober 2008 18:36
lite sent nuu , alla är redan död =( men jag tror inte det var palletterna som dödade honorna för det såg ut som dom fick någonslaggs sjukon
( läs mitt inlegg på sjukdommar)

Annons